چیستی قیام زیدبن علی.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  چیستی قیام زیدبن علی ↓📋 › ؛

زیدبن علی در ماه صفر ۱۲۲ هـ ق در زمان حکومت بنی‌امیه هشام‌بن عبدالملک زندگی می‌کرد، و بر علیه حکومت بنی‌امیه قیام کرد.
حالا به چه خاطر قیام کرد، حرف‌های مختلف آمده. برخی می‌گویند جهت خون‌خواهی و انتقام از آقا امام حسین علیه‌السلام بوده که بنی‌امیه باید از بین برود.
در ابتدا مردمی با ایشان بیعت کردند و او را حمایت کردند، گفتند اگر تو بر علیه بنی‌امیه قیام کنی، ما پشتت هستیم. از جمله بسیاری از مردم کوفه و مناطق دیگر به ایشان گفتند که ما پشتت هستیم و در این قیام، معاونت تو را خواهیم کرد.
اما جمعی از مردم کوفه را اسیر و محاصره‌ کردند این‌ها ترسیدند. فقط سیصد تن با زیدبن علی‌بن حسین بودند و قیام کردند، و در حملهٔ روز اول که داشتند، لشکریان زید پیروز شدند و به‌خاطر همین در تاریخ خیلی بولد شده که حکومت وقت را سیصد نفر غالب شوند. اما در روز بعد که حمله صورت گرفت، شکست خوردند و حالا بعضی می‌گویند که این جنگ سه روز طول کشید بعضی گفتند کمتر یا بیشتر.
زیدبن علی‌بن حسین در این جریان کشته شد و بسیاری از اصحاب ایشان هم شهید شدند و از دنیا رفتند؛ این عاقبت زیدبن علی بود.
حتی وضعیت جوری بوده که امام صادق علیه‌السلام، شهادت زیدبن علی را پیشگویی کرده بودند.
در کتاب «مدینه‌المعاجز» جلد سوم در قسمت فضائل امام صادق علیه‌السلام، صفحهٔ ۳۲۱، این‌جا پیشگویی امام صادق علیه‌السلام‌‌ را بیان می‌کنند که این به‌عنوان یک معجزه‌ای علمی و علم غیب امام محسوب می‌شود.
روایت شده با اسناد از یزیدبن خلف که می‌گوید:
«نزد امام صادق علیه‌السلام نشسته بودم که در مورد زیدبن علی گفت‌و‌گو می‌کردیم. ایشان فرمود: گویا عمویم زید را می‌بینم که به طرف عراق حرکت می‌کند و در عراق دو روز می‌ماند و سپس در روز سوم او را خواهند کشت و سر از تن او جدا می‌کنند و سرش را در تمام شهرها می‎گردانند، سپس سرش را در این‌جا می‌‎آورند.
راوی می‌گوید وقتی امام فرمودند سر را در این‌جا قرار می‌دهند، با دقت نگاه کردم و جایی که اشاره کرده بودند در ذهنم حفظ کردم. به خدا قسم مدتی نگذشت که در همان جایی که فرموده بودند، سر زیدبن علی را آوردند و روی آن گذاشتند».
این عبارتی هست که در کتاب «مدینه‌المعاجز» آورده شده. این یک معجزهٔ علمی نسبت به امام صادق علیه‌السلام هست.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

صـوٺ گـفٺگو: دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:ششم‌اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳. ❋جلسهٔ‌پنجاه‌‌و‌یکم ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋جمع‌آوری قرآن. ❋بررسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green