صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛دلیل وجود معجزه در آیات و روایات؛
خداوند متعال انبیایی رو که فرستاده، اینها رو مجهز کرده به سلاح اعجاز که بر حقانیت خودشون بوده.
مثلاً من چند تا آیه از رو تلاوت بکنم؛
در سوره مبارکهی حدید آیهی ۲۵:
﴿لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ﴾
﴿لَقَدْ﴾ به تحقیق که فرستادیم؛
﴿رُسُلَنا﴾
پیامبرانمون رو، فرستادگانمون رو با چی؟
با بینات با دلایل آشکار با معجزات!
یعنی اینها که اومدن بینات هم همراهشون بود.
یا در سوره مبارکهی توبه آیهی ۷۰:
﴿أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ﴾
آوردم برای آنها رسولان الهی، دلایل آشکار و معجزات.
این انبیاء الهی با بینه آمدند.
یا در سورهی مبارکهی ابراهیم آیهی ۹:
﴿جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ﴾
آمدند به سراغشان رسولان الهی با بینات، با معجزات.
هود آیهی ۹۶:
﴿وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا وَ سُلْطَانٍ مُبِینٍ﴾
و به تحقیق فرستادیم موسی را به آیات خود و براهین و حجج روشن.
روایات رو که نگاه میکنیم معجزه خودش دلیل بر اینکه تشخیص بدیم که این حجت الهی هست، روایات هم فراوان.
حالا من یک روایت رو اینجا بخونم در جلد یازدهم بحارالأنوار صفحهی ۷۱ مرحوم علامهی مجلسی رضواناللهتعالیعلیه این حدیث رو آوردن؛
و مرحوم شیخ صدوق هم در عللالشرایع، جلد اول صفحهی ۱۲۲ این حدیث رو از امام صادق علیهالسلام نقل کردند:
«عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِالسَّلاَمُ لِأَیِّ عِلَّهٍ أَعْطَى اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْبِیَاءَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَعْطَاکُمُ اَلْمُعْجِزَهَ فَقَالَ لِیَکُونَ دَلِیلاً عَلَى صِدْقِ مَنْ أَتَى بِهِ وَ اَلْمُعْجِزَهُ عَلاَمَهٌ لِلَّهِ لاَ یُعْطِیهَا إِلاَّ أَنْبِیَاءَهُ وَ رُسُلَهُ وَ حُجَجَهُ لِیُعْرَفَ بِهِ صِدْقُ اَلصَّادِقِ مِنْ کَذِبِ اَلْکَاذِبِ».
خب ببینید حدیث اینه میگه ابیبصیر محضر امام صادق علیه السلام عرض کردم: چرا خداوند به انبیاء و اولیاء و به شما ائمه معجزه داد؟
چرا اصلاً خدا معجزه داد؟
حضرت صادق علیهالسلام فرمودند:
زیرا دلیل بر حقانیت اینها باشه.
یعنی ادعای نبوت میکنن، ادعای وصایت میکنن، ادعای حجت اللهی میکنن؛ چرا معجزه داد؟ برای اینکه دلیل بر حقانیت این ادعاشون باشه!
بعد فرمودند معجزه نشانهی خداوند هست که جز به انبیاء و رسولان و حجتهای خود عطا نمیکند، تا صداقت راستگو و کذب دروغگو آشکار شود.
پس یکی از دلایلی که در ارتباط با ائمهی معصومین هست، بحث معجزه هست؛ و جالب اینه معجزه گاهیاوقات کار خارقالعاده بوده، ادعای نبوت هم بوده، اما اون کاری که میخواسته بگه جور دیگهای پیش اومده!
آوردن که در زمان نبی اکرم، مرحوم علامهی مجلسی این ماجرا رو در حقالیقین خودشون نقل میکنه؛
میگه فردی بود به نام مسیلمه کذاب.
آوردن مسیلمه کذاب گفت من نبی هستم! گفتن معجزه هم داری؟
بله معجزه دارم!
خب چیکار میکنی؟
من آب دهان توی چاه میاندازم این آب سرازیر میشه!
که یکی از معجزات پیامبر هم همینه که چاه خشک شده بود، آب دهان که انداختن فوران کرد، آب چاه بیرون آمد!
به این اندازه!
گفت من آب دهان در چاه میاندازم این آب فوران میکنه؛ آب دهان در چاه انداخت آب چاه همون مقدارش هم خشک شد!
این مسیلمه کذاب!
یا فردی بود که این بندهی خدا یک مقدار از موهاش ریخته بود،
گفتن چه کار میکنی؟ گفت دست میذارم این پر مو میشه؛
دست زد همون یک مقدار موهاش هم ریخت!
این نمیشه که!
این درسته کار خارقالعاده هست، اما خلاف اون چیزی که بناست اتفاق میافته، این نشون میده که این درست نیست!
این ادعایی که میکنه و اون چیزی که هست درست اتفاق نمیافته!
نه همون چیزی که خواستن! و ادعا!
حالا اگر چنانچه یک نفر واقعاً این کار رو بکنه و مردم به شک و شبهه بیفتن، بخوان به ادعای او ترتیب اثر بدن، اینجا بر خداست که فردی رو بیاره سحر این رو باطل بکنه و نشون بده این آدم افترا زنی هست، یک آدم کذابی هست، یک مدعی دروغین هست و چنین کاری رو انجام بده.
اما خب فرمودند کار خارقالعاده بخوای انجام بدی، کار خارقالعاده انجام بدی ادعایی هم نداری.
مثل دیوید کاپرفیلد با چشمش جلوی سرعت قطار رو میگیره، یا قطار رو از زمین بلند میکنه!
و مرتاضان هندی، اونها ادعایی ندارن!
اما اگه بنا بر چنین ادعایی باشه، خداوند چه کار میکنه؟
میاد ادعای این رو فاش میکنه! کذاب بودن این رو روشن میکنه!
الا اینکه به مانند احمدالحسن بگه معجزه ما نیاز نداریم! نص کافیه!
یک حدیثی هست که گفته من مهدی هستم و چنین و چنان هستم و اون هم خب دلیل میخواد که شما از کجا معلوم که با فرض صحت حدیث، شما چه دلیلی دارید همون هستی؟!
همون احمد هستی از کجا معلوم؟!
از کجا معلوم که تو احمدالحسن، یمانی هستی؟ یمانی موعود هستی؟
اینها نمیشه استفاده کرد.
دکتر وحید باقرپور کاشانی