دلیل انتخاب اهل بیت علیهم‌السلام به عنوان اشرف مخلوقات توسط پروردگار.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  دلیل انتخاب اهل بیت علیهم‌السلام به عنوان اشرف مخلوقات توسط پروردگار ↓📋 › ؛

گاهی‌اوقات سؤال می‌شود که این اشرفیت را بر چه مبنایی خداوند به ائمه علیهم‌السلام داده است؟
اشرفیت نوعی جبر‌ هست دیگر! چون از اول آن‌ها را اشرف خلق کرده. این‌گونه نبوده که این‌ها را یک مخلوقات معمولی خلق کرده باشد که امتحاناتی بدهند! این‌ها را خداوند تست‌شان کند، بعد حالا بگوید شماها اشرف شده‌اید!
اصلاً مخلوقی نبوده! این‌ها را بر چه مبنایی از اول اشرف خلق کرده؟
این برمی‌گردد به علم بلامعلوم خداوند! یعنی خداوند عالم به جزئیات هست، علم به آینده دارد. وقت و حینی که اصلاً خلقی نیست! تعبیر وقت هم نیست! خدا بود، علم بلامعلوم یعنی معلومی نیست، علم به آن‌ها دارد؛ و علم دارد به سایر مخلوقات، به سایر انسان‌ها، به سایر جن‌ها، به سایر موجوداتی که در کهکشان‌های دیگر هستند، در عوالم دیگر هستند، علم دارد.
خداوند می‌داند که اگر چنانچه این‌ها امتحان بشوند یا در شرایط یکسان باشند، بهتر از محمد و آل محمد علیهم‌السلام از امتحان‌ها سربلند بیرون نمی‌آیند! یعنی این‌ها به بهترین نحو عمل می‌کنند!
خداوند علم دارد، در علم خدا هم خطا راه ندارد! لذا او می‌داند از اول این‌ها را اشرف خلق می‌کند.
خلقی نبود. در علم خداست علم بلامعلوم خداست، این کثرات اگر در شرایط یکسان باشند، کدام‌ها بهتر عمل می‌کنند؟
محمد و آل محمد علیهم‌السلام!
لذا از اول آن‌ها را اشرف خلق می‌کند.
اشرف خلق می‌کند به این معنا نیست که حالا بگوید کار تمام شده! نه! امتحانات‌شان هم سنگین‌تر از سایر مخلوقات قرار می‌دهد!
یعنی در تمام عوالم، عالم اظلّه و اشباح، عالم ذر، در این دنیا، این‌ها سنگین‌ترین امتحانات را شدند و از همه‌ امتحان‌ها با اراده‌ و اختیار خودشان سربلند بیرون آمدند!
پس اینکه خداوند به جبر، بله این‌ها را اشرف قرار داد!
بر چه مبنایی؟ بر مبنای علم خودش!‌ بر مبنای علم خودش یعنی از این‌ها آزمون و امتحان و تست نگرفت؟
چرا! سنگین‌ترین امتحانات را گرفت! از همه‌ امتحانات هم سربلند بیرون آمدند!
پس این بزرگواران را بر این مبنا به‌عنوان اشرف خلق کرد.
اما نکته سر این هست که عالم را خلق کرد به محبت این‌ها. حالا این عالم چه فایده‌‎ای برای این‌ها دارد؟ گاهی‌اوقات می‌بینی همین کثرات و همین مخلوقات باعث شدند که سخت‌ترین سختی‌ها را وجود نازنین نبی مکرم اسلام و ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام ایشان ببرند! این چه‌جوری هست؟
این چند بحث هست:
اول اینکه وجود نازنین محمد و آل محمد علیهم‌السلام، واسطهٔ فیض و خیر خداوندند، واسطهٔ خلق خداوندند. یعنی هر خلقی از مجرا و مجلا و هر فیض و هر نعمتی از این کانال منتقل می‌شد. پس همه‌ چی در تحت تصرف ایشان هست.
یعنی همچنان که این ظالمین، این جنایت‌کاران ظلم می‌کردند، قدرتی که خداوند به این ظالمین و قاتلین ائمه علیهم‌السلام دارد می‌دهد، قدرت از ناحیه‌ خداست، از مجرا و مجلای حجت الهی دارد می‌دهد، خدا و حجت الهی منتها رضایت به این ندارند! اما اقتضای امتحان این هست که این قدرت داده شود!
اگر چنانچه مخلوقات، این قدرتی که از مجرا و مجلای حجت الهی هست در مسیر خوب و درست استفاده کنند، خداوند رضایت و خشنودی نسبت به آن‌ها دارد، امام زمان علیه‌السلام هم چنین خشنودی دارد.
اما اگر چنانچه قدرت الهی که واسطهٔ فیض آن، بقیهالله‌ اعظم یا هر حجت زمانی هست، آن مخلوق در جهت نادرست استفاده کند، این‌گونه نیست که ممانعت کنند! بلکه قدرت را به او می‌دهند، اقتضای امتحان این است که قدرت را بدهند، خودش موجود فاعل بالاراده، بالمشیه، بالاختیار، خودش راه را انتخاب کند!
قدرت را به او می‌دهند، اما نه خدا، نه حجت الهی رضایت بر این ندارند که آن قدرت در مسیر باطل استفاده شود، چون اتمام حجت نسبت به این شده است! اما اقتضای امتحان این‌ هست که بالاخره دستش را باز بگذارند!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

بگو پس کی رسد پایان زمان غیبت تو…

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ بگو پس کی رسد پایان زمان غیبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green