صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ .♡⃕🖌┏؛
┛┗؛بارانی مقدماتی در رجعت مردگان؛
روایت در ارشاد مرحوم شیخ مفید هست، جلد دوم صفحهی ۳۸۱؛ در کتاب الإیقاظ شیخ حر عاملی صفحهی ۲۴۹؛ در جلد ۵۲ بحار صفحهی ۳۳۷؛
از امام صادق صلواتاللهعلیه حدیث رو نقل میکنه روایت اینه که:
«چون نزدیک قیام قائم آل محمد بشود، در ماه جمادی الآخر و ده روز از ماه رجب، بارانی بشود که خلایق مثل آن ندیده باشند. پس به آن باران، گوشتهای مؤمنان و بدنهای ایشان در قبرهایشان بروید و گویا میبینیم ایشان را که از جنب جُهینه (یک نقطهای هست) آید و خاک از سرهایشان میریزد….»
ببینید میخوام بگم چهطوری میخوان توضیح بدن حضرات معصومین، که یک بارانی میشه، باران عجیبی هست، بیسابقهای هست، کسی این باران رو ندیده! به معجزهی الهی این بدنها که در قبور بوده متلاشی شده است، اینها همه این بدنها جمع میشه! این خاکها جمع میشه، تبدیل به بدن میشه! یک زمانی هم میطلبه.
بعد اینها از قبر خارج میشن خروج میکنن برای یاری امام زمان علیهالسلام؛ یا حتی جمعی از اونها برای اینکه ماحضین کفر در این دنیا انتقام از اونها گرفته بشه.
این روایتی هست که صریح گفتن دیگه! آیا این خلاف سنت حتمیهی خداوند هست؟! حدیث امام صادق علیهالسلام هست!
آیات قرآن هم عرض کردم که آیات قرآن در ارتباط با بحث رجعت، فراوان آورده شده. مثلاً یک آیه رو من فقط اشاره بکنم؛ در سورهی مبارکهی نمل آیهی ۸۳:
﴿یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا﴾
روزی که محشور گردانیم از هر امتی گروهی را، جمعی گفتن این مال قیامت هست، قیامت اینجا حشر کلی هست! از هر امتی گروهی نیست!
آیات دیگهای هست صراحتاً گفته حشر کلی هست! اینجا چی؟
﴿یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً﴾
روزی که محشور میگرداند از هر امتی گروهی را، از آنها که تکذیب میکنند به آیات ما.
پس این شد که روزی که محشور گردانیم از هر امتی گروهی از آنها که تکذیب میکنند به آیات ما.
این جمعی هست که رجعت میکنند ماحضین کفر.
حالا ببینید یکی ممکنه بگه نه آقا قیامت هست، سنت قطعیهی قرآنی برای اینکه مقابل رجعت هست، این آیه رو با این جمع بکن! یا باید قائل به تناقض در قرآن بشی یا این صراحتاً داره بحث رجعت رو مطرح میکنن.
آیه اینه؛ در سورهی مبارکهی کهف آیهی ۴۷:
﴿وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا﴾
آنان را گرد آوریم اینها همه را محشور کنیم و هیچ کس از آنان را فرو نگذاریم.
این معنا نداره که یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً!
اینجا بحث کلی هست!
مِنْهُمْ أَحَدًا!
یک نفر هم اینجا تأیید بکنه نه! همه محشور میشن! اما اینجا میگه:
﴿یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً﴾
روایات هم که در ذیل این هست. حضرات معصومین صراحتاً آوردن که گفتن این در ارتباط با رجعت هست که از مسلمات تشیع هست مطرح شده.
پس ببینید صراحت داره در این خصوص و حالا جالب اینه که تو این حدیث هم هست حدیث جالبی هست؛
میگه مردی خدمت امام صادق صلواتاللهعلیه عرضه داشت که علمای سنی گمان میکنن که این آیهی
﴿یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا﴾
چون اهل تسنن رجعت رو قبول ندارن دیگه! گفت آقا میگن در مورد قیامت نازل شده، یکی اومد پیش امام صادق گفت آقا میگن در مورد قیامت نازل شده. حضرت فرمودند
پس بنا بر قول آنها خداوند متعال محشور میکند عدهای را در روز قیامت و عدهای دیگه رو ترک میکنه در قیامت، و به حساب آنها نمیرسد.
بعد حضرت فرمودند این صحیح نیست! بلکه شأن نزول آن در مورد رجعت است و اما آیهای که در مورد قیامت نازل شده اینه:
﴿وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا﴾
همین آیهای که اشاره کردم حدیث امام علیهالسلام هست در این خصوص مطرح شده.
دکتر وحید باقرپور کاشانی