تقریر غیبت امام عصر ‹علیه‌السلام› در مڪتب شیخیّه.

صوت ســـخنرانے:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانے با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانے

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانے

┓ 🖌┏؛
┛┗؛تقریر غیبت امام عصر ‹علیه‌السلام› در مڪتب شیخیّه؛

ببینید مطالبی که من آوردم همه‌ی این‌ها رفرنس‌هایی هست که در مدارک شیخیه هست؛ این‌ها قائل هستن که انسان دو جسد داره دو جسم داره. اول می‌گن جسد اول: جسد عنصری و مادی و ظاهریه؛ همین جسدی که ما در نظر می‌گیریم. می‌فرمایند مانند لباس و جامه‌‌ست و سایر موجودات مادی هم اون رو دارن که پس از مرگ زائل می‌شه و نابود می‌شه و به هیچ وجه قابل بقاء یا بازگشت نیست.
ببینید در بحث معاد جسمانی، ظواهر آیات قرآن رو که در نظر بگیریم، ظواهر آیات قرآن اینه که از همین بدنی که داخل قبر گذاشته می‌شه و می‌پوسه، در مسأله‌ی قیامت از همین ماده‌ی بدنی، جمع می‌شه و روح تعلق به اون می‌گیره؛ ظواهر آیات همین نشون می‌ده. خب این یک بحث طولانی داره در مورد معاد جسمانی، فعلاً این‌رو نمی‌خوام بحث بکنم؛ این شد جسد اول.
جسد دوم، می‌فرمایند همین جسد مثالی یا هور قلیائی هست که فرمودند در زمان حیات در باطن جسد اول و مادی، در بطن و کتم همین جسد اول، این بدن هور قلیائی قرار داره. این جسد رو فرمودند فناپذیر نیست، نابود نمی‌شه. مثل ما این‌که متلاشی بشه و تجزیه بشه و بگنده، به این صورت نیست. این جسد، مرکب از عناصر مثالی و لطیف زمین هور قلیاست؛ مال یک عالم دیگه‌ای هست؛ چون ماده‌ی اصلیش از عناصر اون‌ها هست این از بین نمی‌ره! که این عناصر، عناصر برتر از عناصر این دنیا هست!
هور قلیا کجاست؟ هور قلیا فرمودند که: حدّ وسط بین دنیا و ملکوت هست، و هور قلیا رو فرمودند اقلیم هشتم بهش می‌گن.
توضیحی که در کتاب خودشون آوردن فرمودن تمام عالم جسمانی به هفت اقلیم تقسیم می‌شه، و عالمی که مقدار داشته و خارج از این عالم باشه، اقلیم هشتم هست. خود اون اقلیم نیز به هفت اقلیم قابل تقسیم هست اما چون آگاهی و دانش ما از آن اقلیم اندک است اون رو تنها یک اقلیم قرار دادن. در توضیح عالم هور قلیا، توضیحات مختلفی داره؛ یعنی در شیخیه این مبحث خیلی مبحث مفصلیه! از جمله آوردن این دارای دو شهره: به اسم جابُرصا که در مغرب قرار داره، جابُلقا که در مشرق قرار داره. این نام‌ها رو قائل هستن که خود نبی اکرم گذاشته. مثلاً جناب سیدکاظم رشتی می‌فرمایند جابلقا و جابرصا در سفر اول که سفر از خلق به حق هست قرار داره؛ این سفر دارای محله‌های متعددی‌ست که محله‌ی نوزدهم اون حَظیرهُالقُدْس و محل پرندگان سبز و صُوَر مثالیه‌ است‌. جابلقا و جابرصا دو محله از این شهرند که هر کدام از آن‌ها دارای هفتاد هزار درب هست، و در کنار هر دری هفتاد هزار امت وجود داره که به هفتاد هزار زبان با یکدیگر صحبت می‌کنند و هر زبانی با زبان دیگر هیچ مشابهتی نداره. حالا کسانی که قائل هستن که امام زمان (از شیخیه) در این کره‌ی خاکی وجود نداره چی گفتن؟ گفتن امام زمان غیبتش یعنی همین! یعنی غیبت امام زمان، آقا غائب شده یعنی چی؟ یعنی در عالم هور قلیا قرار داره، در یک عالم دیگه‌ای هست. حالا اسمش رو بذاریم عالم مثال، بازم گیری نداره! یک عالمیه شاید برای ما ناشناخته باشه، ولی قدر مطلق در این کره‌ی خاکی نیست، در یک شرایط خاصی در یک عالم دیگه‌ای هست. و فرمودند حیات مادی در این زمین نداره، هرگاه بخواهد به اقالیم سبعه تشریف بیاورد صورتی از صورت‌های اهل این اقالیم را، اقلیم‌ها را می‌پوشونند و کسی اون‌ها رو نمی‌شناسه، می‌تونن بیان منتها به صورت‌های مختلفی که ناشناس باشن!
این یک نکاتی که خدمت دوستان عرض کردم که گفتم حالا ما کاری به این نداریم که این استناد رو بخوام به شیخ احمداحسائی یا سید کاظم رشتی و بزرگان شیخیه بخوایم بدیم. به هر حال در حال حاضر چنین قائلی هست و اگر چنین مطلبی باشه این صراحتاً مخالف روایات معصومینه! یعنی حتی اون روایاتی که هست که اگرچنان‌چه در زمین آنی حجّت خدا نباشه اهل خودش رو فرو می‌بره، در مورد زمین صحبت کرده! نگفته در عوالم دیگه‌ای بخواد بحث بکنه!

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات نجوم در قرآن./جلسه پنجم.

· · · ⌞📝🎤⌝ · · · «پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green