صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛اقســــام توحیــــد:
چهار توحید قابل تقسیمبندی هست که متکلمین هم آوردن؛ یک توحید ذاتی هست یعنی ذات مقدس پروردگار به اینگونه هست که واحد هست، احد هست؛ پس توحید ذاتی هست یک ذات هست.
یک توحید در صفات هست؛ توحید در صفت یعنی صفات خداوند عین ذات خداست، غیریت بین صفات خدا و ذات نیست.
الان غیریت بین علم ما و ذات ما هست، چون الان ما لحظه به لحظه داریم چیزی میآموزیم، پس به علم ما داره اضافه میشه، به ذات ما که چیزی اضافه نمیشه!
یا مثلاً فرض کن فراموش میکنیم یک چیزایی رو فراموش میکنیم، یا یک مریضی میگیریم، اما ذاتمون هست اما علومی رو فراموش میکنیم؛ مریض میشیم، ضعیف میشیم، نمیتونیم حتی راه بریم.
خب پس قدرت ما عین ذات ما نیست چون قدرت ما شدت و ضعف پیدا میکنه، اما قدرت خداوند، علم خداوند، عین ذات خداوند هست؛ پس یکی توحید در صفات هست.
بعدی توحید افعالی هست؛ یعنی خداوند متعال در انجام افعالش و خلقش نیازمند به هیچ شیئی نداره. اینکه بخواد کمکی از کسی بگیره نه! چنین چیزی نیست!
و بعدی هم توحید عبادی هست؛ یعنی تنها عبادت برای خداست. خب وهابیت میگن بله ما با شیعه در توحید ذاتی مشکل نداریم، در توحید صفاتی مشکل نداریم، در توحید افعالی مشکل نداریم، مشکل ما با شیعه توحید عبادی هست!
وقتی ما میگیم مشرک هست نه اینکه بگیم دو تا خدا دارن، دو تا ذات قائلن، قائل به ثنویت هستن! میگیم که تنها عبادت، شأن خداست و اینها غیر از خدا رو عبادت میکنن!
اینها ائمهی معصومین رو عبادت میکنن و به خاطر اینکه توحید عبادی رو رعایت نمیکنن، شرک عبادی رو به دنبال دارن!
اینها همینطور که از خدا چیزی میخوان، از ائمهی معصومین هم چیزی میخوان! همینطور که از خدا میخوان که بیماران صعبالعلاج رو شفا بده، از ائمهی معصومین هم میخوان این بیماران رو شفا بده! مشکلاتشون رو حل بکنه! حتی میخوان که در اون دنیا کمکشون بکنه! اینها همه از مصادیق خضوع و خشوع و عبادت هست.
خب ما در جواب میگیم که آقا عبادت اگه به معنی پرستش بدونی هیچ شیعهای ائمهی معصومین رو پرستش نمیکنه الّا اینکه غُلات باشن که اونها اصلاً خارج شیعه هستن! اونها که هیچی! مثل عبدالله بن سبأ!
اگه مرادتون خضوع و خشوع و احترام و درخواست هست، خب این چه اشکالی داره؟ اینکه عبادت نیست که!
گاهیاوقات یک نفر به استاد خودش احترام میذاره، اینکه به این معنا نیست که داره عبادتش میکنه پرستشش میکنه!
به والدین خودش، به بزرگتر، به ریشسفید، احترام میذاره، این به این معنا نیست که داره اینها رو عبادت میکنه! خضوع و خشوع داره!
خب ما هم نسبت به ائمهی معصومین، اینها چون حجتهای الهی هستن، نسبت به اینها خضوع و خشوع داریم.
و اگر شفاعت میجوییم اینها رو آبرومند میدونیم نزد خدا!
نمیگیم اینها فی حد نفسه ذاتاً مستقل هستن! اینها آبرومند و واسطه هستن؛
«ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ»
واسطه هستن در ارتباط با خداوند، و خداوند اختیار به اینها افاضه کرده که میتواند به اذن الله معجزه انجام بدهند یا دعا بکنند، مستجب الدعوه هستن و مشکلات ما رو برطرف میکنن.
پس ما مشکل توحید عبادی نداریم جناب وهابی!
ما ائمهی معصومین رو عبادت به معنای پرستش نمیکنیم!
بلکه خود پیامبر فرمودند
«أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ»
اول گفته عبد بعد گفته رسول!
منتها اینها رو بالاترین بندگان خدا و بلکه بالاترین مخلوقات الهی میدانیم.
دکتر وحید باقرپور کاشانی