دوره‌ی فترت.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  دوره‌ی فترت ↓📋 › ؛

یک بحثی هست که بحث بسیار مهمی هم هست، با عنوان: زمان‌های فترت.
فترت با «ت» دو نقطه. این فترت یعنی چه؟
در بین اندیشمندان اسلامی، استنباطی که جمعی از آیات قرآن و بعضی روایات کردند، این بوده که در بعضی زمان‌ها پیامبر نبوده؛ اصلاً حجت خدا نبوده.
مثلاً از باب نمونه گفتند که از زمان حضرت عیسی علیه‌السلام که ایشان عروج کرد تا زمان حضرت محمد صلی‌‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، می‌گویند هیچ پیامبری نیامده. چنین نگاهی هست. لذا این ایامی که پیامبری نیامده، تعبیر کردند به ایام فترت.
لذا بعضی از اندیشمندان چنین نگاهی را دارند، بالاخص می‌بینیم در فرمایشات عامه این مسأله زیاد مطرح شده است.
جمعی گفتند نه! فترتی که در قرآن مطرح می‌کند به این معنا نیست که حجت‌اللهی نباشد یا پیامبری نباشد! تحت یک علل و عواملی، آن پیامبر تبلیغ نمی‌کند.
پس در هر دوره حجت خدا هست، پیامبر هست یا وصی پیامبر هست، اما تبلیغ نمی‌کند! لذا مراد از اینکه ایام زمان‌های فترت مطرح کردند، یعنی زمان‌هایی که پیامبر هست، حجت هست، پیامبرانی حتی هستند، این‌ها تبلیغ نمی‌کنند؛ به این می‌گوییم «ایام فترت».
پس ببینید این نکته اول روشن بشود که در فترت، یک وقت این آیات و روایات را اینگونه در نظر نگیریم که نبی نباشد! چراکه بعداً به تناقض و تعارض می‌خوریم که اگر چنانچه آنی حجت خدا در زمین نباشد اهل خودش را فرو می‌برد، یا دو نفر که در زمین باشند یکی از آن‌ها حجت‌الله باید باشد، زمین خالی از حجت نیست، بین این‌ روایات با آن‌ها به مشکل می‌خوریم!
اما فترت بوده بله! به این معنا این را در نظر بگیریم که نبی بوده، اما تبلیغ نمی‌کردند، یا تقیه می‌کردند حفظ جان‌شان را می‌کردند، یا مسألهٔ قابل یکی از مواردی هست که در ارتباط با آن‌ها مطرح می‌شود.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

چگونه امام عصر علیه‌السلام که محور عالم هستی هستند، غریبند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green