عقل ابزار رسیدن به شناخت صحیح.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  عقل ابزار رسیدن به شناخت صحیح ↓📋 › ؛

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم»
خداوند عقل را به انسان اعطا کرده، برای تشخیص حق از باطل، برای رسیدن به شناخت صحیح.
عقل انسان تعبیر می‌کنند به ما به الاِدراک آن چیزی که به آن درک می‌شود. با این عقل ما می‌توانیم وجود پروردگار را اثبات کنیم؛ با براهین متعدد.
برهان استدلالی است که مبتنی به بدیهیات است.
مثلا عقل هر عاقلی می‌یابد که اجتماع نقیضین محال است!
بود با نبود قابل جمع نیست!
اجتماع ضدین محال است!
دور محال است!
تسلسل محال است!
ارتفاع نقیضین محاله است!
این‌ها را درک می‌کند.
حالا استدلال عقلی که اقامه می‌کند بر اثبات وجود خدا، مبتنی به این بدیهیات است و این‌گونه خدا را با عقل می‌تواند وجودش را اثبات کند. حتی یکتایی خداوند، براهین عقلی داریم مانند؛ برهان ترکیب، برهان تَمانُع که وحدانیت خداوند متعال را اثبات می‌کند. اثبات می‌کنیم که آن حقیقت قادر است، اثبات می‌کند آن حقیقت عالم است، اثبات می‌کند حقیقت ازلی است، آن حقیقت ابدی است به تعبیری سرمدیِ.
با همین عقل می‌توانیم مطالب مدعی مقام نبوت را ارزیابی کنیم. کسی که ادعا می‌کند که من از ناحیه خدا آمدم. با این عقل ارزیابی می‌کنیم! مطالبی که ارائه می‌دهد ضد این عقل نباید باشد و با معجزه، با بیّنه ادعای خودش را اثبات می‌کند. عقل هم می‌پذیرد که؛ کسی که امر خارق‌العاده و خلاف قوانین طبیعت انجام می‌دهد و البته مطالبش هم خلاف عقل نیست، مطابق عقل است دلیلی ندارد که عقل نپذیرد نبوت این فرد را! ایمان به نبوت این فرد می‌آورد! به تعبیری ایمان به وحی می‌آورد و بعد از اینکه ایمان به وحی آورد این‌گونه نیست که عقل خودش را کنار بگذارد! بلکه عقل خودش را به کار می‌بندد در تعقل به وحی، در فهم و درک و استنباط از وحی و اینگونه به حقایق می‎رسد.
یک سری اموری است که با عقل فی‌ حد‌ نفسه می‌توانیم بهش برسیم! استدلال بکنیم برسیم.
اما یک سری اموری که باید عقلا آن وحی برای ما اثبات شود، بعد سرسپردگی نسبت به مطالب وحی داشته باشیم. هرچند که آن مطالب وحی خلاف عقل نیست!
اثبات عقلی هم نمی‌شود!
اما چون اصل وحی را با عقل بهش رسیدیم، خب ما دلیلی ندارد که آن‌ها را نپذیریم و این‌گونه است که انسان با توجه به عقل و منبع وحی می‌تواند به شناخت صحیح و هدایت برسد.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

علم حجت الهی به زبان‌ جانداران.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green