صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ قطب میزان تشخیص شیطانی و رحمانی بودن کشف
⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩
اون کرامتی که من مشخص کردم از کتاب مدینهالمعاجز – اثر سید هاشم بحرانی – اون قسمت معجزه این بود؛
یکی این بود وقتی زیدبن علیبن الحسین
میاد به امام صادق علیهالسلام میگه بیا با من بیعت بکن، مجبور میخواد بکنه حضرت را به بیعت؛ وقتی که از خانه خارج میشه که بناست فردا بیاد و به زور امام علیهالسلام با او بیعت بکنند، جمعی زید را شماتت میکنند
در غیاب زید؛
امام میگه نگید این را! خدا عموجانم را بیامرزد! یعنی میگه عموجانم بر میگرده.
این یک نکته؛ یعنی پیشگویی امام هست.
نکتهی دوم که من در آن سخنرانی اشاره کردم بهعنوان کرامت و معجزهی امام، این بود که در این خصوص، آخر این ماجرا، امام وقتی که زیدبن علیبن الحسین پشیمان هست و میگه خواب دیدم و دیدم خاتمالانبیاء ناراحت هست و امیرالمؤمنین علیهالسلام ناراحت هست،
و به این وضعیت گفتند این چه جور صحبت کردن با فرزند ما جعفربن محمد هست؟!
این چه برخوردی هست که داشتی؟!
و این بر میگرده میاد به دست و پای امام میافتد، بعد اونجا حالت ندامت دارد،
امام چی میگن؟
امام میفرمایند:
«خدا از تو راضی شود و از تو بگذرد و تو را ببخشاید. عموجان! وصیت کن زیرا به دار آویخته میشوی و در آتش، تو را خواهند سوزانید».
این هم خبر غیبی هست اشاره کردم؛
که چی؟
آقا امام صادق علیهالسلام پیشبینی میکنند که عموجانشان زیدبن علیبن الحسین را به دار میآویزند و بعد از اینکه ایشان از دنیا رفت به شهادت رسانیدند، بدن ایشان را میسوزانند.
این پیشگویی بود که من در ارتباط با معجزه و کرامت وجود نازنین امام صادق علیهالسلام گزارش کردم و دقیقاً همین اتفاقات هم افتاد.
نکتهی بعدی، اون خوابی هم که دیده جناب آقای زیدبن علیبن الحسین، اصلاً خواب میدید یا نمیدید مهم نبود!
اصلاً تو معنا نداره که به حجت خدا بگی بیا با من بیعت کن!
حجت خدا باید با تو بیعت کنه؟!
تو کی هستی که با تو بیعت کنه!
حجت خدا صلاح نمیداند قیام بکند، خروج بکند! تو چرا مجبور میکنی حجت خدا را که قیام بکنه؟!
این عدم معرفت شماست به حجت خدا! روش نادرست شماست به حجت خدا!
چه این خواب را میدیدی چه این خواب را نمیدیدی!
و نکتهی دوم اینکه امام صادق علیهالسلام، مهر تأیید به این خواب زدند، حجت خدا زده.
بله! ما اگر در عصر معصوم باشیم بگم آقا خواب دیدم، امام بگه این صادق هست قطعاً صادقه هست! ما که حرفی نداریم!
اما الان بحث سر این هست که کی میخواد تشخیص بده که این صادقه هست یا نیست؟!
ببینید در متصوفه، همین بحث را مطرح میکنند؛ اونها هم گیر کردند که آقا بالآخره این کشف رحمانی هست، ما کشف شیطانی داریم، تجسم اوهام و تخیلات داریم، اینجا چه کار بکنیم؟!
در تصوف چی میگه؟
میگه شما باید تحت سلطهی قطب باشی!
تحت سلطهی مرشد باشی!
بعد از اینکه طریق شریعت را خواستی به مرتبهی طریقت برسی، اونجا باید فانی در قطب بشی!
تبعیت محض از قطب بکنی!
و تو ای سالک!
اگر در مسیر سلوکت کشفهای بسیاری، خوابهای بسیاری بهت رخ داد،
میگه تو نمیتوانی رحمانی یا شیطانی بودنش را تشخیص بدی!
باید آن کشف را عرضه بکنی به قطب زمان خودت، به مرشد زمان خودت،
اون مرشد، اون قطب، مِیز میده رحمانی و شیطانی در خصوص خوابها و مکاشفات!
یعنی اونجا در تصوف هم این را فهمیدند نمیشه کاریش کرد!
که اون هم حرف باطلی هست!
ببینید یک غیر معصوم معنا نداره مِیز و تشخیصدهندهی حق از باطل باشد!
این خودش توش حرف هست!
الآن آقایان صوفیه این را گفتند بالاخره یک کسی را قرار دادند میگن که فنای بالله داره، بقای بالله داره، رسیده به اون اعیان ثابته و حقیقت همهی اشیاء، به ملکوت اشیاء و به بطن و کتم اشیاء علم پیدا کرده!
حالا تو خواب و کشفت را عرضه میکنی چون اون اشراف و احاطه داره و رسیده به اون علمی که علم حضرت باریتعالی هست، علم لا حدّ له پروردگار و بینهایت پروردگار هست، میتونه تشخیص بده که این کشف و خواب تو رحمانی هست یا شیطانی.
اما الآن چی؟
الان ما این رو با چی میخوایم عرضه بکنیم؟
گیرم هم بخواهیم عرضه بکنیم،
اگر بخواهیم خواب و کشف را عرضه بکنیم کما اینکه آن برادر بزرگوارمان در جلسهی قبل گفته بودند، اول بر حجیت خواب و کشف مطلب آوردند، بعد گفتند عرضه کنید به معصوم؛ جناب احمدالحسن اینجا عرضه کردن به نصوص دینی را مطرح نکردند!
اما اگر بنا باشد اون عرضه بشود، میشود مؤید، دیگه حجت نیست!
پس اون حجت میشود همان نصوص دینی!
همان عقل!
ما این را عرضه میکنیم به عقل، عرضه میکنیم به نصوص دینی، اگر چنانچه تأیید بکند فبها!
تأیید نکند نه! قبول نمیکنیم!
پس میزان همان هست دیگه!
پس این نمیتواند بهعنوان میزان مستقل در عرض عقل و نصوص دینی باشد خواب و کشف غیر معصوم.
دکتر وحید باقرپور کاشانی