• فضیلت سوره‌ی یاسین

صوت سخنرانی:

سخنران: دکتر وحید باقرپور کاشانی

𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍

•دانلود کلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با کلیک روی عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

ـ⁣⁣⁣⁣┓ 🖌┏

┗؛فضیلت سوره‌ی یاسین

هر چیزی به قلبش‌ هست!

قرآن قلبش یٰس هست!

یٰس رو یک نفر مداومت داشته باشه و هدیه بکنه به ولی عصر علیه‌السلام، اثرات ویژه‌ای در زندگیش می‌بینه!

و یکی از کسانی که سوره‌ی یٰس رو زیبا و خب یک کم سطح بالا در بین جمعی از اساتید و طلاب تفسیر کرده که من تفسیرش رو چندین سال پیش این‌ها رو گوش می‌دادم و می‌نوشتم، واقعاً قابل استفاده هست، آیت‌الله وحید خراسانی هست.

یٰس رو از اول شروع کردن به تفسیر کردن و صوت‌هاش موجود هست. و خب یک پیشنهادی هم هست که اون صوت‌ها رو کسانی که حال و حوصله داشته باشن کار تفسیری بکنن اون‌ هم رو یاسین، صوت‌های ایشون رو گوش بدن.

عجیب مسائل و ریزه‌کاری‌هایی که در تفاسیر هست و نکات ادبی، نکات روایی رو ایشون خوب تحلیل می‌کنه در اون دوره.

و خب اهل ذوق و استسحان هم هستن و از بابی که بالاخره مسئله قشنگ به قلب بشینه، از این مسائل هم به کار می‌برن. ولی اصل مسئله رو بر اساس همون نصوص دینی و لغت پیش می‌برن.

در مورد یٰس، باز در همین کتاب ثواب‌الأعمال و عقاب‌الأعمال مرحوم شیخ صدوق، روایت بسیار عجیبی هست در صفحه‌ی ۲۳۷، از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند:

«به راستی که هر چیزی قلبی دارد و بی‌شک قلب قرآن سوره‌ی یٰس است. کسی که قبل از خواب، یا در روز، قبل از فرا رسیدن شب آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می‌خورد (خداوند این را حفظ می‌کند از آفات، از بیماری‌ها، از مشکلات) تا زمانی که شب فرا رسد، و کسی که در هر شب قبل از خواب آن را تلاوت نماید، خداوند هزار فرشته را بگمارد تا او را از شر شیطانِ رانده شده و هر آفتی حفظ نماید، و اگر فردای آن شب بمیرد (در حالی که خوانده) خداوند او را به بهشت می‌برد و سی هزار فرشته به هنگام غسل او حاضر می‌شوند که همگی برای او استغفار می‌نمایند و با استغفار برای او تا قبرش او را تشییع می‌کنند، و هنگامی که وارد قبرش می‌شود آن فرشتگان در داخل قبر او خداوند را عبادت می‌کنند و ثواب عبادت آنان برای او خواهد بود، و به اندازه‌ی میدان دید چشم‌هایش، قبرش وسعت داده می‌شود (قبر برزخی او توسعه پیدا می‌کنه، تا جایی که می‌بینه قبر وسیع می‌شه)، از فشار قبر، ایمن خواهد بود».

باز در روایتی فرمودند امام صادق علیه‌السلام چقدر کمند از کسانی که فشار قبر نداشته باشند.

«از فشار قبر ایمن خواهد شد و پیوسته از قبرش تا پهنه‌ی آسمان، نوری می‌درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید و هنگامی که او را از قبرش خارج نمود، فرشتگان خداوند پیوسته با او هستند و او را بدرقه کرده و با او صحبت نموده و در صورت او می‌خندند و او را به تمامی خیرات مژده می‌دهند و بدین‌ترتیب او را از پل صراط و میزان عبور داده و به‌گونه‌ای که او را به خداوند نزدیک می‌نمایند که کسی نزدیک‌تر از او به خدا نباشد، مگر فرشتگان مقرّب خدا و پیامبران فرستاده‌ی او‌. او همراه با پیامبران در برابر خدا می‌ایستد و هنگامی که دیگران غم و اندوه دارند و بی‌تابی می‌نمایند، او غم و اندوهی نداشته و بی‌تابی نمی‌نماید. آن‌گاه خدای تبارک و تعالی به او می‌فرماید: بنده‌ام! شفاعت کن!»

