اشتباه ابن‌عربی در ایمان فرعون و شرک حضرت ابوطالب علیه‌السلام.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  اشتباه ابن‌عربی در ایمان فرعون و شرک حضرت ابوطالب علیه‌السلام ↓📋 › ؛

یکی از بزرگان تصوف، جناب ابن‌عربی در ارتباط با مسئلهٔ ایمان فرعون مطلبی دارد. از کتاب ممدالهمم در شرح فصوص می‌خوانم که عبارت جناب ابن‌عربی را به عربی آورده ترجمه و شرح می‌کند. این عبارتی که خدمت‌تان می‌خوانم در صفحهٔ ۵۴۵ و از خود ابن‌عربی هست:
«زن فرعون به فرعون در حق موسی گفت: موسی قره‌العین من و توست. در موسی، قره‌العین آسیه بود به کمالی که برای او حاصل شد و قره‌العین فرعون بود به سبب ایمانی که خداوند متعال به فرعون داد. در هنگام غرق شدنش عطا فرمود».
یعنی این قره‌العین موسی، قره‌العین آسیه بود به کمالی که برای او حاصل شد. قره‌العین فرعون بود در لحظه‌ای که می‌خواست جان بدهد با ایمان جان داد. بعد صفحهٔ بعد، عبارت ابن‌عربی را دوباره می‌آورد؛ عبارت این است که:
«فقبضه طاهراً مطهراً لیس فیه شیء من الخبث لأنه قبضه عند إیمانه قبل أن یکتسب شیئاً من الآثام».
جناب آیت‌الله حسن‌زاده آملی، این عبارت ابن‌عربی را ترجمه می‌کند:
«پس حق‌تعالی او را (فرعون) طاهر و مطهر قبض نمود که هیچ خبث و پلیدی در او نبود. زیرا خداوند او را قبض نمود در زمانی که ایمان آورد پیش از آن‌که گناهی کسب کند».
بعضی‌ها می‌گویند این فهم نفس‌الامری از این آیه هست. نفس‌الامر که مخالف صریح این آیه نمی‌شود و روایاتی آوردند که فرعون در دوزخ هست! آن‌ تابوت‌هایی که هست در ته جهنم یکی از آن‌ها نمرود هست یکی فرعون هست، در آن‌جا هستند! شش نفر از اولین، شش نفر از آخرین، آن بحث‌ها همه مطرح شده است!
بعد جالب است که همین جناب ابن‌عربی چون از عرفای عامه هم بوده، و عامه عموماً می‌گویند حضرت ابوطالب علیه‌السلام مشرک از دنیا رفته، این‌جا می‌گوید فرعون که آیه و حدیث می‌گوید مشرک از دنیا رفته، مطهر از دنیا رفته، بعد دقیقاً در صفحهٔ ۳۲۵، ابن‌عربی می‌گوید حضرت ابوطالب علیه‌السلام، مشرک از دنیا رفته! فرعون مؤمن از دنیا رفت ابوطالب پدر آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشرک از دنیا رفت!
عبارت این است که:
«چنان‌که خداوند در حق اکمل رسل و اعلم خلق و اصدق‌شان در حال فرمود: ﴿إِنَّکَ لاتَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللّه یَهْدِی مَنْ یَشاءُ﴾ قصص آیهٔ ۵۶».
می‌گوید که این آیه در ارتباط با ابوطالب علیه‌السلام هست!
ترجمهٔ آیه این است که:
«تو نمی‌توانی کسی را که دوست داری هدایت کنی».
می‌گوید پیامبر، ابوطالب را دوست داشت، گفت تو نمی‌توانی ابوطالب را هدایت کنی ولی خداوند هر که را بخواهد هدایت می‌کند.
و در ادامه می‌نویسد:
«و اگر برای همت اثری بود، کسی اکمل از رسول‌الله و اعلیٰ و اقویٰ‌همت‌تر از او نبود».
اگر بنا باشد یک نفر را هدایت بکنیم مگر با همت‌تر از پیامبر بود؟ مگر کامل‌تر از پیامبر بود؟ مگر قوی‌تر از پیامبر بود؟ نبود!
«و حال اینکه همت او در اسلام ابوطالب عموی او اثری نکرد و دربارهٔ اسلام ابوطالب، آیهٔ فوق نازل شد. لذا خداوند دربارهٔ رسول فرمود: وَمَا عَلَیْه إِلَّا الْبَلَاغُ، که به تعبیری تو فقط وظیفه داری که تبلیغ بکنی».
حالا این مَا عَلَیْه إِلَّا الْبَلَاغُ، من نگاه کردم آیه‌ای نیست به این صورت. شبیه آن هست؛ ﴿إِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ﴾ مثلاً در سورهٔ مبارکهٔ آل عمران آیهٔ ۲۰.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

خدا از کجا آمده است؟/مناظرهٔ راینهولد اشلیتر با دکتر کِنت هُویند.

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ❏.خدا از کجا آمده است؟ ❏.مناظرهٔ راینهولد اشلیتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green