آیا خداوند به سبب خلق شیطان و جنایتکاران، ظالم است؟!

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلود pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  آیا خداوند به سبب خلق شیطان و جنایتکاران، ظالم است؟! ↓📋 › ؛

– اندیشه‌جو:
مگر دروغ را خدا نیافریده؟ مگر شیطان را خدا خودش نیافریده؟ پس درواقع خودش دارد ظلم را ایجاد می‌کند! یعنی آفرینندهٔ ظلم خداست، پس خدا درواقع به یک شکلی در این زمینه ظالم هست! یا دروغ آفریده، درواقع آن را آفریده پس چون آفرینش از او بوده، برمی‌گردد به خودش که این اتفاق افتاده!
– دکتر باقرپور کاشانی:
این‌ها شرور اخلاقی یا ارادی هستند! ببینید خداوند به شما امکانات را داده تا با ارادهٔ خود تصمیم بگیرید. شیطان هم یک موجود مختار هست، شیطان اصل وجودش رحمت هست! شیطان تکبر کرد، شیطان نخواست اوامر الهی را قبول کند! بلکه زاویه پیدا کرد و مقابل او قرار گرفت. لذا این شر را در حقیقت چه کسی به وجود آورده؟!  شر را خود شیطان به وجود آورد! انسانی که گناه می‌کند، شر را خودش به وجود آورد! این خلاف می‌کند، شر را خودش به وجود آورد! اما این به این معنا نیست که امکاناتش هم خودش به وجود آورد! امکاناتش را خدا داده! اما آن‌ها را داده نگفته که آن راه را انتخاب بکن! به خاطر اینکه خودت بتوانی مسیر را انتخاب بکنی! زمینهٔ امتحان به وجود بیاورد! اگر این امکانات را نمی‌داد، می‌شدیم مجبور! این را داده، لذا از این جهت هست که انسان از جهات مختلف از خیلی از موجودات بالاتر می‌رود، به خاطر همین اختیار هست! زمینهٔ خیلی خلاف‌ها دارد، شهوت دارد، این مسائل را داده! از آن طرف عقلانیت داده! فطرت داده! این وسط بین دو تا امر متضاد قرار گرفته، اما در آخر خودش تصمیم می‌گیرد که به حرف شیطان گوش بدهد یا به حرف مثلاً عقل یا فطرت یا وحی گوش بدهد! خودش این تصمیم را می‌گیرد!‌ اما این امکانات، بله از ناحیهٔ خداست!
اما خداوند هدفش این نبوده این را بدهد که تو شر انجام بدهی! امتحان بین بد و خوب نیست! وقتی امام زمان علیه‌السلام تشریف می‌آورند، در روایات هست که امتحان بین خوب و خوب‌تر هست! بین خوب و خوب‌تر رقابت می‌کنند، بین بد و بدتر نیست! بین بد و خوب نیست! شما می‌توانستید رقابت بین خوب و خوب‌تر بکنید! حالا ببینید این‌جا این را که داده، این انسان هست که با این امکانات در مسیر نادرست آن را استفاده می‌کند!
مثل این می‌ماند واقعاً من چاقو را ساختم، واقعاً من نیتم این است چاقو را ساختم دادم به شما که میوه پوست بکنید؛ حالا شما میایی دو نفر را می‌کشی! این به من برنمی‌گردد! من نمی‌توانستم شما را مجبور بکنم! می‌گوید پروژه این است. پروژهٔ مختار، نقصی در آن نیست! چون اگر شری هم مرتکب شود، خود آن عبد شر را مرتکب شده! خدا که مرتکب نشده! اما با پروژهٔ شیء مجبور فرق می‌کند، تفاوت دارد. با این اراده‌ای که دارد، با این امکاناتی که داده، با این چاقو میوه نمی‌خواهد پوست بکند! شاید میوه هم پوست بکند اما دو نفر هم بکشد! می‌تواند چنین کاری را انجام دهد!
پس آن شر ارادی یا شر اخلاقی که معمولاً مطرح هست، یک وقت شر طبیعی هست آن یک بحث دیگری‌ست، آن را در جای خودش بحث می‌کنیم، فعلاً من شر ارادی و اخلاقی نسبت به موجود مختار را دارم بحث می‌کنم. این‌ها را خدا که در نظر نگرفته! خدا شیطان را شیطان نکرده! خدا شیطان را برای شیطننت به تعبیری خلق نکرده! خداوند شمر را برای این خلق نکرده که امام حسین علیه‌السلام را بکشد! شمر را خلق کرده، نعمت وجود به او داده، رزق به او داده، اختیار هم به او داده! یکی می‌شود شمر، یکی می‌شود حر!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

خوشبختی، سابجکتیو است یا آبجکتیو؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green