ببینید کسی که مداومت داره به یٰس، می‌گن امام حسین شفاعت می‌کنن، انبیاء شفاعت می‌کنن، قرآن شفاعت می‌کنه، چنین امتیازی خداوند به این می‌ده که این شفاعت می‌تونه بکنه! دوستش رو می‌تونه شفاعت کنه وارد بهشت بکنه!

«فرمودند: بنده‌ام! شفاعت کن که من همه‌ی شفاعت‌های تو را می‌پذیرم!‌ و بخواه که هر چه بخواهی به تو عطا نمایم. او نیز می‌خواهد و عطا می‌شود و شفاعت می‌کند و پذیرفته می‌شود و هنگامی که از عده‌ای حساب می‌کشند و آنان را نگه داشته و ذلیل می‌شوند، او حسابی نداشته».

دقت بفرمائید!

یکی اینه، یکی الف لام میم – سجده – ؛ دوتا روایت از امام صادق علیه‌السلام؛ دو تایی گفتن چی؟ چی می‌شه در ارتباط با سوره‌ی سجده؟

گفتن کارهایش مورد محاسبه قرار نمی‌گیره! خوب دقت بکنید!

می‌خوام بگم بالاخره چه سنخیتی هست که حکیمه‌خاتون، این شخصیت عظیمی که ائمه‌ی معصومین در وصفش مطالبی گفتن، مَحرم امام هست و گزارشگر این سرّ الهی هست در ارتباط با ولادت حضرت ولی عصر علیه‌السلام، شروع می‌کنه این دوتا سوره رو با همدیگه خوندن قبل از اینکه امام زمان علیه‌السلام متولد بشه!

این ویژگی‌ای داره!

ویژگی که هست اینه که این‌ها به یک عاقبت به خیری می‌رسونن به یک مرحله‌ای می‌رسونن که اساساً اعمالش مورد محاسبه قرار نمی‌گیره!

این خیلی چیز عجیبیه!

«او حسابی نداشته و او را نگه نمی‌دارند، ذلیل نمی‌شود، به‌خاطر هیچ کدام از کارهای بدش بدبخت نمی‌شود و نامه‌ی عملش را باز کرده و به او می‌دهند».

ببینید باز نکته‌ی دوم؛ تو دو تا روایت اومده که در مورد الف لام میم – سجده – و این (سوره‌ی یٰس) نامه‌ی اعمال در دست راست و بالاخره رستگار می‌شه.

«و نامه‌ی عملش را باز کرده به او می‌دهند تا از نزد خداوند پائین می‌آید و مردم می‌گویند سبحان الله!

این بنده‌ی خدا هیچ خطایی نداشت؟ و همنشینان حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم خواهد بود».

دقت بکنید دو تا روایت چیه؟

روایت در مورد سوره‌ی سجده می‌گه از همنشینان حضرت محمد و اهل بیت هست، این روایت هم می‌گه چی؟ از همنشینان نبی اکرم هست.

این روایت دیگه هم بخونم در مورد یٰس؛

امام باقر علیه‌السلام فرمودند (حدیث دوم، در ثواب الاعمال):

«کسی که یک بار در عمر خود سوره‌ی یٰس را بخواند…»

ببینید حدیث رو دیگه من نمی‌فهمم، من فقط حدیث رو می‌خونم دیگه!

فردا اگه اشکالی دارن ان‌قلتی دارن، کتاب مال شیخ صدوق هست، بیش از هزار سال قدمت داره، شیخ صدوق هم گفته، ما فقط حدیث رو می‌خونیم، این دیگه تفضلاً ببینید چه‌ جوریه؟

گاهی اوقات می‌گن آقا یک قطره گریه بر امام حسین علیه‌السلام چنین و چنان می‌کنه، این یک قطره اشک؟!

می‌گه بابا اون قطره اشک ارزش نداره، تو اون اشک برای کی داری؟ به اعتبار اون حقیقت، این اشک اعتبار پیدا می‌کنه!

حالا ببینید اعتبار این سوره، قلب قرآن به حدی هست که حالا یک بار خوندن چی‌کار می‌کنه!

