ابوالفرج إصفهانى، دانشمند پرآوازه و مقبول نزد اهل سنت، در کتاب مقاتل الطالبیین با سند صحیح نقل کرده است:
حدثنی محمد بن الحسین الأشنانی، قال: حدثنا أحمد بن حازم، قال: حدثنا عاصم بن عامر، وعثمان بن أبی شیبه، قالا: حدثنا جریر، عن الأعمش، عن عمرو بن مره، عن أبی البختری، قال:
لما أن جاء عائشه قتل علی علیه السلام سجدت.
أبوالبخترى گفته: وقتى خبر شهادت على علیه السلام به عائشه رسید، سجده کرد.
الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، اسم المؤلف: أبو الفرج علی بن الحسین (متوفاى۳۵۶هـ)، ج۱، ص۱۱، طبق برنامه الجامع الکبیر.
سند این روایت کاملا صحیح و تمام راویان آن ثقه هستند.
*************************************************
بـــــــــــررســـــــــــی سنـــــــــــــد روایـــــــــــــــــت :
*************************************************
مــحمــــد بــن الحســــین :
ذهبى در باره او مىگوید:
الخثعمی. الإمام الحجه المحدث أبو جعفر محمد بن الحسین بن حفص الخثعمی الکوفی الأشنانی قدم بغداد
قال الدارقطنی أبو جعفر ثقه مأمون.
خثمى، پیشوا، حجت (کسى که سى صد هزار حدیث را با سند و متن آن حفظ است) و محدث، ابوجعفر محمد بن الحسین… دارقطنى گفته: ابوجعفر مورد اعتماد و امانتدار بود.
سیر أعلام النبلاء، ج۱۴، ص۳۰۲
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحــــمد بن حــازم:
ذهبى در باره او مىگوید:
ابن أبی غرزه الامام الحافظ الصدوق أحمد بن حازم بن محمد بن یونس بن قیس بن أبی غرزه أبو عمرو الغفاری الکوفی صاحب المسند ولد سنه بضع وثمانین ومئه
وله مسند کبیر وقع لنا منه جزء وذکره ابن حبان فی الثقات وقال کان متقنا.
إبن أبى غزره، پیشوا، حافظ (کسى که یک صد هزار حدیث حفظ بوده) و بسیار راستگو بود.
او مسند بزرگى داشت که یک جزء از آن به من رسید، ابن حبان او را در زمره افراد ثقه آورده و گفته: در نقل حدیث بىغلط بود.
سیر أعلام النبلاء ج۱۳، ص۲۳۹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عثمان بن أبی شیبه :
از روات بخارى، مسلم و سایر صحاح سته؛ ذهبى در باره او مىگوید:
عثمان بن أبی شیبه أبو الحسن العبسی مولاهم الکوفی الحافظ عن شریک وجریر وأبی الأحوص وعنه البخاری ومسلم وأبو داود وابن ماجه وابنه محمد وأبو یعلى والبغوی مات فی محرم ۲۳۹ خ م د ق.
عثمان بن أبى شیبه، حافظ بود، بخارى مسلم، ابوداود و ابن ماجه از او روایت نقل کردهاند.
الکاشف فی معرفه من له روایه فی الکتب السته، ج۲، ص۱۲،
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جریر بن عبد الحمید:
از روات بخارى، مسلم و سایر صحاح سته؛ ابن حجر در باره او مىنویسد:
جریر بن عبد الحمید بن قرط بضم القاف وسکون الراء بعدها طاء مهمله الضبی الکوفی نزیل الری وقاضیها ثقه صحیح الکتاب قیل کان فی آخر عمره یهم من حفظه مات سنه ثمان وثمانین وله إحدى وسبعون سنه ع
جریر بن عبد الحمید اهل کوفه، ساکن رى و قاضى آن جا بود. او مورد اعتماد و صحیح الکتاب بود. برخى گفتهاند که در آخر عمر از توانائى حافظه او کاسته شده بود.
تقریب التهذیب، ج۱، ص۱۳۹، رقم: ۹۱۶ .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلیمان بن مهران:
از روات بخارى، مسلم و سایر صحاح سته ؛ ابن حجر در باره او مىنویسد:
سلیمان بن مهران الأسدی الکاهلی أبو محمد الکوفی الأعمش ثقه حافظ عارف بالقراءات ورع لکنه یدلس.
سلیمان بن مهران، ثقه، حافظ (کسى که یک صد هزار حدیث حفظ است)، آگاه به قرائتهاى مختلف و پرهیزگار بود؛ ولى تدلیس مىکرد.
تقریب التهذیب ج۱، ص۲۵۴، رقم: ۲۶۱۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمرو بن مره :
از روات بخارى، مسلم و سایر صحاح سته؛ ابن حجر در باره او مىنویسد:
عمرو بن مره بن عبد الله بن طارق الجملی بفتح الجیم والمیم المرادی أبو عبد الله الکوفی الأعمى ثقه عابد کان لا یدلس ورمی بالإرجاء من الخامسه مات سنه ثمانی عشره ومائه وقیل قبلها ع
عمر بن مره، مورد اعتماد و اهل عبادت بود. تدلیس نمىکرد؛ ولى به مذهب مرجئه نسبت داده مىشد.
تقریب التهذیب ج۱، ص۲۴۶، رقم: ۵۱۱۲
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أبی البختری، سعید بن فیروز:
از روایت بخارى، مسلم و سایر صحاح سته؛ ذهبى در باره او مىگوید:
سعید بن فیروز أبو البختری الطائی مولاهم الکوفی… قال حبیب بن أبی ثابت کان أعلمنا وأفقهنا توفی ۸۳ ع.
سعید بن فیروز، حبیب بن أبى ثابت گفته: او از همه عالمتر و فقیهتر بود.
الکاشف ج۱، ص۴۴۲، رقم: ۱۹۴۶