حدود و ثغور حجاب زن در اسلام.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  حدود و ثغور حجاب زن در اسلام ↓📋 › ؛

در مورد اصل حجاب، ما یک وقت با توجه به یک نفر مسلمان و شیعه داریم صحبت می‌کنیم، که اصلاً آیا واقعاً این مسائل در متون دینی ما آمده؟ یا مثلاً در دوران صفویه یک افرادی بودند، علمایی بودند که داغ بودند مثلاً فرض بکنید که یک‌سری چیزهایی را به علاوه‌ی این مسائل دینی، سخت‌گیری‌هایی را انجام می‌دادند، و الان حدود چهارصد سال، سیصد و خورده‌ای سال به این صورت به دست ما رسیده!
لذا در مورد حجاب می‌شود بحث کرد، آیاتی در قرآن هست. صراحتاً از حجاب، آیاتی در قرآن هست که امر قرآن هست بر اینکه زن‌های پیامبر، خانم‌های مسلمان، خانم‌های مؤمن، کسی که ایمان دارد، کسی که مسلمان هست، باید حجاب را رعایت کند.
روایات هم که دیگر یک‌دست است، فراوان است! که روایات ما آورده غیر از وجه و کفین، گردی صورت و این مچ دست‌ها تا سر انگشتان، این‌ها برهنه باشد برای خانم اشکال ندارد؛ اما قسمت‌های دیگر بدن باید پوشیده شود؛ حالا به صورت اینکه حجاب مثلاً به صورت چادر سیاه لزوماً باشد، نه!
پوشیده باشد! این مسأله لازم است؛ روایت‌ها به این صورت گفته. آن هم مشروط به اینکه مثلاً فرض کنید که خانم آرایش نکرده باشد!
اگه چنانچه مثلاً این خانم ولو چادری باشد، وجه و کفینش را به غیر وجه و کفین کل بدن پوشیده باشد، حالا بیاید مثلاً یک رژ لب غلیظ بزند که وقتی نگاه می‌کنی تابلو هست این خانم آرایش کرده، باز اسلام می‌گوید آن زینت حساب می‌شود؛ باید یا آن را پاک کند یا آن قسمت را از نامحرم بپوشاند.
این‌ها یک‌سری ایدئولوژی‌ها و باید و نبایدهایی هست که در روایات آمده، در آیات آمده، هیچ شکی هم در آن نیست! هیچ اختلافی هم وجود ندارد! اصلاً شیعه و سنی هم ندارد! حتی در فقه حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی، شیعه، زیدی باشد، اسماعیلی باشد، فرقی نمی‌کند!
همه‌ی این بحث‌های حجاب هیچ اختلافی در آن نیست، یک بحثی نیست که بگوییم اختلافی هست! مثلاً سنی یک چیز می‌گوید، شیعه یک چیز دیگر! به خاطر اینکه ما صریح آیات قرآن داریم! آیات فراوانی داریم و روایات هم یک‌دست! حتی حدود و ثغور حجاب هم مشخص کردند؛ زینت نباید داشته باشد.
مثلاً فرض کنید که این خانم تا این مچش را پوشانده، بعد ناخن می‌کارد یا مثلاً ناخن‌هایش را لاک می‌زند، این زینت حساب می‌شود! این مشکل دارد!
منتها الان دیگر این مسائل اولاً خانم‌ها خیلی توجه نمی‌کنند، نمی‌دانند هم اصلاً! این‌قدر که زیاد شده، اصلاً گناه نمی‌دانند! عیب نمی‌دانند! به‌خاطر اینکه در فامیل و خواهر و مادر و دخترخاله و عمه و خاله، همه را می‎بیند این‌طوری هستند! آن دخترخانم هم که می‌بیند حتی معلم و دانش‌آموزان و همکلاسی‌هایش همه این‌طوری هستند! لذا این اصلاً دیگر طبیعتاً احساس نمی‎کند که چنین چیزی گناه هست!
مثلاً اگر سن یک مقدار بالاتر بود، می‌گفتیم بنشینیم به‌صورت منطقی یک مقدار کار را پیش ببریم، طرف یک کم پخته‌‎تر است، به صورت منطقی با او قضیه را پله‌پله پیش ببریم. یا مثلاً حتی شک‌ کند در وجود خدا!
می‌گوییم وجود خدا این ادله را دارد. می‌گوید این‌جا را پذیرفتم! درست است!
پذیرفته بودم، اثبات شد از لحاظ عقلی محکم‌تر شدم. حالا در مورد اسلام شک‌ دارد. اصل اعجاز قرآن را برایش اثبات می‌کنیم. که قرآن معجزه هست به این دلیل به این دلیل، از پیامبر، خاتم‌النبین برای ما اثبات شد اعجاز هست، این قرآن یک کتاب آسمانی هست. می‌گوید پذیرفتم!
حالا می‌گوییم نگاه کن! یک سری احکامی در قرآن داریم، قرآن را که پذیرفتی کتاب الهی هست از ناحیه‌‌ی خداست، بحث حجاب را برای خانم مطرح کرده. به صورت منطقی می‌گوید بله اگر این کتاب خدا باشد، ما هم عبد خداییم، خدایی هم هست، حسابی هست، کتابی هست و همه‌ی این‌ها سر جای خودش محفوظ، من هم عقلاً و منطقاً پذیرفتم، باید حجاب را بپذیرم!
تمام این‌ها یک پازل است! کنار همدیگر قرار می‌دهیم.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

کاتالوگ خلقت.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green