(۵) برهان حدوث و نیاز در اثبات خداوند متعال_باقرپور کاشانی

برای مشاهده ویدئو به ادامه مطلب مراجعه کنید.

پیشنهاد ما به شما

آیا خدا می‌تواند خودش را نابود کند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

یک دیدگاه

  1. چیزی که در حرکت است مسبوق به عدم است. اگر حرکت جسم ذاتی آن جسم باشد بخاطر حادث بودن حرکت، آن ماده ذاتا نیازمند است و حادث. اگر حرکت جسم را عارضی بدانیم نیازمند علت است و علت هم دوباره نیازمند است و به این ترتیب کار به دور و تسلسل میرسد که باطل است. پس ماده حادث است و نیازمند یک متکی به ذات است.

    از روایات استدلال می شود که دو نوع وجود هست: قدیم و حادث. حادث مخلوق است و قدیم خداست. قدیم چیزی است که همیشه بوده و ازلی است چون فرض نبود درباره ی او به معنی حادث بودن او و محال است.
    فلاسفه دو نوع قدیم و دو نوع حادث قایلند: زمانی و ذاتی.
    قدیم ذاتی حقیقتی است که نیازمند هیچ موجودی نیست. قدیم زمانی یعنی ازلی است و خدا قدیم ذاتی و زمانی است.
    حدوث ذاتی یعنی در بقا و وجود محتاج به غیر است. حدوث زمانی یعنی در یک زمانی نبوده بعد ایجاد شده مثل شب و روز.
    فلاسفه میگویند که غیر خدا ازلی های دیگری هم بودند که حادث و نیازمند هستند اما قدیم زمانی هستند. اما این فرض را ما نمیپذیریم با این استدلال که اگر این موجود همیشه بوده پس در ایجاد شدنش نیازمند نیست و همیشه بوده و چنین موجودی در بقا هم بی نیاز است و این خصوصیات همان خصوصیلت اله است یعنی امکان دو قدیم ذاتی و زمانی است!! توسط براهین دیگر اثبات خواهد شد که واجب الوجود باید واحد باشد.
    پس موجود یا حادث زمانی و ذاتی است یا قدیم ذاتی و زمانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green