بررسی جریانات قبل و هنگام ظهور امام زمان علیه‌السلام در روایات

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  بررسی جریانات قبل و هنگام ظهور امام زمان علیه‌السلام در روایات ↓📋 › ؛

پیش از ظهور حضرت، سه نشانه صورت می‌گیرد:
یکی از آن‌ها خروج سفیانی هست که در چند روایت گفتند که این به‌عنوان علائم حتمی هست؛ خروج یمانی‌؛ و قیام خراسانی.
این را کجا آوردند؟
شیخ مفید در کتاب «الإختصاص» خودشان در جلد دوم صفحه‌ ۳۷۵ آوردند و در «الغیبه» نعمانی هم آمده در صفحه‌ ۳۱۷ حدیث پانزدهم، و مکرر محدثین ما آوردند.
پس سه جریان و سه خروج اتفاق می‌افتد:
خروج سفیانی، خروج یمانی، خروج سید خراسانی.
فعلاً ما در بررسی صحت و سقم این روایات نیستیم. فعلاً می‌خواهیم بگوییم این روایات هست. این روایت به نحو دیگر هم باز در فرمایشات عامه هست، در کتاب‌های آن‌ها هست. ما به آن‌ها کاری نداریم.
فرمودند یمانی از یمن خروج می‌کند. صریح حدیث شانزدهم در صفحه‌ ۳۳۰ از «کمال‌الدین و تمام‌النعمه» مرحوم شیخ صدوق هست.
پس اینکه جمعی آوردند که این جناب یمانی خروج کرده از بصره و عراق، این دقیقاً مقابل این حدیث هست! حدیث می‌گوید که یمانی، آن شخصیت مثبت، او از یمن خروج می‌کند!
از گزارش‌های روایی می‎شود استفاده کرد که یمن در دوران قیام امام زمان علیه‌السلام، یکی از پایگاه‌های یاران حضرت مهدی علیه‌السلام هست و از دوستداران حضرت مهدی علیه‌السلام محسوب می‌شود.
کجا آوردند؟ حسین‌‌بن‌ سلیمان‌ حلی در «مختصر بصائر‌الدرجات» صفحه‌ ۱۹۸ این مسأله را آورده است.
یمانی چگونه شخصیتی بوده؟
عرض کردم شخصیت مثبتی بوده و در روایتی هست که شیخ طوسی در «الأمالی» خودش آورده در صفحه‌ ۶۶۱، حدیث ۱۳۷۵ که یمانی از دوستداران خاندان اهل‌ بیت علیهم‌السلام هست و عرض کردم که از یمن خروج می‌کند.
این خروج یمانی همزمان با خروج سفیانی و خراسانی هست که در روایتی که در «الإختصاص» شیخ مفید بود جلد دوم صفحه‌ ۳۷۵، این را خدمت‌تان عرض کردم.
سفیانی چه اتفاقی می‌افتد؟ اول برویم سراغ سفیانی:
سفیانی پس از خروج، درگیر جنگ‌های بسیاری می‌شود و در کارزار و جنگ و فتوحاتی که انجام می‌دهد، در اکثر این‌ها مؤفق می‌شود. مؤفقیت‌هایی پیدا می‌کند یعنی جبهه‌ مقابل خودش را منکوب می‌کند و خیلی‌ها را می‎کشد.
این در «الغیبه» نعمانی صفحه‌ ۲۷۹ حدیث ۶۷ آمده؛ در «الإختصاص» مرحوم شیخ مفید هم صفحه‌ ۲۵۶ آمده؛ در «تفسیر عیاشی» هم جناب عیاشی در جلد اول صفحه‌ ۶۴ حدیث ۱۱۷ این را آورده.
این با چه کسانی می‌جنگد؟ بر چه کسانی فاتح می‌شود؟
در «کمال‌الدین و تمام‌النعمه» حدیث یازدهم صفحه‌‌ ۶۵۱، شیخ صدوق روایتی آورده که بر شام و فلسطین و اردن و حلب و مناطقی تسلط می‌یابد و شامیان به طاعت او در می‌آیند و مطیع او می‌شوند.پس از تسلط سفیانی بر منطقه‌ شام و اطراف آن‌ها، سپاه او به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ یکی به سمت عراق می‌رود، دیگری به سمت مدینه می‌رود.
این هم حدیث هست و در «مجمع‌البیان» شیخ طبرسی جلد هشتم، صفحه‌ ۲۲۸ این مسأله را آورده که به دو قسمت تقسیم می‌شوند؛ جمعی از سپاهیان سفیانی به سمت عراق می‌روند، جمعی به سوی مدینه.
سفیانی در عراق به دو شهر حمله می‌کند: یکی کوفه، یکی بغداد.
در «الغیبه» نعمانی آورده این را صفحه‌ ۲۸۸ حدیث ۶۷؛ شیخ مفید هم در «الإختصاص» این مسأله را آوردند در صفحه‌ ۲۵۶؛ عیاشی هم در جلد اول «تفسیر عیاشی» صفحه‌ ۲۴۴ و ۱۴۷ این حدیث را آورده است.
