گفتگویی در معجزه‌ی رد‌الشمس.
استاد پاسخگو: دکتر وحید باقرپور کاشانی

کاربر: درباره حدیث رد الشمس ایا شیعه و سنی این معجزه را قبول دارند؟
آیا از لحاظ عقلی و علمی مورد قبول کسانی که این حدیث را کنکاش میکنند هست یا خیر…

 

کاربر: فرض میگیریم احادیث صحیح هست ..

از لحاظ علمی فرمودید شدنی نیست،از لحاظ عقلی چگونه این اتفاق را توجیه می فرمایید.

اگر دلیل عقلی بر این معجزه مد نظرتون هست ممنون میشم بیان کنید..

کاربر: متوجه نشدم هر چیزی که امکان حقیقت داشته باشه کفایت میکند؟

سند معتبر عقلی یعنی فلانی از فلانی باز از فلان کَس که نشد از نظر عقلی باور افراد ملاک عقلی بودن یک رخداد نیست به عنوان مثال باور افراد درگذشته در مورد زمین لرزه تکان دادن زمین توسط شاخهای گاوی بوده که زمین بر رویش قرار گرفته بود.
باور عموم بود هیچ اثبات عقلی اکنون علت وقوع زلزله قلمداد نمیکند..

و اما فرمودید خدا میتواند یک چوب خشک را به یک کار تبدیل کند؟
خیر نمیتواند نه از لحاظ عقلی و نه علمی زیرا باور به این رخداد کلیت موجودیت خداوند زیرسوال میرود.. ( البته بر روی موضوع اثبات رد الشمس بحث کنیم بهتره ) .

نقلیات را کنار گذاریم از لحاظ عقلی چطور شدنی است رد الشمس…

کاربر: جناب دکتر اختلاف نظر بنده با شما در اینست
که رجوع میکنید به نقلیات و با توجه با نقلیات مربوط به گذشته اثبات عقلی بودن معجزه را بیان میدارید‌. من و شما که در ان زمان نبودیم حال یک رویداد نقلی را بحث میکنیم‌..بگذریم که خورشید چراغ در سقف خانه نیست و همه مردم جهان میبایست این رویداد را به نوعی ثبت و یا در کتابهایشان در ان زمان حدالقل در چندین مکان مختلف اورده باشند نه اینکه از چند نفر نقل قول ان هم در یک منطقه بخصوص عربستان
از لحاظ عقلی فرض میگیریم این رخداد وجود داشته به نظر شما یک معجزه به این بزرگی در ان زمان نمیتواند هر کسی که این رویداد را ببیند به یکباره مرید خود کند؟
در حال حاضر شعبده بازان مطرحی وجود دارد با وجود اینکه مردم میدانند حقه ایی در کار است چون تردستی شعبده باز خلاف قوانین فیزیک است برای مردم جذاب هست و همیشه سالن های شعبده بازان مملو از جمعیت است تا وقتی که حقه انان فاش نشود..ایا پیامبران کمتر از شعبدازان امروزی هستند ،؟

حال معجزه ان هم رد الشمس در صورت اتفاق افتادن ان هیچ غیر مسلمانی نمی بایست غیر مسلمان می ماند ..

باز اگر این اتفاق اگر واقعیت هم داشت تناقض دارد با پیام اوری اخرین فرستاده خدا و حجت اوری کل بر همه جهان‌ ، به این دلیل که قران برای اسلام اوردن مردمان ناکافی بوده و برای اینکه اثبات خدا شود به معجزه خدا متکی شده است‌.

کاربر: البته استاد تاریخ جهان به زمان پس از اسلام محدود نمیشود و ما تاریخ یونان و روم و ایران زمان ساسانیان را داریم و چنین مواردی در مورد رد الشمس مشاهده نگردیده است ..

بنده پیش فرض بر صحیح بودن این حدیث نمودم بحثی بر روی سازندگان حدیث ندارم از لحاظ عقلی دلایلتون را خواستم اما متواتر بودن حدیث تنها بررسی عقلی شماست چون چندین راوی این اتفاق را بازگو نموده اند پس این معجزه از نگاه شما حتما می بایست اتفاق افتاده است…

مثال میزنم
شخصی در تلوزیون چند وقت پیش مدعی شد محمد رضا شاه با شمشیر برهنه قصد کشتن ایت الله خمینی را گرفته بود و زمانی که شمشیر را بالابرده بود دوازده سید با شمشیر پشت سر اقای خمینی ظاهر شدند و‌ محمد رضا شاه دستانش خشک شد و گفت برگردیم..
شاید‌چند میلیون تن این ویدیو را دیده اند ..

حال هر کسی میتواند این روایت را برای کسانی که ندیده اند بازگو‌ کند ..
میبینید که هزاران راوی پیدا میکند که یک روایت را بازگو میکند و به یک شخص بر میگردد..

ایا شما از لحاظ نقلی بودن این رخداد احتمال این اتفاق را عقلی میدانید؟

از لحاظ بنده دروغ است حتی اگر میلیونها نفر ان را تکرار کنند.. بازگو کنندگان حدیث تنها نقل قول میکنند و دخالتی در حقیقت و یا دروغ آن ندارند.

