مطمئن‌ترین راه وصول به شناخت صحیح برای کسی که به مکتب وحی رسیده است.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  مطمئن‌ترین راه وصول به شناخت صحیح برای کسی که به مکتب وحی رسیده است ↓📋 › ؛

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
برای کسی که به مکتب وحی رسیده، مطمئن‌ترین راه این است که عقل خودش را صرف درک مطالب وحیانی کند. یعنی اصطلاحاً تعقل در وحی داشته باشد؛ تعقل در آیات و روایات، حاکی وحی، فرمایشات معصومین، نبی مکرم اسلام و اوصیای ایشان.
ممکن است یک نفر بگوید که اگر شما عقل را معصوم می‌دانی، عقل را حجت می‌دانی، چه لزومی دارد ما سرسپردگی نسبت به وحی داشته باشیم؟! آن مواردی که استدلال عقلی و کار عقلی هست، این مطالب حکما، فیلسوفان – فرق نمی‌کند فیلسوفان شرقی، فیلسوفان غربی – این‌ها را می‌خوانیم و هرجا که مطابق عقل ما باشد، همان‌ها را به‌عنوان اعتقاد خودمان اخذ می‌کنیم!
در پاسخ گفته می‌شود اگر چنانچه فرمایشات حکما یا فلاسفه عیناً مطابق عقل باشد، این گفته درست است و می‌توان ورود پیدا کرد. اما ما می‌بینیم که اختلاف عظیمی بین فیلسوفان وجود دارد! و این اختلافی که بین فیلسوفان وجود دارد، ناشی از این هست که همهٔ آن‌ها حرکت عقلانی نکردند! این‌گونه هم نبوده که استدلال ارائه نداده باشند! بلکه هر کسی استدلال ارائه می‌دهد! حتی یک فیلسوفی ماتریالیست هست خدا را قبول ندارد انکار وجود خدا می‌کند، او استدلال ارائه می‌دهد! یا کسی الهی هست خدا را قبول دارد، استدلال ارائه می‌دهد! یا مثلاً در تعبیرات فیلسوفان الهی، فراوان اختلاف هست! همهٔ این‌ها استدلال ارائه می‌دهند! حال اگر حرکت این‌ها کاملاً حرکت عقلانی بود، نباید این همه اختلاف به وجود می‌آمد، و البته این‌ها استدلال هم کردند.
لذا نتیجه می‌گیریم که بسیاری از استدلال‌هایی که فلاسفه ارائه دادند، این‌ها شکل برهان دارد، درواقع برهان‌نماست! اما این‌ها مغالطه‌‌ هست! مغالطه شبیه برهان هست! اما یا از لحاظ صوری مشکل دارد یا این جهت صوری‌اش درست است، مبتنی به بدیهیات نیست! ماده مشکل دارد!
وقتی این‌گونه هست، چرا یک فردی که به مکتب وحی رسیده یک منبع بی‌خطا رسیده، کلمات خداوند، جملاتی که از خداوند صادر شده، گزاره‌هایی که از پیامبر خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام صادر شده که البته آن‌ها مطالب تعبدی نیست، آن‌ها هم استدلال اقامه کردند، مناسب هست که تعقل در وحی کند که مسیری مطمئن هست.
عرض کردم بعد از آن می‌تواند نظرات فیلسوفان، عرفا، متکلمین، این‌ها را بررسی بکند یاد بگیرد و اشکالی هم ندارد. بحث سر این هست که اخذ معارف و شناختی که باید باشد، وقتی یافته که این وحی هست و از ناحیهٔ خداست، عقلش را در فهم این مطالب به کار ببرد.
و عرض کردم که در فرمایشات قرآن و حضرات معصومین علیهم‌السلام، برهان اقامه شده. این‌گونه نیست که حالا یک چیزی احکام و تعبدیات باشد! برهان هست، برهان عقلی هست و از باب تعلم من ذی علم، حتی می‌تواند بررسی کند ببیند که استدلال‌ها و براهین را یاد بگیرد و این‌ها را به‌عنوان مبنا و عقیده و شناخت خودش قرار بدهد.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

علم حجت الهی به زبان‌ جانداران.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green