این سفیانی جنایت‌های زیادی می‌کند یا فجایع هولناکی را رقم می‌زند. این را شیخ طوسی در «الغیبه» خودشان در صفحه‌ ۴۵۰ حدیث ۴۵۳ آورده است.
وقتی مردم خبر جنایت‌های سفیانی در شام و عراق می‌شنوند، از لشکر سفیانی فاصله می‌گیرند. سعی می‌کنند با این‌ها مواجه نشوند، جان‌شان را حفظ کنند.
از این رو بسیاری از ساکنان مدینه چون این لشکر سفیانی دارد به سمت مدینه می‌آید، از اطلاع‌یافتن لشکر سفیانی که دارد به سمت‌شان می‌آید، از شهر فرار می‌کنند و به نقاط مختلف می‌روند.
این را در کتاب «الفتن» نعیم‌بن‌ حماد مروزی، که ایشان متوفی ۲۹۹ هجری قمری هست در صفحه‌ ۱۹۹ آورده است.
از این‌جا می‌خواهم در مورد امام زمان علیه‌السلام صحبت کنم.
حوادث اتفاق افتاده. از علائم حتمی امام زمان علیه‌السلام چه بود؟ خروج سفیانی.
اگر خروج یمانی را هم بدانیم، این هم می‌شود علائم دیگر، خروج خراسانی هم بدانیم می‌شود علامت دیگر تا این‌جا.
امام زمان علیه‌السلام که تشریف آوردند، حضرت به کدام سمت می‌روند؟ حضرت آورده شده که به مکه می‌روند، در مکه حضور پیدا می‌کنند.
در کتاب «الغیبه» نعمانی صفحه‌ ۲۸۸ حدیث ۶۷ این را آورده؛ شیخ مفید هم در «الإختصاص» صفحه‌ ۲۵۶ آورده، و در «تفسیر عیاشی» هم جلد اول صفحه ۲۲۴ حدیث ۱۴۷ آمده است.
سفیانی یک لشکر را که به دو قسمت تقسیم کرد، یک لشکر آمد سمت مدینه، وارد مدینه شد.
کارزاری صورت می‌گیرد و بسیاری از مردم در مدینه کشته می‌شوند. این را در کتاب «الفتن» مروزی در صفحه‌ ۱۹۹ آورده.
حادثه‌ای که خیلی کشتار بسیاری را به دنبال دارد، سه روز و سه شب در مدینه ادامه پیدا می‌کند.
این را علامه‌ طبرسی در «مجمع‌البیان»، جلد هشتم صفحه‌ ۲۲۸ آوردند.
فرمانده‌ سفیانی متوجه می‌شود که امام زمان علیه‌السلام در مکه هست. چه‌کار می‌کند؟ لشکری را می‎فرستد به سمت مکه که امام زمان علیه‌السلام را به شهادت برساند.و این‌ها از مدینه که به سمت مکه حرکت می‌کنند، یک منطقه‌ای هست به اسم بیداء؛
در آن منطقه، آن لشکری که از مدینه حرکت کردند برای کشتن امام زمان علیه‌السلام، به معجزه‌ الهی، عذابی بر این‌ها نازل می‌شود، این‌ها به زمین فرو می‌روند و نابود می‌شوند.
این را طبرسی در «مجمع‌البیان» جلد هشتم صفحه‌ ۲۲۸ آورده است.
از آن‌جا افول سفیانی رقم می‌خورد. یعنی بالاخره قسمت اعظم از لشکر و فرمانده‌های خودش را از دست داد! این‌جا دیگر آن در اوج قدرت بوده به افول می‌رسد.
وجود نازنین امام زمان علیه‌السلام وقتی در مکه هستند، پیش از قیام، یکی از یاران خودشان که از ذریه‌ و فرزندان امام حسن مجتبی هستند نسل‌شان به ایشان می‌رسد به‌عنوان نفس زکیه. حضرت در مکه هستند، این نفس زکیه هم که در محضر حجت‌الله هست؛ ایشان می‌فرمایند که بروید اهل مکه را موعظه کنید و بالاخره این‌ها دارند می‌آیند، ولو اینکه نابود شدند، آن لشکر دوباره باز زمینه این هست که حضرت مهدی علیه‌السلام را بیابند اتحاد به وجود بیاورند، موعظه‌شان کنند که به سمت حجت‌الله بیایند.
اینکه فردی از یاران نزدیک امام زمان علیه‌السلام حضرت می‌فرستد، در «کمال‌الدین و تمام‌النعمه» مرحوم شیخ صدوق صفحه‌ ۳۳۰ حدیث شانزدهم هست.
این‌ها چه می‌شوند؟ حضرت می‌خواهد هم این‌ها را امتحان کند، هم دعوت کند که این‌ها با حضرت بیعت کنند.
وقتی می‌آید موعظه می‌کند مردم را در کنار کعبه بین رکن و مقام، اهل مکه جمعی به ایشان هجوم می‌آورند و ایشان را می‌کشند. شهادت نفس زکیه! پس یکی از علائم دیگر رقم خورد.
