نقد احمدالحسن در گزینش و انتخاب انبیاء.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  نقد احمدالحسن در گزینش و انتخاب انبیاء. ↓📋 › ؛

پاورقی آورده شده این‌جا که:
«فرستادگان خدا صرفاً بشری مانند دیگران هستند؛ ﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ﴾. اما برای خدا خالص شده‌اند و سخن او را شنیده و ندایش را اجابت کردند. در نتیجه خداوند سبحان بر آن‌ها تفضل کرده و آن‌ها را جانشینان خود در زمین قرار داده و به سوی خلقش فرستاده تا حق را به آن‌ها معرفی کنند، همان حقی که خودشان شناختند و به آن رسیدند».
ببینید این نکته‌ای که ایشان (احمدالحسن مدعی یمانی) در پاورقی آورده محل تأمل دارد!
این‌گونه نبوده که تمام حجج الهی بخواهند با ارادهٔ خودشان راه اخلاص را بپیمایند و تابع خداوند متعال باشند و در جهت معرفت و عمل به دستورات و فرامین او باشند که حالا این‌ها را خدا بخواهد به‌عنوان حجت خدا انتخاب بکند! خیر!
در ارتباط با انوار مقدسهٔ معصومین علیهم‌السلام، ما روایات فراوانی داریم اینکه این‌ها از اول به این‌ها امتیازاتی اعطاء شده!
یعنی أوَّلُ ما خَلقَ الله نُوری، نور من هست؛ در روایاتی نور اهل بیت من هست، نور من و اهل بیت من هست.
روایات را مرحوم علامهٔ مجلسی مفصل در بحارالأنوار آورده؛ در حیات‌القلوب در کتاب فارسی‌شان این‌ها را دسته‌بندی کردند. ‌روایات در حد تواتر هست که از اول این امتیازات داده شده!
منتها اینکه به جبر این امتیازات داده شده، خداوند علم بلامعلوم داشته. یعنی قبل از اینکه مخلوقات را خلق کند که این‌ها معلوم باشند، خداوند علم داشته که چه خلق می‌کند و غایت هر مخلوق به چه صورت خواهد بود، عاقبتش چگونه هست؛ و اینکه چه اراده می‌کنند.
خداوند با توجه به علم بلامعلومی که داشته می‌دانسته که در شرایط یکسان در بین انسان‌ها کدامین بهتر عمل می‌کنند؛ یعنی علم غیب داشته که با اختیار خودشان کدامین بهتر عمل می‌کنند. از اول این‌ها را به‌عنوان حجت الهی قرار داد!
لذا آن‌جا در روایات آمده نه تنها در ارتباط با انوار مقدسهٔ چهارده معصوم علیهم‌السلام، نسبت به عوالم قبل، انبیاء عظام، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر، منتخب بودند و مطرح بودند. اینگونه نبوده در این زمینه حالا مثلاً یک مدتی طرف تزکیه نفس کرده تقوا پیشه کرده، حالا گفته تو آدم خوبی هستی شما را از این به بعد پیغمبرت می‌کنم! خیر!
اساساً افرادی از انبیاء بودند که از اول گویای این جهت بودند که خداوند من را نبی قرار داد! مثل حضرت عیسی علیه‌السلام که در قرآن آمده! من را نبی قرار داد به من کتاب اعطاء کرد! خودش را به‌عنوان پیامبر معرفی داره می‌کند!
پس ببینید حضرت عیسی علیه‌السلام مگر چقدر فرصت داشته که در این دنیا مثلاً اخلاص پیشه کند، اطاعت بکند؟! وقتی به دنیا می‌آید، حضرت مریم علیهاالسلام را در اتهام عمل نامشروع قرار می‌دهند، اشاره‌ای که به این بچه می‌شود، این بچه به سخن در می‌آید و خودش را به‌عنوان یک پیامبر معرفی می‌کند! نبی معرفی می‌کند! صاحب کتاب معرفی می‌کند! پس این این‌طوری نیست! این‌ها انتخاب شده‌ هستند!حتی نسبت به عوالم قبل؛ در عالم ذر هم این‌ها انتخاب شده بودند! ببینید در عالم ذر در روایاتی که مرحوم شیخ حر عاملی می‌فرمایند بیش از هزار حدیث در خصوص عالم ذر هست، به گفتهٔ بسیاری از بزرگان، اخبار فوق تواتر هست، این‌گونه هست که آن‌جا بعد از اینکه ﴿قالُوا بَلی﴾ می‌گیرند در ارتباط با اقرار بر حقانیت وجود خداوند متعال در خصوص مخلوقات که آیا من پروردگار شما نیستم؟
﴿قالُوا بَلی﴾ تو پروردگار منی!
بر این امتحان می‌گیرند!
بر سرعت گفتن امتحان گرفته می‌شود! برای اینکه بگویی یا نگویی امتحان گرفته می‌شود!
بعد از آن عرضه می‌دارند در اتباط با انبیاء؛ شخص نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و اهل بیت ایشان اقرار می‌گیرند بر نبوت ایشان؛ انبیاء اقرار می‌کنند بر نبوت ایشان، بر حقانیت ایشان!
جمع دیگری که پیامبر نبودند به واسطهٔ نبوت خاتم‌النبیین و اقرار بر ایشان امتحان می‌شوند! این‌ها صریح روایات هست دارم خدمت‌تان عرض می‌کنم!
ببینید این‌ها در عالم ذر، قبل از این حرف‌ها در عالم ارواح! قبل از این حرف‌ها در زیارت حضرت صدیقهٔ طاهره سلام‌الله‌علیها این‌طوری آمده که «ای کسی که قبل از اینکه خلق بشوی خدا تو را امتحان کرد!» یعنی همین! یعنی عالم بلامعلوم!
یعنی خداوند متعال می‌دانست که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها چگونه عمل می‌کند، چگونه اراده می‌کند! با اختیار خودش!
در شرایط یکسان اگر همهٔ زن‌ها قرار بگیرند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بهتر عمل می‌کند!
لذا از اول ایشان را به‌عنوان سیدهٔ نساء عالمین مطرح کرد.
یا بعد ایشان، حضرت مریم سلام‌الله‌علیها به‌عنوان سرور زنان عالم بعد از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مطرح شده. این‌طوری نبوده که این‌ها بخواهند به دنیا بیایند، بعد! بله عملکرد درستی داشتند امتحان هم داشتند، اما اینکه این مقام بهشان اعطاء شده از اول چنین موقعیتی بوده! پس این پاورقی نیاز به یک اصلاحی دارد که ایشان آوردند، نه اینگونه نبوده! بله در این دنیا خالص‌ترین بودند، مطیع‌ترین بودند، عبدترین بودند، تمام این‌ها سر جای خودش محفوظ! اما این‌ها از اول انتخاب شده بودند!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

صـوٺ گـفٺگو: دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:سی‌ام‌فروردین‌ماه۱۴۰۳. ❋جلسهٔ‌پنجاهم. ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋نسخ در آیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green