صوت سخنرانی:
سخنران: دکتر وحید باقرپور کاشانی
𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍
•دانلود کلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با کلیک روی عبارات زیر:
••𑁍𖧹◍⃟✏️
فضائل امام حسن مجتبی علیهالسلم در مدارڪ اهل سنت؛
یک مطالبی رو از لحاظ تاریخی من خدمت دوستان میخونم در خصوص ولادت حضرت مجتبی علیهالسلام.
یک کتابی هست انوارالبهیه، مال مرحوم آقا شیخ مجتبی قزوینی، خلاصهی زندگی چهاده معصوم رو بیان کردن.
نور چهارم رو که بیان میکنن صفحهی ۱۱۵، در ارتباط با حضرت امام حسن علیهالسلام هست.
در مورد امام حسن علیهالسلام، اول در مورد نامگذاریشون یک حدیثی رو بخونم که احادیث مختلفی هست.
اتفاقاً نگاه کردم یک کتابی هم هست کتاب جالبیه:
«امام حسن علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام در روایات اهل سنت»؛ مال آقای دکتر مهدی اکبرنژاد، استادیار دانشگاه ایلام هست.
خیلی نگاه کردم جالبه روایات خیلی جالبی از اهل تسنن جمع کرده در این مجموعهایکه هست امام حسن و امام حسین علیهمالسلام این رو آورده، کتاب جالبی هست!
اولین روایت رو اینگونه میخونم که
«پیامبر به آقا امیرالمؤمنین فرمودند که یا علی! اسم این فرزند را چه گذاشتی؟
امیرالمؤمنین فرمودند ای رسول خدا!
من در نامگذاری از شما سبقت نمیگیرم»!
یعنی اسمی نذاشتم، اسم رو گذاشتم شما بذارید.
«پیامبر فرمودند که من هم در نامگذاری بر این فرزند از پروردگارم پیشی نمیگیرم». یعنی ببینیم خدا چی میگه!
در روایت هست که جبرئیل نازل میشه و میگه:
«ای محمد! خداوند متعال به تو سلام میرساند و میفرماید:
«عَلِیٌّ مِنْکَ بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی و لا نبیّ بعدی»
«نسبت علی به تو نسبت هارون به موسی است، ولی پیامبری بعد از تو نخواهد آمد».
این یک حدیثی هست معروف به حدیث منزلت.
یک حدیث خوب هست حفظ بکنید و با اهل تسنن میتونید احتجاج بکنید نسبت به خلافت بلافصل امیرالمؤمنین!
چطور؟
این رو من سندهاش رو نگاه میکردم، در جلد چهارم صحیح بخاری پیدا کردم صفحهی ۱۶٠۲، در مسلم هم من دو جا پیدا کردم شاید جاهای دیگه هم باشه، کتابهای دیگه هم فراوان هست؛ در جلد چهارم مسلم هم بود صفحهی ۱۸۷۱ و ۱۸۷٠؛ در همون صفحهی ۱۸۷٠، چند تا حدیث شبیه همین حدیث منزلت، مسلم آورده بود.
خب این دوتا کتابی هست که اصح الکتب بعدالقرآن، صحیح مسلم و بخاری از نگاه عامه هست؛ این حدیث رو آوردن.
احتجاجی که میکنید اینه که نسبت هارون به حضرت موسی چه بود؟
هارون جانشین حضرت موسی بود، هارون پیامبر بود حضرت موسی هم پیامبر بود؛
حتی وقتی غیبت کرد برادرش هارون رو در بین بنیاسرائیل گذاشت!
از این حدیث هم استفاده میشه که میشه گفت حدیث قدسی هست به تعبیری!
و پیامبر هم باز به نمونههای مختلف فرمودند که نسبت من، یا خدا فرمود که نسبت تو به علی، نسبت موسی به هارون هست؛ یعنی چی؟ یعنی جانشینت هست! وصی!
به راحتی میشه از این اثبات ولایت امیرالمؤمنین کرد!
خداوند متعال این رو فرمودند.
«بنابراین این نوزاد را خداوند وحی کرد که هم نام پسر هارون بگذار. پیامبر فرمود: نام پسران هارون چه بود؟ (از خدا سؤال میکنه)
جبرئیل میگوید (از طرف خدا) نام او شَبَر بود».
در نقلی اومده هارون چهار پسر داشت؛ در یک نقلی اومده سه پسر داشت. سه پسری داشت به عنوان شَبَر، شُبیر، مُشبر؛ که سه تا اسم رو بر وزن همون گذاشت.
شَبَر میشه حسن، شُبیر میشه حسین، مُشبر میشه محسن؛ این سه تا اسم پسر حضرت هارون بود.
«پیامبر فرمود: نام پسر هارون چیست؟
جبرئیل گفت: اسم او شَبَر است. پیامبر فرمود: زبان من عربی است (یعنی به زبان عربی چی میشه؟)
جبرئیل گفت نام او را حسن بگذار! رسول خدا او را حسن نامید»!
پس حسن، نامی هست که خود خدا توسط جبرئیل نازل کرده و اسم آقا رو اینگونه گذاشت؛ این یک نکته.
