بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس حسین(ع) را روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود، قیامت خداوند را با ثواب دوهزار حج و دوهزار عمره و دوهزار جهادملاقات کند.
خبرگزاری شبستان: در فضیلت زیارت عاشورا روایات متعددی ذکر شده است. شیخ طوسى در کتاب مصباح المجتهد از محمدبن اسماعیل بن یزبع و او از “صالح بن عقبه” و او از پدرش و او از امام باقر(ع) روایت میکند که فرمود: هرکس حسین بن على(ع) را در روز عاشورا، دهم محرم زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود. روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(ع) بوده باشد.
راوى میگوید: عرض کردم فدایت شوم براى کسى که در شهر یا کشور دیگری است و نمىتواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟
حضرت فرمودند: اگر چنین باشد، به صحرا یا بالاى بام خانه خود رود و بااشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جدیت کند و بعد دو رکعت نماز بخواند و این کار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه کند و هم اگر ترسى نداشته باشد، امر کند تا خانواده او نیز بر آن حضرت گریه کنند و در خانهاش مجلس مصیبتى برپا کرده و مصیبت حضرت سیدالشهداء(ع) را به یکدیگر تعزیت گویند. من ضامن میشوم کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند تمام آن ثوابها را به او عنایت فرماید.
امام باقر(ع) فرمود: هر کس حسین بن على(ع) را در روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود، روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند. آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(ع) بوده باشد.
راوى عرض کرد، چگونه یکدیگر را تعزیت بگوییم؟ فرمود بگویید: “اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایاکم من الطالبین تباره مع ولیه الامام المهدى من آل محمد(ع). یعنى خداوند اجر ما را به سوگوارى بر حسین(ع) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى آل محمد(ع) قرار دهد.
آنگاه حضرت فرمودند: اگر میتوانى آن روز از خانه بیرون مرو که روز نحسى است و حاجت مؤمن برآورده نمىشود و اگر هم برآورده شود، میمون و مبارک نخواهد بود.
در روایت دیگری صالح بن عقبه و سیف بن عمیره نقل میکنند که علقمه بن محمدالخضرمى گفت: به امام باقر (ع) عرض کردم، دعایى به من تعلیم فرمایید که اگر از نزدیک زیارت کردم، بخوانم و دعایى که اگر از دور اشاره به سلام کردم، بخوانم.
حضرت فرمودند: اى علقمه هرگاه تو اشاره به سلام نمودى و دو رکعت نماز را خواندى هنگام اشاره به آن حضرت بعد از تکبیر این قول “زیارت عاشورا” را بگو. پس اگر تو این زیارت را خواندى دعا کردهاى به آنچه که ملائکه زائر حسین(ع) دعا میکنند و خداوند صدهزار هزار درجه براى تو مینویسد و مانند کسى هستى که با امام حسین(ع) شهید شده و در درجات آنها شرکت کرده باشد و براى تو ثواب زیارت هر پیغمبر و رسول و هر زائرى که امام حسین(ع) را زیارت کرده نوشته شود.
بعد از نقل زیارت علقمه میگوید: امام باقر(ع) به من فرمودند اگر بتوانى هر روز در خانه خود این زیارت را بخوانى تمام این ثوابها براى تو خواهد بود.
همچنین در روایت دیگری شیخ در مصباح از محمدبن خالد طیالسى و او از سیف بن عمیره نقل میکند که گفت پس از آن که امام صادق(ع) از حیره به مدینه تشریف بردند با صفوان بن مهران و جمعى دیگر از اصحاب به نجف اشرف رفتیم. پس از آن که زیارت امیرالمؤمنین(ع) فارغ شدیم. صفوان خود را به طرف قبر حضرت سیدالشهداء نمود و به ما گفت از این مکان آن حضرت را زیارت کنید که من در خدمت امام صادق(ع) بودم که از این مکان آن حضرت را زیارت نمود.
