تعریف معجزه از آیت‌الله خوئی ره.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلود pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  تعریف معجزه از آیت‌الله خویی ↓📋 › ؛

ابتدا از خارج، نسبت به معجزه تعریفی داشته باشیم؛ معجزه یک امر خارق‌العاده‌ای هست که مدعی مقام نبوت و حجت‌الهی بر تأیید ادعای نبوت و حجت‌الهی خودش، این معجزه را ارائه می‌دهد که این معجزه از ناحیهٔ خداست، من فرستادهٔ خدا هستم؛ حالا از کجا معلوم شما فرستادهٔ خدا هستید؟! از این جهت که من معجزه‌ای می‌توانم اقامه بکنم که اگر چنانچه جن و انس دست به دست هم دیگر بدهند، به مانند این معجزه نمی‌توانند بیاورند!
در این خصوص در همین کتاب ستارگان هدایت، من یک تعریفی را آوردم از معجزه از مرحوم آیت‌الله خوئی که از بهترین کتاب‌هایی که وجود دارد در حوزهٔ علوم قرآن، تفسیر‌ البیان آیت‌الله خوئی هست که این در دو جلد چاپ شده به صورت یک جلدی هم هست و ترجمه هم به فارسی شده. در صفحهٔ ٣٣ در کتاب البیان فی تفسیرالقرآن، عبارت ایشان این است که:
«قد ذکر للاعجاز فی اللغه عده معان: الفوت. وجدان العجز. إحداثه کالتعجیز. و هو فی الاصطلاح أن یأتی المدعی لمنصب من المناصب الإلهیه بما یخرق نوامیس الطبیعه و یعجز عنه غیره شاهدا على صدق دعواه».
می‌نویسند:
«واژهٔ اعجاز در لغت به چند معنا است: یکی از دست رفتن چیزی، احساس درماندگی و ناتوانی در دیگری، درمانده و ناتوان‌نمودن طرف مقابل… اعجاز در اصطلاح یعنی: کسی که برای خود مقامی را از سوی خداوند ادعا می‌کند، به‌عنوان گواه راستی گفتارش باید کاری انجام دهد که برخلاف قوانین خلقت و خارج از مسیر عادی و طبیعی است و دیگران از انجام‌دادن آن درمانده و ناتوانند».
این خیلی مهم است که «یخرق نوامیس الطبیعه»، یعنی خلاف قانون طبیعت باشد!
بعضی امور هست در دل طبیعت هست اما خارق‌العاده است، یعنی همه نمی‌توانند آن‌ها را انجام بدهند، عموماً نمی‌توانند انجام بدهند! مثل اموری که سحر هست، کیمیا هست و اموری که کهَنه به وسیلهٔ جن‌ها انجام می‌دادند، این‌ها اموری که در طبیعت هست، با جن کاری را انجام‌دادن یک کاری هست که فقط ارتباط برقرار کنی او خیلی کارها را برایت انجام بدهد، این امر طبیعی هست! اما امر طبیعی هست که عموم نمی‌توانند انجام بدهند! اما تعریفی که آقای خوئی ارائه می‌دهند که «یخرق نوامیس الطبیعه و یعجز عنه غیره شاهدا على صدق دعواه»؛ اولاً امر، امر خارق‌العاده هست و مسألهٔ دوم، خرق نوامیس طبیعی هست؛ یعنی به صورتی که آتش همیشه می‌سوزاند اما در ارتباط با حضرت ابراهیم ﴿بَرْداً وَ سَلاماً﴾ می‌شود!
یعنی ماهیت آتش به تعبیری همیشه سوزندگی بوده گرمادادن بوده، اما این‌جا ماهیتش بَرْداً وَ سَلاماً! خنکی را به دنبال دارد!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

علم حجت الهی به زبان‌ جانداران.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green