سرنوشت ڪسانی ڪه به حق نرسیده اند پس از مرگ!

صوت سخنرانی:

سخنران: دکتر وحید باقرپور کاشانی

𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍

•دانلود کلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با کلیک روی عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

  ••𑁍𖧹◍⃟✏️
سرنوشت کسانی که به حق نرسیده‌اند پس از مرگ! :

گاهی‌اوقات سؤال مطرح می‌شه می‌گه خب آقا شما آخرش چی می‌خوای بگی‌؟ آخرش می‌خوای بگی اسلام بر حق هست؟ تو اسلام هم فِرق مختلفی هست باز تو شیعه هست، باز تو شیعه هم فِرق مختلفی هست! زیدیه داریم! اسماعیلیه داریم! واقفیه داریم! آخرش هم می‌خوای بگی اثنیٰ‌عشر شیعه‌ی دوازده امامی بر حق هست!
شیعه‌ی دوازده امامی بر حق هست! بقیه چی‌ان؟ بقیه بر باطلن!
بر باطلن یعنی این‌ها بهشت نمی‌رن که! این‌ها همه می‌رن جهنم! خب آیا این پروژه‌ای که خداوند ارائه داده یک پروژه‌ای هست که فرض بکنید یک نفر یک کارخونه‌ای رو ساخته؛ بعد فرض کنید خروجی که از کارخونه هست، فرض کنید که قابلیت روزی هزار تا قوطی رب، ده هزار تا قوطی رب می‌خواد بیاد، آخرش بیست تا قوطی رب سالم میاد بیرون، اون هم تازه جای بحث داره که در عمل‌ این مشکل نباشه، خب درِ این کارخونه رو ببینید پروژه مشکل داره!
شاید یک نفر در جواب بگه آقاجون مختار هست! انسان رو مختار قرار داده!
درسته انسان رو مختار قرار داده ما نمی‌گیم مجبور هست، اما خب بالاخره نتیجه این‌طوری شده که‌ اکثریت افراد بر باطل رفتن دیگه! این جریان چی می‌شه؟
نکته‌ی دیگه این‌که خب بالاخره افرادی هستن که بهشون اتمام حجت نشده؛ فرض بکنید که یک چوپانی بوده، فرض بکنید دین به گوشش نخورده، در یک بیابانی بوده، یا یک قبیله‌ای بوده، عقب‌افتاده بودن، دور از تمدن بودن، یا این‌که در جنگل‌های آمازون زندگی می‌کردن، خب این پیامبری ندیده، اگه شما می‌گید اسلام بر حق هست، پیامبر اسلام رو ندیده! قرآن رو ندیده! خب بعد هم با همون حالت از دنیا رفته!
چه بسا اگر این در یک خانواده‌ی شیعه و مسلمان بود، از ماها خیلی کارش درست‌تر بود و ما اگه چنانچه در اون خانواده بودیم هیچی! مثل همون‌ها بودیم!
به‌طور معمول اینطوری هست که کسانی که در خانواده‌ی سنی هستن سنی هم می‌میرن؛ کسانی که در خانواده‌ی شیعه هستن شیعه می‌میرن؛ کسانی که در مسیحی هستن مسیحی؛ بودیسم و جینیسم و سیکیسم و همه‌ی این فرقه‌ها در هر خانواده‌ای هست به همون کیفیت از دنیا می‌ره. چقدر کم پیدا بشه کم‌ هستن دیگه! افرادی که متحول بشن مستبصر بشن!
مثلاً فرض کنید که چقدر کم داریم افرادی که مثلاً طرف وهابی باشه بیاد شیعه بشه! طرف مسیحی هست بیاد مسلمان بشه!
تازه اون‌هم با این همه تبلیغات سوئی که بر علیه حق داره می‌شه!
خب این شبهه رو من خودم داغ‌ترش کردم در حقیقت!
جوابش اینه که کسی نگفته در مطالب درون‌دینی ما که فقط شیعه بنا هست بره بهشت و بقیه می‌رن جهنم! این رو نگفتن! قاعده‌ی کلی اینه که در بحث خداشناسی ان‌شاءالله در آینده به تفصیل بیان می‌کنیم در بحث عدل الهی، خداوند متعال ظلم به بندگانش نمی‌کنه! یعنی به میزان امکاناتی که به بندگانش اعطاء می‌کنه، افراد رو مؤاخذه می‌کنه.
شیعه رستگار هست، ولی دلیل بر این می‌شه که بقیه همه جهنمی‌ هستن؟ حالا این رو جواب می‌خوام بدم.
این حکم عقل هست که خداوند متعال ظلم به بنده‌هاش نمی‌کنه!
یعنی فرض بکنید امکاناتی که داده به همون میزان مؤاخذه می‌کنه؛ فردی در یک خانواده‌ی لاابالی، پدر و مادر معتاد، بی‌سواد، به دنیا میاد، فردی هم در خانواده‌ی مذهبی و سالم و با فرهنگ و اهل علم به دنیا اومده؛ بعد این‌ها یکجور قرار هست مؤاخذه بشه؟ اون طرف می‌گه که خدایا من که در اومدنم در نطفه‌ی چه فردی قرار بگیرم، در چه خانواده‌ای باشم، اختیار از خودم نداشتم که‌! تو به جبر من رو قرار دادی در خانواده‌ای فرض کنید که منکر خدا یا کسی که موحد هست!
بعد هم به همین سیستم از دنیا رفتم و بعد هم می‌خوای من رو ببری جهنم!