صفوان گفت در خدمت امام صادق(ع) به این مکان آمدیم. چون آن حضرت زیارت عاشورا خواندند. پس از خواندن دو رکعت نماز، این دعا را هم خواندند. آنگاه حضرت به من فرمودند: اى صفوان مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان که من ضامن میشوم، هر کس این زیارت و دعا را چه از دور و چه از نزدیک بخواند، زیارتش مقبول شود و سعیش مشکور گردد و سلامش به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبهاى که بخواهد برسد و او را نومید برنگردانند.
آنگاه شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد و بعد از نماز زیارت، دعاى علقمه را که پس از زیارت عاشورا میخوانند، خواند. “سیف بن عمیره” میگوید به صفوان گفتم وقتى علقمه بن محمد زیارت عاشورا را براى ما نقل کرد این دعا را نگفت.
صفوان گفت در خدمت امام صادق(ع) به این مکان آمدیم چون آن حضرت زیارت عاشورا خواندند، پس از خواندن دو رکعت نماز، این دعا را هم خواندند. آنگاه حضرت به من فرمودند: اى صفوان مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان که من ضامن میشوم هر کس این زیارت و دعا را چه از دور و چه از نزدیک بخواند، زیارتش مقبول شود و سعیش مشکور گردد و سلامش به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبهاى که بخواهد برسد و او را نومید برنگردانند.
ای صفوان من این زیارت را با این ضمان از پدرم یافتم و پدرم از پدرش على بن الحسین(ع) با همین ضمان و او از امام حسین(ع) با همین ضمان از برادرش امام حسن(ع) با همین ضمان و امام حسن(ع) از پدرش امیرالمؤمنین(ع) با همین ضمان و امیرالمؤمنین از رسول خدا(ص) با همین ضمان و رسول خدا(ص) از جبرئیل با همین ضمان و جبرئیل این زیارت را با همین ضمان از خداى عزوجل یافت و خداى عزوجل به ذات خود قسم خورده است که هرکس امام حسین(ع) را با این زیارت از دور یا از نزدیک زیارت کرده و با این دعا، دعا کند، زیارت او را قبول میکنم و خواهش او را هر قدر که باشد، مىپذیرم و سؤالش را عطا مىکنم، پس ناامید از طرف من برنمیگردد. بلکه مسرور و خوشحال، با حاجت روا شده و فوز بهشت و آزادى از آتش برمیگردد و شفاعت او را درباره هر کس غیر از دشمن اهل بیت(ع) قبول مىکنم.
آنگاه صفوان گفت که حضرت صادق(ع) به من فرمودند: هر وقت حاجتى برایت پیش آمد. در هر مکانى که هستى زیارت این دعا را بخوان و حاجت خود را از خداوند بخواه که برآورده مىشود و خداوند و رسول او خلف وعده نمىکنند.
نیز اگر چه در خبر علقمه زیارت عاشورا اختصاص به روز عاشورا دارد ولى در خبر صفوان آمده که امام فرموده اگر بتوانى امام حسین(ع) را هر روز به این زیارت بخوانى. بجا آور که تمام این ثواب ها براى تو خواهد بود. بلکه در عبارت کامل الزیاره آمده است که اگر بتوانى هر روز عمرت این زیارت را بخوان.
نیز براى برآمدن حاجات و امور مهم، خواندن زیارت عاشورا بسیار مجرب است و در ذیل خبر صفوان فرمود، هرگاه برایت حاجتى پیش آید این زیارت را بخوان در هر کجا که باشى و حاجت خود را از خداوند سئوال کن که برآورده میشود.
علماء براى برآمدن حاجات چهل روز پیاپى خواندن زیارت عاشورا را در ساعت معین بسیار مجرب دانسته اند، گر چه در روایت چهل روز وارد نشده ولى تجربه این مطلب را ثابت کرده است.
برگرفته کتاب شرح زیارت عاشورا، تالیف حضرت آیه الله حاج سیداحمد میرخانی
منبع: خبرگزاری شبستان
برگرفته: از سایت شمس ولایت