معرفت به ذات خداوند محال است.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  معرفت به ذات خداوند محال است ↓📋 › ؛

معرفت به خداوند چیست؟! اولاً ما نمی‌توانیم معرفت به ذات پیدا بکنیم! واقعاً خداوند کِیفش چیست؟! کِیف دارد؟! ذاتش چیست؟!
بطنش چیست؟! کتمش چیست؟!
به خاطر اینکه لازمه‌ی معرفت، اشراف و احاطه‌ی قیومی به آن شیء هست! که ما احاطه نداریم. ما مخلوقیم، مخلوق یعنی محدود!
حتی نبی اکرم با تمام عظمتش محدود هست، پس نمی‌تواند علم به ذات خداوند متعال داشته باشد! حتی علم پروردگار، قدرت پروردگار که عین ذات هست داشته باشد!
ما تا چه اندازه می‌توانیم جلو برویم خدا را بشناسیم؟!
می‌گویند حد معرفت الله، خروج از حد تعطیل و تشبیه هست؛ یعنی تعطیلش نکنیم!
«شَیْ‏ءٌ» نه اینکه نیست! «شَیْ‏ءٌ لَا کَالْأَشْیَاءِ» شبیه هیچ شیئی هم نیست!
یعنی من جمیع جهات وقتی که نگاه می‌کنی، هیچ شباهتی در هر جهتی که لحاظ بکنی بین خدا و خلق نیست! بین امیرالمؤمنین و نبی اکرم که اشرف مخلوقات نظام کائنات هست، با ذات ربوبیت هیچ‌گونه سنخیتی نیست!
علم آن‌ها علم کل نسبت به مخلوقات هست، اما علم مخلوق هست، مخلوق محدود هست،
با علم خدا سنخیت ندارد! وجود نبی اکرم، وجود نوری هست! «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّه» نوری بوده، اولین نور بوده! اما نور و وجودی هست که به اوست! او به خود است!
لذا گاهی‌اوقات در بعضی مکاتب بشری پیدا می‌کنیم که می‌گویند سنخیت بین خالق و مخلوق هست! شباهت بین خالق و مخلوق! این‌ها حرف‌های اشتباهی هست! کسی که چنین حرف‌هایی بزند حرف‌های اشتباهی گفته است!
از لحاظ اصطلاحیش هم این است ما نسبت به خداوند متعال می‌گوییم واجب‌الوجود، یعنی وجود ذاتیش هست! عین آن حقیقت هست؛ واجب‌الوجود! اما نسبت به مخلوقات وقتی که حساب بکنیم می‌گوییم چه؟! می‌گوییم ممکن‌الوجود! یا واجب بالغیر!
حقیقتی که واجب بالذات هست با حقیقتی که واجب بالغیر هست هیچ‌گونه سنخیتی بین آن‌ها نیست. حقیقتی که به اوست‌، قائم به غیر هست‌ و حقیقتی که به ذات هست، بین این‌ها سنخیتی نیست.
و آن وجود و موجودیتی که در ارتباط با ذات ربوبیت هست چنین سنخی هست، و بین چنین سنخی با ذات مخلوقات می‌بینیم تکلیف مشخص هست، هیچ‌گونه شباهتی وجود ندارد!
لذا معصوم فرمودند: «شَیْ‏ءٌ لَا کَالْأَشْیَاءِ»
خداوند موجودی هست، شیئی هست، اما غیر اشیاء دیگر! یعنی هیچ‌گونه صفاتی که ما لحاظ بکنیم حتی نسبت به اشرف مخلوقات، نبی اکرم و امیرالمؤمنین، هیچ‌گونه از صفات آن‌ها با ذات ربوبیت سنخیت ندارد.
حالا تکلیف مشخص است که بعضی‌ها می‌گویند علی – علیه‌السلام – خداست و این حرف‌های دیگری که می‌زنند، همه کفرگویی هست! کار را به شرک می‌رساند! این‌ها حرف‌های اشتباهی هست!

دکتر وحید باقرپور کاشانی
ـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖ

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

صـوٺ گـفٺگو: دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:ششم‌اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳. ❋جلسهٔ‌پنجاه‌‌و‌یکم ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋جمع‌آوری قرآن. ❋بررسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green