برگشت عالم ماده، به عدم است یا ماده‌ی دیگر؟!

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  برگشت عالم ماده، به عدم است یا ماده‌ی دیگر؟! ↓📋 › ؛

با توجه به اینکه ما اشتراکی که با مادی‌گراها داریم، این است که ماده و لواحق ماده را پذیرفتیم؛ سوفسطی نیستیم که انکار حقائق خارجی بکنیم! بلکه ماده را پذیرفتیم.
الهی می‌گوید که غیر از ماده، حقیقتی یا حقایقی مجرد و فرامادی هست؛ اما الهی و مادی در این اصل مشترکند که ماده تحقق دارد، ماده خارجیت دارد.
حالا این ماده چگونه به وجود آمده؟
این ماده‌ای که حادث هست، ما می‌بینیم که هر ماده‌ای مسبوق به عدم خودش می‌باشد، یعنی نبوده، بود شده؛ این ماده چگونه به وجود آمده؟
یک نظریه این است که از عدم به وجود آمده: یعنی هیچی نبوده در عالم، هیچی! حتی الهی که می‌گوید خدا، مادی این را قبول ندارد. می‌گوید هیچی نبوده، عدم بوده. از عدم، علت شد برای تحقق وجود، عالم هستی.
در این‌جا می‌گوییم عدم چیزی نیست که بخواهد برای اشیاء، جهت علیت داشته باشد و بتواند دارای اثر باشد!
زیرا این از خصوصیات موجود به ما هو موجود است که دارای اثر هست!
عدم که چیزی نیست، خارجیت ندارد که بخواهد منشاء اثری باشد! علتی برای این هستی و این معالیل باشد!
عدم چیزی نیست! پس این محال است!
سؤالی که مطرح می‌شود این است که پس این عدم که محال است، از آن وجود تحقق پیدا بکند، این عالم از وجود دیگری تحقق پیدا کرده، آیا این وجودی که این عالم را به وجود آورده، آیا سنخیتی با همدیگر دارند یا ندارند؟
یعنی آیا این هم شبیه همان هست؟
می‌گوید از چه لحاظ؟
می‌گوییم از لحاظ ماده؛ ماده هست؟
می‌گوید بله!
می‌گوییم تمام آن نیازها، احتیاجات، تغییرات، دگرگونی‌هایی که در ارتباط با این عالم است، در مورد علت آن‌ها هم که ماده هست صورت می‌گیرد، چون ماده، ماده هست!
و بعد سؤال می‌شود آن ماده‌ی دیگر را چه چیزی به وجود آورده؟
باز می‌گوید ماده!
اگر ماده باشد، باز آن هم مستثنی از ویژگی‌ها و خصوصیات دو ماده‌ای که گذراندیم نیست! این ویژگی‌ها را دارد!
پس آن ماده‌ی سوم را چه چیزی به وجود آورده؟!
می‌گوید ماده‌ی چهارم!
ماده‌ی چهارم هم ماده‌ است دیگر!
دوباره همین ویژگی‌ها و خصوصیات را دارد! وقتی که این‌طوری در نظر بگیریم، با کثیر، سلسله‌ی طولی که ما بخواهیم درست بکنیم، دردی دوا نمی‌کند!
به خاطر اینکه در تمام این‌ها نیاز و فقر و احتیاج خوابیده!
حالا این یکی باشد، دو تا باشد، ده تا باشد، میلیارد تا باشد، تیلیارد تا باشد، این توجیه نسبت به نظام عالم موجودیت نیست!
به خاطر اینکه در هر کدام از این‌ها احتیاج خوابیده! و از کثیر محتاج، بی‌نیاز و غنی به دست نمی‌آید!
پس تمام عالم باید این‌جا به یک حقیقتی برسد که به خود باشد!
این ماده‌ها هر کدام‌شان به دیگری هست و این‌ها همه قائم به غیرند، این‌ها همه نیازمند هستند!
کثرت طولی را بخواهیم زیاد بکنیم، علل طولی را بخواهیم زیاد بکنیم، نیاز این‌ها تبدیل به بی‌نیازی و غنا نمی‌شود!
مگر اینکه سر آن سلسله یک حقیقتی باشد که به خود باشد و تمام این‌ها به آن مبتنی باشند که البته آن حقیقت، مادی نباید باشد!
به‌خاطر اینکه اگه مادی باشد این ماده‌ای که نگاه می‌کنیم نیازمند هست، ماده‌های دیگر هم نیازمند هستند!
پس آن باید چه باشد؟ فرامادی!
اینجا می‌شود ثبت‌ المطلوب! آن حقیقت فراماده‌ در مورد خداوند متعال اثبات شد.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

چگونگی تحقق معجزهٔ دلخواه.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green