پاسخ به خدشه‌های آمدی و تفتازانی بر سند حدیث منزلت.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  پاسخ به خدشه‌های آمدی و تفتازانی بر سند حدیث منزلت ↓📋 › ؛

جمع کثیری از صحابه، حدیث منزلت را آوردند. جمعی از بزرگان محدثین عامه اهل تسنن، گفتند این حدیث، حدیث متواتر هست. حدیث هم گفتند فقط برای تبوک هست! گفتم فقط برای تبوک نبود! قبلاً توضیح دادم که غیر از این مسئله مطرح شده.
حالا ببینید یک سری ان‌قلت‌هایی را بعضی از  آقایون اهل تسنن مطرح می‌کنند. مثلاً آمُدی، این یکی از علمای اهل تسنن هست، روی سند این حدیث تشکیک می‌کند، یا تفتازانی می‌گوید این حدیث منزلت یک خبر واحدی هست که در مقابل اجماع هست! اجماع چی؟ اجماع ابوبکر! یعنی می‌گوید بله این حدیث هست، ولی خبر واحدی هست، یک حدیث آمده و آن هم اجماع مردم بر خلافت ابوبکر، این خودش نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم اجماع را کنار بگذاریم، یک خبر واحد را بهش التفات بکنیم و از این استفاده کنیم که علی باید وصی بلافصل نبی مکرم اسلام باشد! لذا می‌گوید ما این کار را نمی‌توانیم بکنیم! ایشان می‌آید در شرح‌المقاصد، المقصد السادس فصل فی‌الامامه، جلد سوم صفحهٔ ۵۰۵ این بحث را مطرح می‌کند.
کثیر کتاب‌هایی که خود عامه این را بررسی کردند و گفتند که این حدیث، حدیث متواتر هست، در کتاب‌های دست اول خودشان ذکر کردند! در صحیح مسلم، صحیح بخاری، نه در حد خبر واحد! از راوی‌های مختلف، این مسئله را مطرح کردند، و توضیح دادیم که عدهٔ زیادی از اصحاب پیامبر، ناقل این حدیث بودند، و این حدیث هم در موارد مختلف در مکان‌های متعدد مطرح شده است.
به‌علاوه وقتی نگاه می‌کنیم، همین جناب آمدی که آمده تشکیک کرده در سند این حدیث، خود آقایان اهل تسنن، از جمله ابن‌حجر عسقلانی که یک رجالی قدری هست، چکار می‌کند؟! می‌گوید که حرف‌های این آقای آمدی از لحاظ رجالی اعتباری ندارد! لذا ابن‌حجر در مقابلش می‌ایستد و در کتاب لسان‌المیزان، ترجمهٔ ۴۰۸۰، این مسئله را مطرح می‌کند.
تفتازانی هم می‌گوید اجماعی صورت گرفته! اول روشن بشود بر خلافت ابوبکر، اجماع یعنی همهٔ افرادی که اهل حل و عقد و مجتهدین و متخصصین بودند، این‌طوری نبوده! خود امیرالمؤمنین زاویه داشتند! بیعت نکردند! بعداً هم اگر بیعتی بوده، با جبر بعدها صورت گرفته! سلمان بیعت نکرد! ابوذر بیعت نکرد! عمار، یاسر بیعت نکرد! این‌ها آیا جزو اهل فن نیستند؟ متخصصین نیستند؟ پس اجماع به آن معنی که شما می‌گویید تحقق پیدا نکرده!
به‌علاوه اینکه اجماع در مقابل نص باطل هست! اصلاً اکثریت مردم، میزان بودنی نداره در ارتباط با اینکه صراحتاً اخبار فوق تواتر، بر ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام صراحت داشته باشد.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

آیا خدا می‌تواند خودش را نابود کند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green