ببینید هنوز ۳۱۳ تا جمع نشده، به آن معنا هنوز خروج نکردند، با توجه به این روایات.
البته عرض کردم این تشتت در روایات هست. به خاطر اینکه بعضی روایات از عامه وارد شده است. بعضی روایات درهرحال از لحاظ سندی، بعضی روایات، محتوا با هم‌دیگر در مقابل همه‌اند. برای همین یک فصل مستقلی هست که این‌ها یک‌به‌یک بیاوریم بررسی کنیم.
من می‌خواهم قسمتی از کلیاتی از روایات را این‌جا فقط گزارش کنم. فعلاً نمی‌خواهم بگویم که این است ولاغیر! آن روایت‌های دیگر هم بخواهم که لحاظ نکنم!‌ عرض کردم که یکی از نشانه‌هایی که به‌عنوان پنج تا نشانه مطرح شده، یکی از آن‌ها کشته‌شدن نفس زکیه هست.
این اتفاق را مرحوم شیخ کلینی در جلد هشتم «کافی» صفحه‌ ۳۱۰ حدیث ۴۸۳ آورده و هم‌چنین شیخ طوسی در «الأمالی» خودش در صفحه‌ ۴۳۵ حدیث ۴۲۵ آورده. شیخ صدوق هم در «کمال‎الدین و تمام‌النعمه» صفحه‌ ۶۵۰ حدیث هفتم این را آورده است. یکی از علائم حضرت کشته‌شدن نفس زکیه که از اولاد حضرت مجتبی علیه‌السلام هست، نسلش به حضرت مجتبی علیه‌السلام برمی‌گردد.
این اتفاق چه وقت می‌افتد؟
تسلط سفیانی بر شام هست، آن جاهایی که فتح کرده هست. یک قسمت از لشکرش را فرستاد به عذاب الهی مبتلا شدند، از بین رفتند، به درک واصل شدند. چه‌کار می‌کنند؟مکّیان، جمعی از این افرادی که در مکه‌اند، این‌ها علاقه‌مند به جریان سفیانی هستند.
می‌آیند همین نفس زکیه که سفیر امام زمان علیه‌السلام هست، بعد از اینکه این را به شهادت می‎رسانند، سرش را از تنش جدا می‌کنند و به سمت شام می‌فرستند.
بعد از اینکه این اتفاق می‌افتد، امام زمان علیه‌السلام ظهور می‌کنند و گروهی از مردم که هستهٔ اولیه‌ اصحاب امام زمان علیه‌السلام هستند که همان ۳۱۳ نفر هستند، در کنار کعبه دور امام زمان علیه‌السلام جمع می‌شوند.
اینکه عرض می‌کنم، شیخ کلینی در مجموعه‌ «کافی»، جلد ۸ صفحه‌ ۲۲۴ حدیث ۲۸۵ و نعمانی هم در «الغیبه» صفحه‌ ۲۷۹ حدیث ۴۳ این را نقل کرده است.
در این میان، من در مورد سفیانی مطالبی را عرض کردم. معمولاً اختلافات در سفیانی کمتر هست، کمااینکه می‌گویم کمتر هست، پر از اختلاف هست! یعنی با مطالب عامه یک زمانی نگاه می‌کردم، از زمان خروجش تا ظهور امام زمان علیه‌السلام تغیّر وجود دارد! در شخصیتش تغیّر وجود دارد! در کسانی که دور این هستند، تشتت زیاد وجود دارد که حالا این‌ها باید در جای خودش سفیانی‌شناسی ما داشته باشیم، یا یمانی‎شناسی داشته باشیم، یا سید حسنی‌شناسی داشته باشیم! باید روایت‌هایش را بیاوریم و این‌ها را ارزیابی کنیم.
این اتفاقات می‌افتد، این ۳۱۳ نفر شکل می‌گیرند. از آن‌جا به بعد حرکت معجزه‌آمیز امام زمان علیه‌السلام مطرح می‌شود که یادم هست در مجموعه‌ تدریس «بیان‌الفرقان» مرحوم علامه‌ آقا شیخ مجتبی قزوینی، معجزات قیام امام زمان علیه‌السلام را عرض کردم که این پرچم و عَلم حضرت به هر سمتی می‌آید، رعب و ترس می‌آید!
یا در مورد شمشیر حضرت، در مورد عَلم، در مورد سپاهیان حضرت، این ۳۱۳ نفر و بعد از اون جمعیت ده هزار نفر افزوده می‌شوند، یک معجزه‌ای این وسط هست، بنا نیست که به صورت عادی کار پیش برود!
کار به این‌جا می‌رسد که آقا غالب به لشکر سفیانی می‌شود، سفیانی شکست می‌خورد و سفیانی به دست امام زمان علیه‌السلام کشته می‌شود.
این در «تفسیر عیاشی» جلد دوم صفحه‌ ۵۶ حدیث ۴۹ آمده است.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

بگو پس کی رسد پایان زمان غیبت تو…

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ بگو پس کی رسد پایان زمان غیبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green