پس نمی توانیم یقینا متواتر بودن یک معجزه را اثبات عقلی ان بدانیم در مقابل تناقض های بسیاری که وجود دارد…

کاربر: کاملا منطقی گفتید.من هم بارها خدمت آقای کاشانی گفتم.اگر هزارنفربگن۲+۲=۷ این تواتر حجیت نداره. واگر یک نفر بگه۲+۲=۴ صحیح. نه بخاطر شخص بلکه بخاطر اثبات منطقی که پشت این قضیه ست

کاربر: سپاس جناب دکتر ،رویداد تاریخی با اتفاقی نظیر معجزه رد الشمس تفاوت اشکار دارد .

بله فرض بگیریم بنده به شما بگویم از لحاظ عقلی اثبات کنید مغول ها به ایران حمله کردند و به نقلهای تاریخی ورود نکنید.
البته شما می توانید با شواهد موجود مانند معبدهای مغول ها و یا اثار انان و همچنین امیزش گویش های مغولی با فارسی و یا اثار نقاشی مینیاتور و اشتراک های ژنتیکی در شمال شرق ایران با مغول ها از لحاظ عقلی اثبات کنید که مغول ها به ایران حمله نموده اند.

عقل یک تعریف ساده دارد خروجی که از داده ها میگیریم حال این داده ها ممکنست کاملا اشتباه باشد یا درست.به همین جهت عقل حجت نیست..
هزران سال از نظر عقلی خورشید به دور زمین میگردید‌ زیرا کلیه داده ها بر این بود یک کودک ۶ ساله هم طبق گرفته های مغزیش خورشید را در حال گردش میبیند نه زمین.

دلیل عقلی دیگری به جز متواتر بودن این حدیث را مد نظر شما است؟

 

کاربر: درود به شما ببخشید ورود میکنم. یک نکته هم دربحث واکاوی روانشناسی وفضای ذهنی سازندگان داستان ردالشمس همینه که شما میفرمایید:اون زمان تصور برحرکت خورشیدبوده وداستان براساس همین تصورغلط ساخته وپرداخته شده برای بزرگنمایی وغلو درمورد قدیس.(پرسش کلیدی که مطرح مگه اصلا خورشید حرکت میکرده؟ که حالاقدیس بخوادبرش گردونه؟؟؟)

کاربر: خورشیدی که حرکت نمیکرده را چطور یک قدیس به عقب حرکت داده؟متواترات؟تعریف وتبیین متواتر در منابع موجود. شما نکته ی داستان رو لطف کنید.

کاربر: این پنج ویس اخیر رو مقدورنبود، بعد گوش میکنم. ولی ردالشمس قصه ی جالبی ست.ومتواتر


کاربر: پس دلیل عقلی بر رد الشمس به جز تواتر دلیل عقلی قابل عنوانی دیگر نیست…

از بحث عقلی بودن تواتر که خارج شویم قدرت خدا را عقلی بودن معجزه ذکر نمودید..
یک پرسش عقلی در اینجا مطرح میشود قوانین جهان هستی بر طبق قواعد مادی استور است
تا کنون جایی مطرح شده که به یک باره قوانین طبیعی تغیبر کرده باشد و دچار دگرگونی شده باشد؟
در هیچ جای جهان تاکنون ثبت نشده یک شخص بدون علتی از زمین جدا شود و‌ میان زمین و هوا معلق شود و به یکباره اب در دمای صد درجه یخ بزند. و‌ همچنین از یک جفت انسان موجودی دیگر بدنیا بیاید.

شما برهانی را چند وقت پیش مرحمت فرمودید وارسال کردید با عنوان برهان خلف جهت اثبات وجود خدا ..
اما کلیه معجزات با این برهان خلف ناسازگاراست..
قوانین جهان هستی تغییری در ان به وجود نیامده است لااقل طبق شواهد و‌ این افرینده قوانین خودش عامل به وجود امدن کلیه قوانین فیزیک است و تا کنون نقض نشده ..
پس ضد قوانین خداوند طبیعت منشا ان کجاست؟

شما فرمودید خدا نمیتواند خدا بسازد پس خدا هم نمیتواند خلاف قوانین خودش که از خودش است خلاف قوانینی سازد و قوانین طبیعت به یکباره برای اثبات فرستاده لغو شود که مردم حرف فرستاده را باور کنند که او از جانب خودش امده؟

پازل وار زمانی که این تکه ها را کنار هم چینش مینماییم به یک تناقض اشکار رو برو می شویم..
که یکی از انان عدم قدرت خداست‌.

خدا نتوانسته با وحی که به پیامبر داده است انان را باورمند به‌وجود خودش نماید ناچار شده دست به کار خلاف قوانین خودش زند که از نظراسلام با توجه به موجودیت قران امکان پذیر نیست..

ممنون که وقت گذاشتید
فایل ها رو حتما مطالعه میکنم…

 

پایان.

پیشنهاد ما به شما

چیستی مرگ و علت تقدم مرگ از حیات در قرآن.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green