تشابه بداء در غیبت امام عصر علیه‌السلام با حضرت موسی علیه‌السلام.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛ تشابه بداء در غیبت امام عصر علیه‌السلام

راوی می‌گه:
«از حضرت باقر علیه‌السلام سؤال کردم آیا برای امر فرج و ظهور، وقت معین نیست؟
فرمود:
وقت معین‌کنندگان، دروغ گفتند.
موسی علیه‌السلام وقتی که خارج شد برای مناجات با پروردگار خود، قوم خود را وعده داد که سی روز بعد برگردد.
چون خداوند متعال ده روز زیاده فرمود، قومش گفتند که موسی خلف کرد و کردند آنچه کردند!
پس اگر خبر دادیم شما را به حدیثی و چنان شد که حدیث کرده بودیم، بگویید خدا راست فرموده و اگر بر خلاف آنچه خبر داده بودیم شد، بگویید خدا آنچه فرموده است صدق است، پس دو ارج خواهی داشت».
این روایت یک مقدار فنی هست!
ببینید! حضرت موسی بالاخره غیبتی کرد بین قومش هم گفت آقا من سی شب یا سی روز غائب هستم بر می‌گردم.
وقتی رفت، مردم گفتن خب بله موسی علی‌نبیناوآله‌علیه‌السلام بعد از سی روز بر‌می‌گرده، خداوند امر ثانوی فرستاد گفت موسی ده روز دیگه بین مردم نیا!
شد چهل روز!
خب این‌ها دیدن این ده روز نیومد، گفت آقا موسی رفت!
یک بابایی به اسم سامری اومد تو این ده روز ملت رو گوساله‌پرست کرد!
خب این‌جا چی می‌شه؟ این‌جا موسی دروغ گفته؟
می‌گه نه!
موسی درست گفته! با توجه به لوح محفوظ بوده و با توجه به علم خدا بوده، موسی درست گفته؛ اما چرا ده روز اضافه شد؟
بداء شد!
می‌گه اگه ما گفتیم جمعه به فرض، آقا شنبه یا یکشنبه اومد، ما دروغ نگفتیم!
با توجه به اون لوح محفوظ گفته جمعه مثلاً،
یا روز عاشورا باید بشه، آقا تاسوعا میاد، شنبه بیاد، این چی می‌شه؟ این بداء می‌شه! پس ما دروغ نگفتیم، ما اون چیزی که امر اولی بود، تقدیر اولی بود، مقدر اولی بود، اما حکم ثانوی بود، بداء شد، حکم تغییر کرد! مثل حضرت موسی!
بعد ایشان (علامه شیخ مجتبی قزوینی) می‌فرمایند در صفحه‌ی ۸۸۹ (کتاب بیان‌الفرقان):
«آخر روایت که فرمودند:
«فَإذا حَدَّثناکُم بِحَدیثٍ»
راجع به وقت ظهور نیست بلکه چون قضیه‌ی حضرت موسی را در وعده‌ی سی روز و تخلفش فرمودند، خواستند اشاره نمایند که اخبار انبیاء و ائمه روی حکمت و مصلحت است و اگر تخلف شد، ممکن است تقیه یا امر بدائی و قابل تغییر باشد».
ایشان می‌فرمایند می‌گه که این قسمتی که آورده در ارتباط با عصر ظهور نیست، نه اینکه ما وقت تعیین کردیم!
کلاً می‌گه اگه حرف‌هایی که ما زدیم خلاف واقع نشد، این بدونید که ماجرا مثل ماجرای حضرت موسی هست، بداء حاصل شده!
یا نه! تقیه بوده!
گاهی‌وقت‌ها از اصحاب نزدیک رو آقا گفتن این از ما نیست این اصلاً گمراهه!
هست ها!
به‌خاطر چی؟
داریم مواردی! به‌خاطر اینکه دستگاه حکومتی رو این حساس شده و جان این در خطر بوده، امام این رو از خودش دفع کرده، سلب کرده که جان این رو نگه داره!
حالا حدیث دست ما رسیده، یک آدم بدی بوده، وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم نه! این جهت، جهت تقیه بوده!
امام دروغ گفته؟! تقیه بوده!
یا حکمی بوده، حکم تغییر کرده! این بداء بوده.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

صـوٺ گـفٺگو: دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:سی‌ام‌فروردین‌ماه۱۴۰۳. ❋جلسهٔ‌پنجاهم. ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋نسخ در آیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green