حالا این رو من می‌خونم دیگه، هر کی هر چقدر فهمید مطلب رو!

امام باقر علیه‌السلام فرمودند:

«کسی که یک بار در عمر خود سوره‌ی یٰس را بخواند، خداوند به شماره‌ی هر آفریده‌ای در دنیا و هر آفریده‌ای در آخرت و در آسمان، دو هزار کار نیک برای او نوشته، (به ازای هر یکی از این‌ها دوهزار کار نیک برای او نوشته!) دو هزار گناه از او پاک می‌نماید».

دوهزار گناه پاک می‌کنه و دچار فقر.‌‌… اون‌هایی که مشکلات مالی دارن لذا تأکید شده یٰس زیاد بخونن!

فرمودند که:

«زیان و دچار فقر (زیان مالی) زیر آوار ماندن، بیچارگی، دیوانگی، جزام، وسواس، بیماری زیان‌بخش نمی‌شود، و خداوند سختی‌های مرگ و ترس‌های آن را برای او آسان نموده و قبض روح او را خود به دست می‌گیرد».

ببینید قرآن می‌گه بعضی ارواح رو ملائکه‌ای که زیر مجموعه‌ی عزرائیل هستن قبض می‌کنن؛ در آیه‌ی دیگه هست که ملک‌الموت قبض می‌کنه؛

در آیه‌ی دیگه هست

﴿اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا﴾

خود خدا قبض می‌کنه.

لذا فرمودند شهدای کربلا رو خود خدا قبض کرد!

عزرائیل اومد تعدباً، ولی عزرائیل این‌ها رو قبض نکرد، عزرائیل در اون حدی نبود که بخواد روح شهدای کربلا رو قبض بکنه!

ائمه‌ی معصومین رو عزرائیل می‌اومد تعدباً، ولی خدا قبض می‌کرد.

می‌گن کسی که یٰس خونده باشه، خود خدا شرافتاً روح اون رو قبض می‌کنه‌!

«و از کسانی خواهد بود که خداوند برای آنان گستردگی در زندگی، خوشحالی هنگام زیارت خداوند، و رضایت به ثواب الهی را در آخرت برای آن‌ها تضمین نموده و خداوند متعال به تمام فرشتگان آسمانی و زمینی‌اش می‌فرماید به راستی که از فلانی راضی شدم پس برای او استغفار نمائید؛ (قَدْ رَضِیتُ عَنْ فُلاَنٍ فَاسْتَغْفِرُوا لَهُ)»

حالا ببینید یک نکته این‌جا هست می‌گه خب بالاخره این‌همه آدم‌هایی که مشکلات می‌بینن، بدبختن، یک بار یٰس نخوندن؟

ببینید تدبیر می‌خواد!

برید تو روایت سلسله‌الذهب حضرت رضا علیه‌السلام؛

حضرت فرمودند که بله گفتنِ «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی»  یک دژی هست، یک قلعه‌ای هست، و کسی که وارد این قلعه بشه «اَمِنَ مِنْ عَذابی»

این شرط و شروطی داره.

این‌ها درسته، به‌عنوان علت ناقصه درسته؛ اما در کنارش یک نفر یک اعتقادی به ولی‌عصر علیه‌السلام داشته باشه، مسائل اعتقادی چقدر مهمه! مسائل اعتقادی که اعتقاد داشته باشه.

لذا فرمودند که خیلی از کسانی هستن که ولایت آقا علی‌بن موسی الرضا علیه‌السلام رو قبول نداشتن، لَا إِلَهَ إِلَّا الله، می‌گن، مشکل حل می‌شه؟ مشکل حل نمی‌شه!

فرمودند گفتن این‌ها شروطی داره و از شروط اینکه این جایگاه داشته باشه، منم! منِ امام رضام!

یعنی من رو قبول داشته باشه!

پس این‌ها مشخصه برای هر کسی نیست! کسی که در مسیر درستی قرار بگیره، کسی که در منهاج و عقیده‌‌ی سالمی قرار بگیره، سلیم‌العقیده باشه، چنین ویژگی‌ای بله! خداوند متعال بهش اعطا می‌کنه.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

تحلیل محتوایی و سندی روایت سلاح‌بودن علم پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green