صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
«تقدّس سازی به استناد کشف و خواب»
تلقینات، القائات، عقائد ما گاهی اوقات تو خواب ما اثر میگذارد.
القائات ما، گاهی اوقات، مکاشفهای که فکر میکنی صورت گرفته، این مکاشفهای نیست، فشارهای قوهی دماغی شماست و باعث میشود شما چیزی را میبینید که واقعاً وجود خارجی ندارد! که حداعلایش نوعی بیماری است به نام مرض مالیخولیایِ!
یک چیزهایی را شما مییابی که واقعا در خارج چنین چیزی نیست.
با توجه به تمام این مسائل عرض کردیم که کشف نمیتواند حجیت داشته باشد، چون به خاطر این که کشف که فی حد نفسه حجت باشد، این در مقابل همه چی حجت است!
یعنی این جا دیگر نباید تقابل بکند با عقل،
اگر کشف تقابل با عقل بکند، یعنی مکاشفهای باشد، خوابی باشد ضد عقل باشد،
نشان میدهد این حجت نیست.
چرا؟ چون با عقل داری میسنجی.
اگر چنانچه این مکاشفه شما ضد دین باشد،
و شما میگویی آقا این شیطانی است!
چرا میگویی شیطانی است!
میگویی چون دینی است!
پس شما با یک چیزی خارج از کشف و خواب این را سنجیدی. چیزی حجیت ذاتی دارد فی حد نفسه
برای ما میزان و حجت است که باز چیز دیگری نخواهد روی آن نظر بدهد.
الآن شما میآیی، میگویی که آقا بله، شما گفتی که کشف و شهود حجت نیست،
آمدی ما را به شک انداختی، از کجا معلوم این حرفی هم که داری میزنی خودش یک القاء شیطانی نباشد، ببینید این حرفی که ما داریم می زنیم یک مطلب عقلی است، چون ما مکاشفاتی که داریم، مکاشفاتی که گزارش شده اینها
ضد عقل است، مکاشفاتی داریم ضد نقل است،
مکاشفاتی داریم اصلا عقل و نقل را کار نداریم
مسائل مباح، هر کدام یک جوری کشف کردهاند.
و به علاوه امری به عنوان، تجسم و اوهام و تخیلات این وسط هست که سالک نمیتواند تشخیص بدهد واقعاً این کشف است، یا تجسم اوهام و تخیلات است.
ما گاهی اوقات، اهتمام به کاری که میورزیم شب خوابش را می بینیم.
خب وقتی شما همش
القاء بکنی، القاء بکنی، القاء بکنی
رو یکتفکری، رو یک عقیدهای،
فرق نمیکند، سنی باشی؛ گاهی وقتها اولیاء خودت را در خواب میبینی، در اعلاء درجهاند، یمانی باشی ولی خودت را در خواب میبینی در اعلاء درجه است.
شیعه باشی، شیعه اثنیعشری باشی
دوازده امام را می بینی در اعلاء درجهاند.
از کجا معلوم این چیزهایی که شما دیدهای
واقعاً اینها حقیقت است!
چون سنی هم شبیه همین را دیده است،
ابن عربی در مکاشفات و خوابها همگزارش فراوان کرده، میگوید؛ در کشف دیدم که ابوبکر و عمر، مقامشان از علی بن ابی طالب بالاتر بود!
علی علیهالسلام هم دیده در خواب!
حالا واقعا او حضرت علی علیهالسلام بوده یا نبوده را من کاری ندارم.
آن جا تو خواب فهمیده که این آقا علی بن ابی طالب است، میگوید؛ یک گوشهای دیدم کنار عیسی بن مریم دارد ترجمه میکند حرفهای حضرت عیسی را، مترجم حضرت عیسی علیهالسلام است، اما ابوبکر و عمر مرتبهی بالا دارند!
ما نمیگوییم شیطانی است، ما نمیگوییم ایشان دروغ گفته است،نه!
ایشان عارف بزرگواری، دروغ نگفته، اما چه بسا تجسم اوهام وتخیلات این فرد بوده، کسی که در فتوحات مکیّه میگوید؛ عمر بن خطاب معصوم است، چرا ؟
دلیل میآورد میگوید؛ وقتی شیطان وقتی عمر را میدید فرار میکرد ،چنین نگاهی را نسبت به خلیفهی دوم دارد،
خب قطعا در خواب میبیند که خلیفهی دوم مقامش از علی بن ابی طالب بالاتر است.
از کجا میتوانی بگویی از ناحیهی رحمان است، از ناحیهی شیطان هم نمیخواهم بگویم هست، نمیخواهم بگویم اینکشفی کهجناب ابن عربی داشته خواب شیطانی بوده،
نه! سه تا چهره دیده، چهار تا چهره دیده،
چهار تا چهرهی نورانی هم دیده.
ابوبکر را تو خواب دیده،
عمر را دیده، عیسی را دیده،
علی بن ابی طالب را هم دیده؛
دیده علی بن ابی طالب مترجم حضرت عیسی است، این دوتا هم دیده، اصلا اینها واقعا آقا علی بن ابی طالب این شکل باشد یا نباشد، معلوم نیست.
و این را گزارش کرده،
شما ببینید در فتوحات و در فصوص این را گزارش کرده. خب این شخصیتی مثل ابن عربی که مظهر عرفان نظری که در ارتباط با ایشان است.
که بعد از ایشان، هفتصد سال پیش تا الآن، عرفای دیگه وام گرفته از عرفان ایشان هستند؛
قیصری، وام گرفته از مبانی ابن عربی است،
سایر بزرگان وامگرفته از عرفان ابن عربی است.
عرفانی که چنین چیزی توی آن گزارش شده، همچین مکاشفاتی دارد.
دکتر وحید باقرپور کاشانی