تجسد جبرئیل به شکل دحیه کلبی./دکتر وحید باقرپور کاشانی

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  تجسد جبرئیل‌ به‌شکل‌ دحیه‌ کلبی ↓📋 › ؛

آیات فراوانی هست در قرآن که می‌شود جسمانی‌بودن ملائکه را اثبات کرد.
در سورهٔ مبارکه فاطر، آیه اول:
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِکَهِ رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَهٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴾
می‌فرماید: ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾، حمد می‌کنیم خدا را که فاطر هست یعنی خالق آسمان‌ها و زمین هست.
﴿جَاعِلِ الْمَلَائِکَهِ﴾، یعنی خالق ملائکه هست، خالق فرشته‌ها هست؛ که حالا این فرشته‌هایی که رسولانی قرار داده، این‌ها دارای چی هستند؟
دارای بال‌های دوگانه؛ ﴿أَجْنِحَهٍ مَثْنَىٰ﴾، «دوگانه»؛ ﴿وَ ثُلَاثَ وَرُبَاعَ﴾، «سه‎گانه و چهارگانه». یعنی بعضی‌هایشان دوتا بال دارند، بعضی‌هایشان سه تا بال دارند، بعضی‌هایشان چهارتا بال دارند. وقتی این‌ها بال دارند یعنی جسمانی هستند!
از این آیات ما فراوان داریم‌ که جسمانیت ملائکه را می‌توان استفاده کرد. روایات هم که مرحوم علامه‌ مجلسی بابی را دارد در بحارالأنوار در معرفی ملائکه و فرشتگان.
لذا از این آیه کاملاً استفاده می‌شود که این ملائکه جسمانی هستند، دارای دو بال و سه بال و چهار بال.
یا نمونهٔ دیگری که بخواهم خدمت‌تان عرض بکنم که از این آیه می‌شود باز در ارتباط با آن هم در نظر گرفت، چون ممکن است این سؤال هم مطرح شود جبرئیل وقتی محضر پیامبر وارد می‌شد، پیامبر، جبرئیل را می‌دید یا نمی‌دید؟!
اگر جهت مکاشفه داشت حقیقت جبرئیل را می‌خواست ببیند، بله می‌دید؛ و گزارش هم کردند حقیقت جبرئیل چنین بود و چنان بود؛ و حقیقت عزرائیل و حقیقت اسرافیل، این‌ها در روایات است که واقعاً حقیقتش را نبی اکرم در مکاشفه دیده. یعنی به صورت ظاهری نبوده جریان؛ به صورت ظاهری بخواهد رؤیت بشود نه! بلکه پرده‌ها کنار می‌رفته‌، حقیقت و ملکوت این فرشته را می‌‍‌دیده. به‌صورت عادی اگر می‌خواست رؤیت بشود به چه صورت بود؟ در بعضی نقل‌ها آمده یک فردی بود از صحابه پیامبر به اسم دحیه کلبی. این دحیه کلبی اسمش بوده دحیهبن‌ خلیفه‌ کلبی.
این دحیه کلبی چه کسی بوده؟ یکی از اصحاب نبی‌اکرم بوده و بسیار زیبا. حتی بعضی از مورخین می‌گفتند در عصر پیامبر، حالا غیر از نبی اکرم و اهل بیت ایشان، زیباتر از این دحیه‌ کلبی هیچ مردی نبوده! چهره و صورت بسیار زیبایی داشته.
این بندهٔ خدا، پیامبر هم درک می‌کند، بعد از پیامبر از دنیا می‌رود. گاهی وفاتش را گفتند ۴۸ هجری قمری هست، بعضی هم وفاتش را گفتند ۶۰ هجری قمری.
در ارتباط با محل دفنش هم اختلاف هست. بعضی گفتند یک روستایی هست در فلسطین؛ بعضی‌ گفتند در مصر هست؛ بعضی‌ گفتند در دمشق هست؛ بعضی‌ گفتند در همین شهر داراب فارس که هست آن‌جا یک مقبره‌ای هست می‌گویند دحیه کلبی این‌جاست.
در مورد عقیده‌اش بعد از پیغمبر هم اختلاف هست. بعضی گفتند که در راستای امیرالمؤمنین علیه‌السلام قرار گرفت؛ بعضی گفتن نه رفت سمت معاویه!
حالا مختلف هست! من اصلاً وارد این دحیه کلبی نمی‌شوم. اما در نقل‌ها که بیشتر عامه نقل کردند، گفتند که وقتی جبرئیل نزد نبی اکرم می‌آمد به شکل همین دحیه کلبی می‌آمد؛ یک مرد زیبا.
یعنی وقتی می‌خواست متجسد و متجسم شود، به شکل یک مرد زیبایی که از صحابی پیامبر بود پیامبر این را به این صورت می‌دید.
حتی بعضی مثلاً این دحیه کلبی را با پیامبر دیدند، گفتند نه آن جبرئیل بوده مثلاً!
حالا واقعاً این به چه اندازه‌ای شکل این بود شکل این نبود، من تحقیق مبسوطی نداشتم، لذا گزارشات را دارم خدمت‌تان عرض می‌کنم که چنین مسأله‌ای هست.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

اهمیت تعظیم شعائر./ آیت‌الله سید جعفر سیدان

صوت ســـخنرانی: سخنران: آیت‌الله سید جعفر سیدان 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green