آیا در زمان پیامبر(ص) در وجود داشت که حضرت زهرا بین در و دیوار قرار گرفته باشد؟!

b4b90f3373cc262abfd17dd79ff5c4d3-425

 

شبهه:
آیا در زمان پیامبر(ص) در وجود داشت که حضرت زهرا بین در و دیوار قرار گرفته باشد؟!

جواب:
۱- خانه های پیامبر (ص) از چوب درخت سرو بود
ابن کثیر دمشقى به نقل از حسن بصرى مى‌نویسد:
«اتاق‌هاى رسول خدا (ص) از شاخه و چوب عَرعَر (سرو کوهی) بود به وسیله مو بافته شده بود»

۲- خانه عائشه از چوب درخت سرو بود
بخارى در ادب المفرد مى‌نویسد:
«محمد بن هلال خانه‌هاى همسران پیامبر را دیده است که پوششى بافته شده‌ از مو بوده است. از وى در باره خانه عائشه پرسیدم، گفت: درِ خانه ‌اش به طرف شام باز مى‌شد، پرسیدم:‌ یک لنگه داشت یا دو لنگه؟ گفت: یک لنگه بیشتر نداشت، گفتم: جنسش از چه بود؟ گفت از چوب درخت عرعر یا ساج.»

۳- باز کردن درب خانه با کلید، چه معنایی دارد؟
خداوند در قرآن کریم به صحابه و دیگر مسلمانان اجازه مى‌دهد که از خانه‌هایى که کلید آن در اختیار آنان هست ، غذا بخورند . بى‌تردید خانه‌اى که در چوبى و یا آهنى نداشته باشد، داشتن کلید براى آن بى‌معنا خواهد بود؛ در سوره نور آیه ۶۱ آمده است:
«بر نابینا و افراد لنگ و بیمار گناهى نیست (که با شما هم غذا شوند)، و بر شما نیز گناهى نیست که از خانه‏هاى خودتان [بدون اجازه خاصّى‏] غذا بخورید و همچنین خانه‏هاى پدرانتان … یا خانه‏اى که کلیدش در اختیار شماست، یا خانه‏هاى دوستانتان، بر شما گناهى نیست که به طور دسته‏جمعى یا جداگانه غذا بخورید.»

۴- شکستن در خانه حضرت زهرا در هجوم
در روایت مربوط به هجوم به خانه فاطمه (س) آمده است:
«…عمر گفت: ما را نزد وى ببر، ابوبکر و عمر و عثمان و خالد بن ولید و مغیره بن شعبه و ابوعبیده جراح و سالم مولى ابوحذیفه و قنفذ حرکت کردند و من نیز با آنان به راه افتادم. هنگامى که به خانه رسیدیم، فاطمه آن‌ها را دید، در را بر روى آنان بست، فاطمه شک نداشت که آنان بدون اجازه وى داخل نخواهند شد؛ اما عمر با لگد در را که از چوب درخت خرما بود، شکست.»(۳)

نتیجه:
از این روایات و روایات دیگر استفاده مى‌شود که خانه اهل بیت (ع) از جمله خانه فاطمه زهرا و علی علیهما السلام مانند خانه‌هاى افراد دیگر داراى در ورودى بوده است که باز و بسته مى‌شده و از استحکام مخصوصى هم برخوردار بوده است.

————————————————-
(۱) البدایه والنهایه، ج ۳، ص ۲۲۱
(۲) الأدب المفرد، ج ۱، ص ۲۷۲
(۳) بحار الأنوار، ج ۲۸ ص ۲۲۷

پیشنهاد ما به شما

تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی قدر./علامه سید جعفر سیدان.

تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی قدر. علامه سید جعفر سیدان   •┈┈••۰❀🌿❀۰••┈┈• صوت جلسه‌ی اول: دانلــــود📥 مورخ: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green