صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ نتیجهی ظالم دانستن خداوند انکار اوست! ↓📋 › ؛
اگر ما قائل باشیم که ظلمی توسط پروردگار صورت گرفته، ریشهی ظلم به سه امر برمیگردد:
یا به جهل، یا به عجز و ضعف، یا به اهمالکاری!
یک ظلمی که یک نفر مرتکب میشود، یا جاهل نسبت به آن هست که این کار را انجام میدهد؛
یا عجز دارد به نحوهی دیگری غیر عادلانه میخواهد کار را پیش ببرد؛
و گاهیوقتها اهمال میکند، اهمالکاری در ارتباط با آن است؛ یعنی حکمت زیر سؤال میرود.
در این خصوص کتابی در مباحث اعتقادی است، جلسات گذشته هم معرفی کردم این جلسه هم اشاره میکنم، کتاب دروس اعتقادی از آیتالله سیدان؛ یک دوره اعتقادات شیعه در این کتاب مطرح شده است.
از جمله بحثی که مطرح شده در خصوص صفات الهی این است که:
«آفریدگار جهان عادل است».
این را در صفحهی ۵۹ مطرح میکنند. ابتدا میفرمایند:
«عدل، انجام کار است همانطور که شایسته است آفریدگار جهان عادل است. یعنی هر آنچه از او انجام میگیرد، شایسته و استوار هست.
خلقت جهان و برنامهها و قوانین و مقرر شده و کیفرهای گوناگون در دنیا و آخرت که از طرف خداوند انجام گرفته، بر اساس عدل استوار است و پرودگار هستی ستمکار و ظالم نیست. زیرا منشأ و ریشهی ظلم و انجام کارهای خلاف، جهالت، یا عجز، یا عبثکاری است و بدیهی است که این صفات از ذات مقدس حضرت حق به دور و منفی است. بنابراین خداوند عالم، عادل است و ظالم نیست».
وقتی که در مورد خداوند متعال مطرح شد که علمی است که در آن جهل ندارد! قدرتی است که در آن عجز راه ندارد! ذات ربوبیّت حکیم هست، یعنی عبثکاری در او راه ندارد!
پس خداوند متعال ظلم نمیکند!
دکتر وحید باقرپور کاشانی
ـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