حڪومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از رجعت.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛حڪومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از رجعت.

یک روایتی رو از کتاب رجعت علامه‌ی بزرگوار، محمدباقر مجلسی می‌خونم که ایشان در صفحه‌‌ی ۲۱۱ روایتی رو میارن، که خب این روایت در مجامع حدیثی ما گزارش شده؛ حالا این‌ها رو خدمت‌تون می‌خونم. روایت اینه که:
«از حضرت امام جعفر صادق علیه‌الصلاه والسلام منقول هست که چون حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم رجعت نماید، پنجاه هزار در رجعت پادشاهی کند و حضرت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه، چهل و چهار هزار سال».
پس بحث رجعت رو نسبت به این روایت، پیامبر اکرم مطرح می‌کنه، نسبت به امیرالمؤمنین مطرح می‌کنه، اون هم یک سال بسیار زیادی! پنجاه هزار سال و چهل و چهار هزار سال!
پنجاه هزار سال، وجود نازنین رسول‌الله به‌عنوان حجت‌الله هستن و حضرت امیر هم بعد ایشان چهل و چهار هزار سال!
این روایت در کتاب مختصرالبصائر، جناب حسن بن سلیمان حلّی صفحه‌ی ۱۶۶، در کتاب
الإیقاظ من الهجعه بالبرهان على الرجعه؛ یک کتابی که مستقل نوشته علامه‌ی شیخ حر عاملی در مورد رجعت.
در صفحه‌ی ۳۶۸، سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان، جلد پنجم صفحه‌ی ۴۸۷، و مرحوم علامه‌ی مجلسی رضوان‌الله‌تعالی در جلد ۵۳ صفحه‌ی ۱٠۴، این روایت رو نقل کردن، که یک رجعت پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و یک سلطنت طولانی، یک حکومت حجت اللهی طولانی در ارتباط با این‌هاست.
در احادیث معتبره وارد شده که سؤال کردند از حضرت، یعنی از شخص پیامبر اکرم سؤال کردند که تفسیر این آیه چیه؟
﴿إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَىٰ مَعَادٍ﴾
معنیش چیه؟ آن کسی که قرآن را بر تو فرض کرد، واجب کرده، تو را بر می‌گرداند به محل بازگشت؛
این آیه‌ی قرآن در سوره‌ی مبارکه‌ی قصص آیه‌ی ۸۵ هست.
پیامبر اون کسی که قران رو بر تو نازل کرده، فرستاده، تو رو باز می‌گرداند؛ به چی؟ به محل بازگشت!
یعنی در همین دنیایی که قرآن را بر تو فرستاده، بر تو واجب گرده، بر تو فرض قرار داده!
«حضرت فرمودند:
والله که دنیا منقضی نشود تا آن‌که حضرت رسول و امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیهما…»
حدیث از حضرت صادق هست، آیه در ارتباط با پیامبر اکرم هست؛
«والله که دنیا منقضی نشود تا آن‌که حضرت رسول و امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیهما هر دو به دنیا برگردند و در نجف اشرف یکدیگر را ملاقات می‌کنند و در آن‌جا مسجدی بنا می‌کنند که دوازده هزار در داشته باشد…»
یعنی این مسجد اینقدر بزرگ هست در شهر کوفه که اینقدر فقط درب داره. زمان حکومت‌شون هم که نسبت به پیامبر و امیرالمؤمنین ذکر کردم زمان بسیار طولانی هست.
از همین روایت باز در مختصر‌البصائر صفحه‌ی ۴۹٠ الإیقاظ من الهجعه صفحه‌ی ۳۸۶، جلد ۵۳ بحارالأنوار صفحه‌ی ۱۱۳، به نقل از امام صادق صلوات‌الله‌علیه این روایت نقل شده.
باز روایت دیگه‌ای ابن‌طاووس رحمت‌الله‌علیه از بعضی کتب معتبره روایت کرده که:
«عمر دنیا صد هزار سال است، بیست هزار سال از سایر مردم است و هشتاد هزار سال، مدت مُلک آل محمد و پادشاهی ایشان است.» یعنی می‌شه تقریباً یک به پنج.
این روایت هم در مختصرالبصائر صفحه‌ی ۴۹۴، الإیقاظ من الهجعه صفحه‌ی ۳۴۹، جلد ۵۲ بحارالأنوار صفحه‌ی ۱۱۳ نقل شده.
نکته‌ای که این‌جاست اینه که حالا در خصوص سال‌ها هم ان‌شاءالله ما بحث می‌کنیم، در دوره‌ی قبل یک نکاتی رو من ذکر کردم که در عصر ظهور امام زمان علیه‌السلام سال‌ها متفاوت می‌شه؛ مثلاً فرض کن هفت سال اون‌جا، به منزله‌ی هفتاد سال محسوب می‌شه.
حالا چه تحولی در تکوین اتفاق می‌افته خودش اون‌جا بحث‌هایی رو ما مطرح کردیم یادم هست در بحث غیبت.
ولی خب بالاخره در این سطح هست بحث رجعت، روایات در مورد ائمه‌‌ی معصومین هست تا جایی که خب شما ببینید جناب شیخ صدوق، ایشان می‌نویسن در رساله‌ی عقائد خودشون:
«عقائد ما درباره‌ی رجعت این‌ است که رجعت قطعاً به وقوع می‌پیوندد».
حالا ایشان بعد از این‌که ذکر آیات و روایاتی رو در خصوص رجعت می‌کنن از حضرات معصومین، که این رجعت در امم سلف هم اتفاق افتاده، می‌نویسن:
«همانا رجعت در امم سالفه واقع شده و پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند همه‌ی حوادث امم پیشین بدون کم‌ترین تفاوت و کم‌ترین تغییر در این امت روی خواهد داد».
مرحوم علامه‌ی مجلسی صراحتاً می‌گن که: «بدان که از جمله اجماعیات شیعه است که پیش از قیام در زمان حضرت قائم جمعی از نیکان بسیار نیک و بدان بسیار بد به دنیا برمی‌گردند».
بحث رجعت رو از اجماعیات شیعه مطرح می‌کنه!
عرض من این هست که این از اخبار آحاد نیست که حالا مثلاً یک نفر بخواد بحث بکنه بگه که نه چند تا خبر واحد هست! اجماعیات شیعه هست! روایات در این حد هست روایات در حد تواتر معنوی وجود داره در ارتباط با رجعت!

دکتر وحید باقرپور کاشانی

༴🦋⃟🫧🫧🫧🫧🫧🫧🫧🫧

پیشنهاد ما به شما

اهمیت‌ و فضیلت‌ علم‌ عقائد./ علامه‌ سید‌ جعفر‌ سیدان

صوت ســـخنرانی: سخنران: علامه‌ سید‌ جعفر‌ سیدان 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green