معرفت حجت
امروز جامعه ما جوانان ما، همه ما، به آشنایى به این مکتب، به دیدن این مدرسه الهى محتاجیم، باید معرفت خود را به امام زمان و ولى دوران کامل و کاملتر کنیم.
پیامبر اکرم، صلّىاللّه علیه و آله و سلّم، مىفرماید: مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلِیّهً و{. توسى ، محمّد ؛ الاقتصاد ، ص ۲۲۶ ؛ هر کس بمیرد ، در حالى که امام عصر خود را نشناخته باشد ، به مرگ جاهلى مرده است . } حدیث دیگر است: فَلْیَمُتْ اِنْ شاءَ یَهُودِیّاً وَ اِنْ شاءَ نَصْرانِیّاً.
{. عاملى ، شیخ حرّ ؛ وسایل الشیعه ، ج ۸ ، ص ۲۰ ؛ خواه یهودى بمیرد ، خواه نصرانى . } این تأکید بسیار هشداردهنده است، باید امام زمان را بشناسیم، آیات و روایاتى را که مربوط به آن حضرت است، بخوانیم، مطرح کنیم، در منابر، در سخنرانیها، در مقالات این مقوله را شرح و بسط دهیم. راجع به غیبت آن حضرت و خصوصیات این عصر و امتحانات و برنامههایى که هست و تخلیص و تمحیصى که پیش مىآید آگاه باشیم، باید در حد توان به مقاصد آن حضرت آشنا شویم، از صدها کتاب که از پیش از ولادت آن حضرت تا زمان ما نوشته شده، بهره بگیریم.
در حدیث است که از حضرت سیّدالشهداء، امام حسین، علیهالسّلام، سؤال شد: یابن رسول اللّه بابى انت و امى فما معرفهاللّه؛ معرفت خدا چیست؟ یعنى؛ به چه کامل مىشود؟ فرمود: معرفه اهل کل زمان امامهم الذى بجب علیهم طاعته، معرفت اهل هر زمان و عصر به امامشان معرفهاللّه{. صدوق ، محمّد ؛ عللالشرایع ، ج ، ص ۹ ؛ معرفت اهل هر زمان و عصر به امامشان ، معرفت خدا است . } است، چون بدون معرفت امام، معرفت خدا، چنانکه سزاوار است، فراهم نمىشود. بکم عبداللّه و بکم عرف اللّه؛ باید این فرهنگ امامشناسى که تکمیل خداشناسى پیغمبرشناسى اسلامشناسى است، در جامعه هر چه بیشتر ترویج شود