آیت‌الله سیدان: اصول وحیانی توحید در مقدمه خطبه غدیر بیان شده است

18-8-300x200

پیامبر اکرم(ص) در ابتدای خطبه غدیر مطالبی را عرضه کردند که به عنوان اصول وحیانی در بحث توحید از این مقدمه استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، آیت‌الله سید‌جعفر سیدان، از علمای حوزه علمیه مشهد، شب گذشته، ۱۴ آبان‌ماه در پنجمین دوره اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در سخنانی گفت: یگانه شخصیت پس از رسول خدا(ص) حضرت علی(ع) بود که حدیث غدیر در وصف آن بزرگوار، مقام وی را تشریح می‌کند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در ابتدای خطبه غدیر مطالبی را عرضه کردند که به عنوان اصول وحیانی در بحث توحید از این مقدمه استفاده می‌شود.

این استاد حوزه، اصل یکتایی حضرت حق، اصل سنخیت بین خداوند و کائنات و همچنین اصل لم یلد و لم یولد را برداشت‌هایی از خطبه غدیر دانست.

آیت‌الله سیدان با بیان اینکه امیر مؤمنان علی(ع) از نظر علم و آگاهی درجه‌ای دارند که از حد و تصور ما خارج است، ابراز کرد: در تمام مسائل از قبیل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنچه که حضرت علی(ع) فرموده‌اند شگفت‌انگیز است.

وی افزود: از حضرت علی(ع) پرسیده شد: «بهترین فضیلت شما در قرآن چیست و حضرت به آیه ۴۳ سوره رعد «قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ، بگو کافى است‏ خدا و آن کس که نزد او علم کتاب است میان من و شما گواه باشد» اشاره کرد.

وی با اشاره به داستان آصف ‌بن ‌برخیا که در چشم بر هم زدنی تخت ملکه سبا را از یک کشور به نزد حضرت سلیمان(ع) آورد، بیان کرد: امام صادق می‌‌فرمایند که آصف تنها بخشی از علم کتاب را داشت و آن شخصی که آیه ۴۳ سوره رعد معرفی کرده و او را دارای علم خداوند می‌داند، همانا امیرمؤمنان علی(ع) است.

آیت‌الله سیدان با بیان اینکه شخصی از امام صادق(ع) پرسید: در طواف خانه خدا هیچ دعایی به خاطرم نیامد و تمام طواف را صلوات بر محمد و آلش فرستادم، تصریح کرد: به فرموده حضرت صادق(ع) به آن شخص کسی افضل‌تر از تو از طواف خارج نشد و این نکته نشان دهنده این است که اگر بهترین اعمال را داشته باشی و ولایت امیرمؤمنان را قبول نداشته باشی آن عبادات پذیرفته نیست.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شخصی که ولایت حضرت علی(ع) را قبول ندارد، وقتی در نماز خود ایاک نعبد و ایاک نستعین را می‌خواند بر اساس روایات از جانب خداوند برای او لعنت می‌آید.

آیت‌الله سیدان افزود: با انکار ولایت امیر مؤمنان(ع) به جهانیان ستم کردند چرا که بشر به جای رسیدن به سعادت با هدایت ائمه هدی(ع)، به دنیاگرایی و دور شدن از مسیر حق روی آورد.

وی با بیان اینکه مفتخریم که کشورمان علوی، فاطمی و مهدوی است، یادآور شد: باید همگان در ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و زدودن فرهنگ‌های انحرافی و افکار سبک بکوشند.

این استاد حوزه تصریح کرد: ما مفتخریم که در محور ولایت امیر مؤمنان علی(ع) و خاندان پاکشان هستیم لذا باید از نعمتی که در کشور و با هدایت مقام معظم رهبری در تمام زمینه‌ها وجود دارد، نهایت استفاده را در ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) ببریم.

پیشنهاد ما به شما

نظرات مراجع تقلید شیعه بر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها.

نظرات مراجع تقلید شیعه بر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها. دانلود متن با کلیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green