صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ برهان محرِّک لایتحرَّک در اثبات وجود خداوند ↓📋 › ؛
ما یک برهانی داریم به عنوان محرِّک لایتحرَّک؛ برهان حرکت.
این برهان چه میگوید؟
میگوید شما هر حرکتی که در نظر میگیری، حرکت عرضی؛ مثلاً فرض کنید یک شیئی از نقطهای به نقطهی دیگر میرود؛
یا فرض کنید یک نهال سیبی، درخت سیب میشود؛ یا یک سیب به قول ما مشهدیها کق و سبز، میشود قرمز یا زرد؛ این حرکت در کِیف میشود.
هر کدام از اینها را بخواهی لحاظ بکنی، نیازمند به علت خارجی هست!
آن سیب سبزی که یک سیب قرمز میشود، این سیب نیاز به نور خورشید دارد، نیاز به مواد معدنی دارد که از خاک میگیرد، نیاز به آب دارد، نیاز به مکان مناسب دارد که در معرض اینها قرار بگیرد. باز نور هم یک حرکت است، آن حرکت هم باز نیازمند است!
میگوید همهی این حرکتها را در نظر بگیری این حرکات به همدیگر متوقف هستند. اگر تسلسل را شما باطل ندانی، یک چیز عارضی هست! یعنی از خارج به آن وارد میشود.
اما اگر تسلسل را باطل بدانی، باید به یک حقیقتی برسی که حرکت را او ایجاد کرده؛ یعنی چه؟
یعنی حرکت باعث میشود که یک چیزی را حرکت بدهد اما خودش حرکت نکند!
تحریککننده باشد، اما خودش حرکت نکند! اگر خودش هم حرکت بکند، حرکت یک امر عرضی هست، باز نیاز به یک علت خارجی دارد! چه کسی تو را حرکت داد؟!
تسلسل که باطل است!
پس باید به یک شیئی برسی که این تحریککننده باشد، حرکتدهنده باشد، اما خودش حرکت نداشته باشد!
ما میگوییم آن حقیقتی که هست، برهانی هست که چه ارسطو اقامه کرده، اما قائل شده که این حرکتدهندههای لایتحرک متفاوت هست، متغیر هست، تعدادش زیاد هست. پنجاه و خردهای مثلاً در مورد خدا در نظر میگیریم!
حتی در فرمایشات معصومین علیهمالسلام به عنوان یک حقیقتی که هست، حقیقت واحدی که حرکت میدهد و حرکتپذیر نیست مطرح شده است؛ که ما میگوییم یک حقیقتی فرامادی هست که همان ذات ربوبیت حضرت حق میباشد.
ماتریالیسم هم که نمیتواند قبول کند که یک حقیقت فرامادی هست! زیرا اگر فرامادی را قبول کند، دیگر ماتریالیسم نیست!
مادهگرا نیست! یک فرامادی را قبول کرده!
میگوید چه؟
میگوید این حرکت، یکباره و خود به خود ایجاد شد! لذا بعضی صدفه و تصادف را مطرح میکنند.
بعد میگوییم خود به خود یعنی چه شد؟
میگوید یک بیگبنگی بود! یک انفجار بزرگی بود!
بعد میگوییم قبلش چه بود؟
یک عده میگویند قبلش هیچی نبود!
میگوییم این بیگبنگ و انفجار وجودی که نمیتواند زاییدهای از عدم باشد!
یا اگر قبلش بوده، بالاخره ماده بوده یا ماده نبوده؟!
اگر ماده بوده این ویژگیهای ماده را داشته؟ یا نه اونجا یک ویژگی دیگری داشته؟!
جمعی بودند به عنوان دهریون در زمان ائمهی معصومین علیهمالسلام؛ اینها همین حرفها را میزدند!
میگفتند بله قبلش یک مادهای بوده، منتها مادهای بوده که طول نداشته، عرض نداشته ارتفاع نداشته؛ میگفتن دهر.
امام صادق علیهالسلام و در یک مناظرهای هم پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم، فرمودند همان دهری که شما میگویید را ما قبول داریم، منتها مشکل ما سر اسمگذاری است، شما اسم آن را گذاشتید دهر، ما اسمش را گذاشتیم الله!
تفاوت این است!
اسماءالله هم که توقیفی هست خود خدا هم تعیین کرده الله، شما میگویید دهر، ما دلیل داریم!
پس آن حقیقتی که عالم باشد به اسم دهر، طول و عرض و ارتفاع و حرکت و سکون و تبدیل قوه به فعلیت و هیچ کدام از اینها را نداشته باشد، این همان خدا هست!
حرکت فرامادی، شما اسمش را بگذار دهر! یک مادهای متفاوت! یک فیزیک متفاوت!
فیزیکی که جهات ثلاثه، ماده برایش مطرح نیست، جرم و وزن و حجم و تبدیل قوه به فعلیت و حرکت و سکون و هیچکدام در آن راه ندارد، محدودیت در آن راه ندارد، آن خداست!
ما دعوای اسمی با شما نداریم!
منتها آنها چه میگویند؟ میگویند صدفه بوده، تصادف بوده!
دکتر وحید باقرپور کاشانی
ـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