اثبات وجود خدا در نگاه لاپلاس ریاضی دان فرانسوی

1005054-Pierre_Simon_marquis_de_Laplace

لاپلاس (۱۶۲۴ـ۱۶۶۲) ریاضی دان شهیر فرانسوی است که که پیشگام در ریاضیات و فیزیک (کبهان شناسی ) بوده و در آن زمان ۶ جلد کتاب مکانیک سماوی نوشت.
لاپلاس یک برهانی را در برابر ملحدان و خداناباوران ارائه کرده است که مردم آن را به نام شرط بندی لاپلاس می شناسند.
تقریر برهان اینگونه است.
حتی اگر دلیلی برای وجود خدا نداشته باشیم، عاقلانه‌تر (سودمندتر) است که به وجود خدا اعتقاد داشته باشیم، زیرا اگر خدا وجود نداشت، ضرر بزرگی نکرده‌ایم، ولی در صورت وجود خدا ضرر بزرگتری (جهنم) متوجه ما خواهد بود.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal’s_Wager
این در صورتی است که ائمه طاهرین صلوات الله علیهم این برهان را بیش از هزار سال قبل تر از لاپلاس مطرح کردند ولی جهانیان و حتی شیعیان این برهان را به نام وی می شناسند.
امام صادق خطاب به ابن ابی العوجا فرمود:اگر مطلب چنان باشند که اینها می گویند (اشاره به مسلمانانی که طواف میکردند کرد) و مسلما هم چنان است که آنان می گویند در این صورت آنان به راه سلامت رفته اند و شما از سعادت به دور مانده اید و در هلاکت خواهید بود واگر مطلب چنان باشد که شما می گویید و قطعا چنان نیست در این صورت شما با مسلمانان مساوی هستید.
ابن ابی العوجا گفت:خدا تو را رحمت کند مگر ما چه می گوییم و آنان چه می گویند اعتقاد ما با آنان یکی است.
امام صادق گفت:چگونه سخن تو وآنان یکی است ؟در حالی که آنان به معاد و پاداش اخروی و کیفر الهی و خدای آسمان معتقدند و آسمان را به وجود خدا آباد می دانند در حالی که شما آسمان را ویرانه ای می پندارید که کسی در آن نیست…
إن یکن الأمر علی ما یقول هولاء و هو علی ما یقولون یعنی اهل الطواف فقد سلموا و عطبتم و إن یکن الأمر علی ما تقولون و لیس کما تقولون فقد استویتم انتم و هو.
(کافی،کتاب التوحید ج ۱، ص ۷۸، ح ۳; عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۱۳۱، ح ۲۸ .)

 

پیشنهاد ما به شما

آیا خدا می‌تواند خودش را نابود کند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green