آیت‌الله العظمی وحید خراسانی : تفسیر به رأی قرآن موجب کفر می‌شود

n00093559-b

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه قم، آیت‌الله العظمی حسین وحید خراسانی در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم در تفسیر صراط مستقیم تصریح کرد: صراط مستقیم مسیری است که عقل کل و کل العقل و نبوت کلیه و کل النبوت و الرسالت بر این صراط مرسل است.

وی ادامه داد: مرجع در فهم صراط مستقیم دو مرجع است یکی قرآن و دیگری کلمات کسانی که خداوند به آن‌ها قرآن را آموخته است و مفسر ممکن نیست غیر از عترت او باشد که واصل به مقام عصمت کبری است.

آیت‌الله وحید خراسانی با بیان اینکه فهم قرآن دور از عقول بشر است، تأکید کرد: همان طور که حیوان در مرتبه پائین‌تر از انسان است و نمی‌تواند انسان را درک کند عقل نیز در مرتبه پائین‌تر از وحی است و نمی‌تواند وحی را درک کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: عقل وقتی دون وحی شد ممکن نیست به حقیقت وحی پی ببرد و رسیدن به حقیقت قرآن یا از طریق خود قرآن و یا از طریق کسانی که به مرتبه وحی رسیده‌اند ممکن است و این برهانی کاملاً عقلانی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: در حدود ۴۵ بار در قرآن کریم بحث از صراط مستقیم آمده است که نشان دهنده اهمیت آن است و کیفیت آیات نیز عجیب است.

وی تأکید کرد: فهم آیات قرآن ساده نیست و جمع نخبه بشریت هستند که بعد از مقام محسنین و مصلحین به صراط مستقیم هدایت شده‌اند.

ما هم چند نمونه از احادیث مرتبط با این مطلب را در اینجا مى آوریم :

امام صادق (ع ) فرمود: کـسـى کـه قـرآن را بـه راى خـود تـفـسـیـر کند, اگر هم صحیح و مطابق با واقع تفسیر کند ، اجرى ندارد.

(تفسیر عیاشى جلد ۱ صفحه ۱۸ و بحارالانوارجلد۹۲ صفحه)

و نیز فرمود: کـسـى که درباره حقایق و معارف و معانى قرآن سخن به راى خود بگوید اگر درست هم گفته باشد خطا کرده است .

حضرت باقرالعلوم (ع ) فرمود: چیزى دورتر از تفسیر قرآن از عقول مردم نیست .(جامع احادیث الشیعه جلد ۱ صفحه ۱۶۲, باب حجیته فتوى الائمه , المحاسن صفحه۲۶۸ .)

امام صادق (ع ) فرمود: کسى که قرآن را به راى خود تفسیر کند جایگاهش پر از آتش قرارداده مى شود.(تفسیر عیاشى جلد ۱ صفحه۱۲)

حضرت امام رضا علیه السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت می کند که خدای­عزّوجلّ فرمود : به من ایمان نیاورده است هر کس کلام مرا به رأی خود تفسیر نماید و مرا نشناخته آنکه مرا به خلق خودم تشبیه نماید و بر دین من نیست هر کس در دین من قیاس را بکار برد.

پیشنهاد ما به شما

تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی بینه./علامه سید جعفر سیدان.

تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی بینه. علامه سید جعفر سیدان   •┈┈••۰❀🌿❀۰••┈┈• صوت جلسه‌ی اول: دانلــــود📥 مورخ: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green