وقتی که امام حسن علیهالسلام به دنیا میاد، دستور میدن که قبل از اون، آقا رو در یک جامهی سفیدی بپیچونن، اما حواسشون نبوده آقا رو در یک جامهی زردی میپیچونن. حضرت تا میبینن میگه بچه رو به جامهی سفیدی بپوشانید و میگن وقتی که وارد میشن و امام حسن علیهالسلام رو میبینن، این بچه رو در آغوش میگیرن و این بچه رو میبوسن.
بسیاربسیار مأنوس بوده پیامبر اکرم با وجود نازنین امام حسن مجتبی علیهالسلام!
حالا ببینید اینها دیگه حرفهای ما نیست! این کتابی که گفتم کتاب شیعه هست مرحوم محدث قمی، این کتاب از روایات اهل تسنن هست!
اول گفتن امام حسن علیهالسلام از لحاظ ظاهر خیلی شبیه پیامبر بود!
حالا در مدارک شیعیمون که ما روایات زیاد داریم، اما در مدارک عامه اینگونه هست که احمد بن حنبل به نقل از انس بن مالک که از صحابیه نقل میکنه چنین گزارش رو میده، که هیچکس به اندازهی حسن بن علی به رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم شباهت نداشته؛
این رو خیلیها آوردن!
ابنحبان آورده در کتاب المسند خودش جلد سوم صفحهی ۱۶۴؛ صالحی شامی در کتاب صحیح خودش جلد پانزدهم صفحهی ۴۳٠؛ عبدبن حمید در کتاب منتخب مسند، صفحهی ۳۵۳.
بله صالحی شامی در کتاب سبل الهدی و الرشاد آورده، و ابنحبان هم در صحیح، این روایت رو آوردن؛
ابن عساکر هم با هشت سند از انس بن مالک، این رو نقل میکنه. پس بسیار شبیه پیامبر بوده!
حالا روایات زیاد هست در علاقهای که پیامبر با آقا امام حسن مجتبی علیهالسلام داشت. یک روایتی که باز در این کتاب آوردن، سند هم دادن در صحیح بخاری جلد چهارم صفحهی ۲۱۷، مسلم جلد هفت صفحهی ۱۳٠، ابنماجد در السنن جلد پنج صفحهی ۳۲۸ حدیث ۳۸۷۳، حاکم نیشابوری در المستدرک جلد سوم صفحهی ۱۶۹ و ۱۷۷ و ۱۷۸ که اینها همه نقل کردن که:
«قَالَ: سَمِعْتُ الْبَرَاءَ رضی اللّه عَنه قالَ رَأَیْتُ النَّبِیَّ صلَّ الله علیهِ وسلَّم والحَسن بن علی عَلى عاتِقِهِ یقولُ: اَللَّهُمَّ إِنِّی أُحِبُّهُ فَأَحِبَّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ».
«فرمودند که از براء شنیدم که میگفت رسول خدا را دیدم در حالی که حسن بن علی بر شانه بود و میگفت خداوندا من او را دوست دارم، تو نیز او را و نیز دوستدار او را دوست بدار».
خیلی تعبیری هست! من او را دوست دارم، تو او را و دوستدار او را دوست بدار!
هرکسی امام حسن علیهالسلام رو دوست داشته باشه تو هم دوستش داشته باش!
باز حدیث دیگهای رو اینجا میارن در جلد هفتم صحیح بخاری صفحهی ۵۵، در جلد هفت صحیح مسلم صفحهی ۱۲۹، ابن ماجد در السنن جلد اول صفحهی ۵۱، که ابو هریره نقل میکنه در حالی که دست امام حسن علیهالسلام در دست رسول الله بود و وی ملازم ایشان بود پیامبر فرمود:
«اَللَّهُمَّ إِنِّی أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ وَ قَالَ أَبُو هُرَیْرَهَ فَمَا کَانَ أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَیَّ مِنَ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ بَعْدَ مَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَا قَالَ».
خود این هریره میگه که از پیامبر شنیدم امام حسن هم کنارش بود که اینطوری دعا کرد خدایا من او، یعنی حسن را دوست دارم، و هر که او را دوست داشته باشد نیز دوست دارم.
ابوهریره میگه بعد از این سخن رسول خدا، هیچ کس به اندازهی حسن بن علی نزد من محبوبتر نبود.
این هم یک مسئلهای.
یک حدیث دیگه هم بخونم باز در مدارک عامه هست، این هم خالی از لطف نیست؛ حاکم نیشابوری در المستدرک نقل میکنه جلد سوم، ترمذی هم در سنن جلد پنجم نقل میکنه، ابن عساکر هم در تاریخ مدینهی دمشق نقل میکنه که ابن عباس میگه:
«کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَامِلَ الْحسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَى عَاتِقِهِ فَقَالَ رَجُلٌ نِعْمَ الْمَرْکَبُ رَکِبْتَ یَا غُلَامُ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَنِعْمَ الرَّاکِبُ هُوَ».
رسول خدا حسن بن علی را بر دوش گذاشته بود، شخصی به امام حسن علیهالسلام گفت که خوب مرکبی سوار شدی! یعنی پیامبر مرکبت هست خوب مرکبی سوار شدی! بلافاصله رسول خدا فرمودند که:
«و خوب سوارهای است او»!
و خوب سوارهایست او! خوب کسی رو من بر دوش خودم سوار کردم.
دکتر وحید باقرپور کاشانی