نقدی بر مدرک‌گرایی در ایران.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

نقدی‌بر‌مدرک‌گرایی‌در‌ایران

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  نقدی بر مدرک‌گرایی در ایران ↓📋 › ؛

از رئیس دانشگاه آزاد، یک مصاحبه‌ای دیدم، خیلی تعجب کردم! گفتم ایشان چه دکتری هست! این چه حرفی هست که ایشان می‌زند!
پرسیده بودند شما این همه داری دانشگاه زیاد می‌کنی، دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، مدل‌های مختلف، الآن شما این همه کارشناسی داری می‌گیری، کار هم برایش هست؟! می‎گفت نه! پرسیدند پس چرا این‌قدر پذیرش دانشجو دارید؟ گفت سطح سواد را بالا می‌بریم! قبلاً سطح سواد عمومی دیپلم بوده الان کردیم لیسانس!
شما چهار سال عمر آن دختر و پسر را تباه کردی که سطح سواد او هم حالا فرض کن طرف شیمیست بشود کارشناسی شیمی، کارشناسی ریاضیات، کارشناسی فیزیک، این در زندگی‌اش می‌خواهد چه‌کار کند؟
اگر کار نباشد، اگه این شیمی را نتواند استفاده بکند، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی ایکس و ایگرگ، این باید چه‌کار بکند؟! این چه سطح سوادی هست؟!
بعد اولاً این چهار سال بکر جوانی‌اش را تلف کردی، این سرجای خودش قرار نگرفت! بعد هم توقعش رفت بالا!
ببینید آن کسی که دیپلم دارد، می‌تواند حالا سوپر هم بشود، سوپری اشکالی ندارد ها! کار هست! کاری که حلال باشد در مکتب اسلام هیچ عیبی نیست، اما بالاخره یک کسی اندازه‌ی دیپلم یا سیکل حاضر است این جارو بکشد، کار فیزیکی بکند؛ اما یک لیسانس حاضر است برود سوپری بکند؟! بدبخت‌ها بعضی‌اوقات می‌کنند، بعد سرخورده می‎شوند! افسرده می‌شوند!
اروپا این کار را نمی‌کند. اروپا دانشجو به اندازه می‌گیرد، پول خوب هم ازشان می‌گیرد، بعد به کشورهای خودش می‌فرستد. اما دانشجو از کشور خودش به اندازه‌ای می‌گیرد که بتواند این‌ها را به کار بگیرد! این بودجه‌ها را حرام نمی‌کند!
لذا الان در ایران ما، مدرک‌گرایی شده یک ارزش! الان قریب بیش از ۶۰ درصد، ۷۰ درصد دانشگاه‌های ما، خانم‌ها هستند. می‌گویند چه؟ می‌گویند ارزش است!
من با خیلی‌ها صحبت کردم، می‌پرسم اصلاً شما اهل کار هستی؟ کار می‌کنی؟ می‌گوید نه من کار نمی‌کنم، اما برای ازدواج، کیس بهتری گیرم می‌آید! تو داری چهارسال کارشناسی، دوسال ارشد، وقتت را می‌گذاری که یک کیس بهتری! آن هم تازه پسرها دنبال این چیزها نیستند! می‌بینند چه کسی خوشگل‌تر هست دنبال او می‌روند، به مدرکت چه‌کار دارند!البته یک عده‌ای هم این‌طوری نیستند! برخی می‌گویند توقع آن خانمی که مدرکش بالاتر هست، گاهی‌اوقات بیشتر هست! دنبال او هم نمی‌روند!
بعد تو عمرت را می‌گذاری در دانشگاه و این همه هزینه و اهل کار هم نیست این بنده‌ی خدا!
لذا خیلی از مردها الان دیگر ناامید شدند! الان دیپلم را که می‌گیرند می‌گویند دیپلم هم نگیریم زشت است سرخورده می‌شویم! بعد دنبال کار می‌روند! کار عاقلانه‌ای هم در شرایط موجود می‌کنند! زیرا وقتی نتوان آن مدرک را به کار گرفت، این نقض غرض هست!
بعد این آقای رئیس دانشگاه آزاد می‌گوید فهم عمومی را بالا بردیم! عجب!
آن همه دانشگاه آزاد پول از دانشجو می‌گیری، آن پدر چقدر باید زحمت بکشد خودش کار بکند و پول شهریه فرزندش را بدهد!
یک بنده خدایی در یک استخر مشهد شغلش دلاکی بود، کیسه می‌کشید و مشت و مال می‌داد. ما رفتیم با او حرف زدیم، سید بزرگواری هم بود. گفت من در دانشگاه آزاد، فوق لیسانس حقوق می‌خوانم. شهریه‌اش را ندارم. گفتم چی‌کار می‌کنی؟ گفت دلاکی می‌کنم. این بدبخت دلاکی، مشت و مال می‌دهد، بعدش هم فوق لیسانس حقوق، کار برایش نیست، این سرخورده می‌شود! این افسرده می‌شود!
بعدش هم شما فوق لیسانس حقوق را بگیری، بگویند برو پشت پاچال کارگری بکن! این همه ما دلاکی کردیم عمرمان را گذاشتیم شش سال، هفت سال درس‌های سنگین را پاس کردیم، آخرش هم کار برای ما نبود! این افسرده می‌شود! ناامید می‌شود! این سرخورده می‌شود! یا جمعی فرار می‌کنند و به خارج می‌روند! این خیلی بد هست!
ببینید آموزش عالی کشور به میزانی که در کشور لازم دارد باید دانشجو بگیرد. مامایی به تعدادی که لازم داری، پزشکی به تعدادی که نیاز داری، مهندسی برق به آن تعدادی که نیاز داری!
نه اینکه مدام دانشگاه‌ها را زیاد کردید، شهریه هم می‌گیرید بنده‌های خدا پست سر هم درس می‌خوانند می‌خوانند یکی‌ یک مدرک هم دست‌شان، هیچی به هیچی بگرد دنبال کار!
من چند نمونه سراغ دارم طرف فوق لیسانس هست، الان دارد اسنپ کار می‌کند! این خیلی زشت است! فوق لیسانس این ممکلت اسنپ باید کار بکند؟!
من خارج کشور بودم، دیدم در دانشگاه‌ها، گاهی‌اوقات از طرف کمپانی‌ها یا کارخانجات به وفور دیدیم که افرادی که ترم‌های آخر چه کارشناسی چه ارشد هستند، خودشان تقاضا می‌دادند که فلانی فارغ‌التحصیل شدی بیا جای ما! نیرو می‌خواستند! دانشجو دارد، فارغ‌التحصیل دارد، حالا نیرو را به کار می‌گیرد!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

چگونه امام عصر علیه‌السلام که محور عالم هستی هستند، غریبند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green