خداوند بی‌نهایت ریاضی‌ نیست.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  خداوند بی‌نهایت ریاضی‌ نیست ↓📋 › ؛

می‌فرمایند:
«منظور ما از نامتناهی مطلق نیز چیزی است که از حیث و جهتی نامحدود باشد، یعنی نه آغازی دارد نه پایانی دارد، با صرف نظر از بُعد زمان و مکان و موجودیت یا عدم موجودیت، این دو بُعد، منظور ما بی‌نهایت در بعضی معادلات نیست».
ببینید گاهی‌وقت‌ها بی‌نهایت را بی‌نهایت عددی می‌دانند.
یا مثلاً فرض کنید بین یک و دو چند تا عدد فاصله هست؟
بی‌نهایت ریاضی هست!
مثلاً گفته یک به علاوه‌ی چندتا عدد کسری برابر هست با دو؛ مثلاً یک‌ که نصف دو هست،
اما ما می‌توانیم آن یکِ بعدی را، یک دوم کنیم، یک دوم می‌شود نیم؛ باز آن نیم را یک چهارم کنیم؛ باز یک چهارم را یک هشتم کنیم؛ یک هشتم را یک شانزدهم کنیم؛ یک شانزدهم را یک سی و دوم کنیم؛
پس بین این‌ها کلی فاصله‌‌ هست!
می‌خواهد بگوید آن چیزی که ما نسبت به خدا می‌گوییم، اینطوری در نظر نگیرید، این بی‌نهایت ریاضی را که نگاه می‌کنید، ابتدا و انتها دارد، و ایشان بین این‌ها را در نظر می‌گیرد.
یا اصلاً نه!
نیازی نیست که انتهایش را هم‌ در نظر بگیرد، شما هر عددی را در نظر بگیرید به علاوه‌ی‌ یک کنید، هر عدد! بزرگترین عدد را به علاوه‌‌ی یک کنید، باز آن را به علاوه‌ی یک کنید، این انتها ندارد!
ولی ابتدا دارد!
یا مثلاً فرض کنید که می‌توانید بدون ابتدا و انتها هم به حیثیتی باشد، یک مبدأیی در نظر بگیرید صفر، از صفر منفی یک حساب بکنید، منفی یک دوم، منفی یک چهارم، منفی حساب بکنید از این‌ور، از آن‌ور هم مثبت حساب بکنید، اعداد منفی، اعداد مثبت، در ریاضی چنین چیزی مطرح است.
این را می‌توانید در نظر بگیرید در جهت منفی هر چقدر می‌توانی برو جلو، در جهت مثبت هم هر چقدر می‌خواهی برو جلو، صفر را بچسب.
یا نه تنها صفر، یک را بچسب، باز صفر از این‌ور، از آن‌ور می‌توانید برید جلو.
لذا می‌گویند:
«منظور ما از نامتناهی مطلق نیز چیزی‌ است که از هر حیث و هر جهتی نامحدود است، یعنی نه آغازی دارد نه پایانی دارد. با صرف نظر از بُعد زمان و مکان و موجودیت یا عدم موجودیت این دو بُعد، منظور ما بی‌نهایت در بعضی معادلات نیست. پس طرف چپ معادله اگرچه بی‌نهایت ادامه دارد، اما آغاز و ابتدایی مشخص دارد، و همچنین جهت مسطح و صاف که گرچه فرض شده که گسترده‌ی آن هیچ پایان و نهایتی ندارد، اما آغازی داشته که از آن‌جا شروع شده است».

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

فواید دینداری در روح،روان و جسم انسان./پروفسور هارولد جی کنیگ متخصص روانپزشکی از دانشگاه مشهور duke آمریکا.

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ فواید دینداری در روح،روان و جسم انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green