یَأجوج و مَأجوج.

صوت ســـخنرانے:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانے با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

❀••↡✏️
یأجـوج‌ و‌ مأجـوج➖•⊒

روایاتی که آورده شده در مورد یأجوج و مأجوج، این روایات یک قسمتش از عامه هست که تشتت بسیاری در روایات عامه هست! یعنی یک‌دست نیست بین این‌ها اختلاف شدید هست!
روایاتی که از شیعه به دست ما رسیده خیلی محدود هست!
مثلاً سید هاشم بحرانی که معمولا مسأله‌ای باشه روایتی باشه در ذیل آیه‌ای میاره، در بحث سوره‌ی مبارکه‌ی کهف رو که ایشون مطرح می‌کنه، آیاتی که ایشان اشاره می‌کنه و میاره، بعد روایاتی که مطرح می‌کنه، روایت‌ها شاید به پنج شش تا حدیث بیشتر نرسه! یکی دوتا حدیث هست خیلی کوتاهه و بقیش هم خیلی طولانی هست.
اولاً یأجوج و مأجوج در روایتی که در کافی شریف آورده، سید هاشم بحرانی هم این رو آوردن در حدیث دوم، اینه که از نسل آدم ابوالبشر نیستن!
حالا چه بسا انسان‌هایی بودن که قبل از آدم بودن، که وقتی خداوند متعال می‌خواد آدم رو خلق بکنه، این‌ها دیده بودند جنایات این‌ها رو؛ گفتند خداوندا آیا می‌خواهی خونریزی در زمین راه بیفته؟ خداوند گفت من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید!
این روایت، محمد بن یعقوب از حسین بن محمد اشعری، همین‌طور نقل می‌کنه از ابن عباس از امیرالمؤمنین، درباره‌ی آفرینش سؤال شد؛ حضرت فرمود:
«خداوند دو هزار و دویست مخلوق در خشکی و دو هزار و دویست مخلوق در دریا آفریده است. فرزندان آدم را هفتادگونه آفریده و مردم همه از نسل آدم هستند به استثنای یأجوج و مأجوج».
پس این‌ها بله انسان هستن ظاهراً؛
ظاهراً استفاده می‌شه انسان هستن، اما از نسل آدم نیستن؛ این حدیث دوم.
در حدیث سوم که یک حدیثی چند صفحه هست، یک صفحه و دو صفحه و سه صفحه و چهار صفحه و پنج صفحه و شش صفحه و هفت صفحه و هشت صفحه و نه صفحه و ده صفحه اگه بخوایم بخونیم ده صفحه حدیث هست! که این شرح داده، رجوع بکنید به کتاب تفسیر البرهان که ترجمه هم به فارسی شده اتفاقاً؛ ترجمه‌اش و خودش جلد ششم هست، این ترجمه‌ای که الان دست من هست، صفحه‌ی ۱۲۰ هست، بابی درباره‌ی یأجوج و مأجوج.
یک روایتی همین اول بخونم:
«حذیفه بن یمان از رسول الله درباره‌ی قوم یأجوج و مأجوج سؤال کرد. پیامبر فرمود: آنان قومی بودند که همواره با کلنگ‌هایشان سد را می‌کوبیدند…»
یک جایی بوده این‌ها محصور بودند تو این، نگه‌شون داشتند.
حالا بعداً باز در یک روایت دیگه‌ای دیدم در همین سوره‌ی مبارکه‌ی انبیاء آیه‌ی ۹۶ در تفسیر لاهیجی می‌گه این‌ها این‌طوری بوده که اصلا آدم می‌خوردن!
یأجوج و مأجوج جوری بوده طبع‌شون آدمخوار بودن!
این‌جا آورده که در مورد یأجوج و مأجوج سؤال می‌شه، فرمودند:
«آنان قومی بودند که همواره با کلنگ‌هایشان سد را می‌کوبیدند و چون شب می‌شد می‌گفتند فردا این کار را تمام خواهیم کرد…» یعنی این سد و این حصار رو می‌شکنیم و رد می‌شیم.
«فردای آن روز که فرا می‌رسید، می‌دیدند سد نسبت به دیروز محکم‌تر است…»
اراده‌ی خدا بوده این ساخته می‌شده نمی‌ذاشته که این‌ها از این عبور بکنند!
«تا این‌که یکی از آنان، ایمان آورد و آن هنگامی بود که خداوند اراده نمود که فرمان خود را تحقق بخشد. در این هنگام، آن فرد مؤمن گفت به خواست خداوند، فردا سد را خواهیم گشود. چون فردای آن روز صبح هنگام به سراغ سد رفتند، خداوند سد را گشود».
این‌جا بحث چی بود در سوره‌ی مبارکه‌ی انبیاء؟ این بود:
﴿حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ﴾
«سوگند به آنکس که جانم در کف اوست، این مرد بر کرانه‌ی دشت کوفه خواهد گذشت…»
یعنی از کرانه‌ها و از دشت‌های کوفه هم عبور می‌کنه این.
«در حالی که آن قوم، آنقدر آب از آن کشیده‌اند تا آن را خشک کردند. آنگاه آن مرد مؤمن گوید: به خدا سوگند که من این دشت را یک‌بار دیده‌ام و اکنون آب در پهنه‌ی این دشت روان است. عرض شد: ای رسول خدا! این چه زمانی‌ است؟ چه زمانی روی خواهد داد؟ فرمود: زمانی که از دنیا جز چیزی اندک همچون ته‌مانده‌ی آب در ظرفی باقی نماند‌».
این در کتاب امالی گفته شده، از امالی این مسأله رو نقل کرده.
در هر حال یأجوج و مأجوج عرض کردم که روایت عامه که به هم ریخته هست، شیعه هم یک روایت طولانی هست که این‌ها باید یک به یک خونده بشه و ببینیم چیزی ازش در میاد یا نه.
به هر حال یک جریانی هست، یک پیشگویی شده که یأجوج و مأجوج، این‌ها در حصر هستن و وقت قیامت این‌ها اون سدشون شکسته می‌شه و حرکت می‌کنن و حالا منشأ چه جریاناتی خواهند بود که از علائم قیامت خواهد بود، مطرح شده.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

غروب اسلام در آندلس!

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ غروب اسلام در آندلس! ꨄ︎ .. …دانلودویدئو… …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green