اهل سنت بسیار ادعا می کنند که آیه متعه نسخ شده و حرام می باشد .
در پاسخ می گوییم :
از حکم بن عتیبه از فقهای مشهور تابعین نقل شده است که ؛ آیه متعه نسخ نشده است .
طبری در تفسیرش می نویسد :
۹۰۴۲ – حدثنا محمد بن المثنى قال، حدثنا محمد بن جعفر قال، حدثنا شعبه، عن الحکم قال: سألته عن هذه الآیه: “والمحصنات من النساء إلا ما ملکت أیمانکم” إلى هذا الموضع: “فما استمْتَعتم به منهن”، أمنسوخه هی؟ قال: لا = قال الحکم: وقال علی رضی الله عنه: لولا أن عمر رضی الله عنه نهى عن المتعه ما زنى إلا شَقِیٌّ.
شعبه می گوید از حکم در مورد آیه متعه سوال کردم که آیا نسخ شده است ؟ گفت : نه . و بعد روایتی از امیرالمومنین (ع) نقل می کند که حضرت فرمودند : اگر عمر مردم را از متعه «ازدواج موقت» نهى نمى کرد، هیچ کس زنا نمی کرد جز دیوانه و شقی.
تفسیر الطبری، ج ۵ ، ص ۱۳ (طبق برنامه جامع الکبیر).
و در ج ۸ ، ص ۱۷۸ ح ۹۰۴۲ ت : شاکر (طبق برنامه مکتبه الشامله) .
=========================================
همچنین روایتی که عمران بن سواده از عمر نقل می کند صریح در عدم نسخ متعه است ؛ بلکه آن را اجتهاد عمر می داند :
طبری در تاریخش می نویسد :
عن عمران بن سواده قال صلیت الصبح مع عمر فقرأ سبحان وسوره معها ثم انصرف وقمت معه فقال أحاجه قلت حاجه قال فالحق قال فلحقت فلما دخل أذن لی فإذا هو على سریر لیس فوقه شیء فقلت نصیحه فقال مرحبا بالناصح غدوا وعشیا قلت عابت أمتک منک أربعا قال فوضع رأس درته فی ذقنه ووضع أسفلها على فخذه ثم قال هات قلت ذکروا أنک حرمت العمره فی أشهر الحج ولم یفعل ذلک رسول الله ولا أبو بکر رضی الله عنه وهی حلال قال هی حلال لو أنهم اعتمروا فی أشهر الحج رأوها مجزیه من حجهم فکانت قائبه قوب عامها فقرع حجهم وهو بهاء من بهاء الله وقد أصبت قلت وذکروا أنک حرمت متعه النساء وقد کانت رخصه من الله نستمتع بقبضه ونفارق عن ثلاث قال إن رسول الله أحلها فی زمان ضروره ثم رجع الناس إلى السعه ثم لم أعلم أحدا من المسلمین عمل بها ولا عاد إلیها فالآن من شاء نکح بقبضه وفارق عن ثلاث بطلاق وقد أصبت .
عمران بن سواده گفت: نماز صبح را با عمر خواندیم و عمر سوره اِسراء و سوره دیگری را همراه آن خواند و آنگاه منصرف شد. من با او برخاستم. رو به من کرد و گفت: آیا کاری داری ؟ گفتم: آری. گفت: پس با من بیا. وقتی داخل خانه شد ، بر روی تخت قرار گرفت در حالی که چیزی رویش نبود. گفتم: نصیحتی دارم ، گفت: نصیحت کننده (خیرخواه) صبح و شب ، خوش می آید ، گفتم: امّت چهار اشکال به تو دارند.
عمر سرِ تازیانه اش را در چانه اش و انتهای آن را بر رانش قرار داد و گفت: ادامه بده!
گفتم: می گویند که تو : در ماه های حج ، عمره را تحریم کرده ای در حالی که پیامبرصلی الله علیه وآله و ابوبکر چنین نگفته اند و این کار حلال است… .
متعه زنان را حرام کرده ای ، در حالی که خداوند آن را مجاز شناخته است. ما با یک مشت ( خرما و… ) متعه می کردیم و با سه مشت نیز جدا می شدیم.
عمر گفت: رسول خداصلی الله علیه وآله به خاطر زمانِ ضرورت و اضطرار ، آن را حلال شمرد اما اکنون مردم به راحتی و توانگری رسیده اند و دیگر کسی از مسلمانان را نمی شناسم که به آن عمل کند و به متعه برگردد. اکنون هر کسی می تواند با مشتی ( خرما و… ) ازدواج ( دائم ) کند و می تواند با سه مشت نیز آن را طلاق دهد ( و دیگر از متعه دست برداشته اند ) و نظر من درست بوده است .
تاریخ الطبری، ج ۴ ، ص ۲۲۵ ، الناشر: دار التراث – بیروت .
=====================================
پس دیگر جایی برای ادعای نسخ باقی نمی ماند ؛ زیرا خود عمر هم نسخ این آیه را قبول ندارد .