بعد اون فردی که در یک خانواده‌ی شیعه بوده، من یک کم تحقیق هم کردم اون اصلاً تحقیقی هم نکرده! چشم‌هاش رو باز کرده گفتن آقا بالاخره اسلام بر حق هست، قرآن بر حق هست، از آقا علی بن ابیطالب تا خاتم‌الوصیین حضرت مهدی، این‌ها بر حق هستن، این‌ها رو همین‌طور قبول کرده و هزار گناه و معصیت هم کرده، آخرش هم این می‌ره بهشت بالاخره! درسته تو برزخ یک کم فشارش می‌دی، آخرش هم می‌ره بهشت!
ولی گاهی‌وقت‌ها افرادی بودن مثل ادیسون بوده مثلاً طرف مسیحی بوده، به اسلام هم ایمان نیاورده تا همون لحظه‌ی جان دادن هم با همون مسیحیت می‌ره، بعد این مسیحی می‌ره جهنم؟
این‌که خلاف عدل پروردگار هست! عدل الهی هست!
دوباره باز شبهه رو بیشترش کردم!
جواب اینه که یک مسائلی مربوط به حکم عقل هست؛ یک مسائلی، مسائل درون‌دینی هست؛ من فعلاً مسائل برون‌دینی و عقلیش رو بحث می‌کنم.
حکم عقل اینه اگر بر فردی اتمام حجت نشده باشه و این فرد بمیره؛ مثل قبیله‌‌ای بوده فرض کنید که در یکی از جنگل‌های آمازون، دور از تمدن و فرهنگ بودن، دینی رو نفهمیدن؛ این می‌ره جهنم؟ خیر!
اتفاقاً اصلاً همچین چیزی نیست! عقلاً که قبیح هست اگر خدا این رو ببره جهنم، نقلاً هم این رو نمی‌گیم! نقلاً ما یک‌سری روایاتی داریم، این گروه به اسم مستضعفین تو روایات نام بردن که این اتفاقاً یک آیه‌ای هم در قرآن هست، به‌عنوان مستضعفین، این فرد، این افراد مطرح‌ هستن.
اتفاقاً این کتاب «ستارگان هدایت» یک بحث و مناظره‌ای داشتیم با جمعی از این دکترهای دانشکده‌ی پزشکی مشهد.
اون‌جا بحث همین مستضعفین رو مطرح کردیم که همین شبهه‌ای که شما الآن گفتید رو اون‌جا به تفصیل ما جوابش رو دادیم.
اون‌جا ما آیه‌اش رو ارائه دادیم که از نگاه درون‌دینی هم اینگونه نیست که این افراد برن جهنم.
در همین کتاب ستارگان هدایت در صفحه‌ی ۶۸، این بحثش مطرح شده که در سوره‌ی مبارکه‌ی نساء آیه‌ی ۹۷ تا ۹۹؛ قبل از این‌که بخوام بخونم، در سوره‌ مبارکه‌ی اسراء آیه‌ی ۱۵:
﴿وَ ما کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا﴾
ما عذاب‌کننده نبودیم تا هنگامی که رسولی بفرستیم.
پس بله اتمام حجت کرده، بحث عذاب رو که مطرح می‌کنه قرآن، می‌گه رسول فرستادیم این‌ها توجهی نکردن، عناد ورزیدن، دشمنی ورزیدن، این‌ها عذاب شدن. ولی برای کسی که نبی نیومده این‌ عذاب نمی‌شه که! صریح آیه!
در سوره‌ی مبارکه‌ی نساء، آیه‌ی ۹۷ تا ۹۹؛
در این آیه خداوند متعال می‌فرمایند کسانی که بر خویشتن ستمکار بودند به خودشون ظلم کردن، هنگامی‌که فرشتگان جانان، جان این‌ها رو می‌خواد بگیره قبض روح‌شون بکنه، می‌گن در چه حالی بودید؟ در چه حالی از نظر دینداری بودید؟
پاسخ می‌دن ما در زمین از مستضعفان بودیم، یعنی دین درستی به ما نرسیده ما حق رو نفهمیدیم، می‌گویند مگر زمین خدا پهناور نبود تا در آن مهاجرت کنید؟ خب شما یک عده بودید می‌رفتید یک جایی که بالاخره فهمیدین که حقیقتی هست نرفتین، مهاجرت می‌کردین؛ فهمیدن نخواستن مهاجرت کنن. پس اون‌ها جایگاه‌شون دوزخ هست و بد سرانجامی دارن، مگر آن‌ گروه از مردان و زنان و کودکان مستضعفی که نه چاره‌ای دارن نه راهی میابند، این‌ها مستضعف بودن. پس آن‌هایی که عذری دارند، خداوند امید هست که از این‌ها بگذرد و خداوند متعال
﴿عَفُوًّا غَفُورًا﴾
عفوکننده و گذشت‌کننده و آمرزنده است.
پس از این آیه استفاده شد کسانی که مستضعف باشن این‌طوری نیست که خداوند متعال این‌ها رو ببره جهنم! از این آیه این استفاده شد کسانی که پیام نبی بهشون نرسیده، به دلیلی مستضعف فکری بودن؛ سؤالی که شما مطرح کردی و سؤالی که ایشان مطرح کردن این بود که بالاخره این‌ها چی می‌شه تکلیفش؟
به تعبیری این‌ها می‌رن جهنم؟
از آیه استفاده می‌شه که این‌ها جهنم نمی‌رن!

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

چگونگی تحقق معجزهٔ دلخواه.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green