اعترافات علمای اهل سنت بر تواتر حدیث غدیر

99532088987337604925

. ۱_شمس الدین ذهبی (متوفای۷۴۸هـ) :محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیر خم را در چهار جلد جمع آوری کرده است که من قسمتی از آن را دیدم و از گستردگی روایات آن شگفت زده شدم و یقین کردم که این اتفاق افتاده است .

۲ . ابن حجر عسقلانی (متوفای ۸۵۲ هـ ) :تهذیب التهذیب که یکی از کتاب‌های معتبر رجالی اهل سنت به حساب می‌آید ، می‌گوید که بیش از هفتاد صحابی روایت غدیر را نقل کرده‌اند :

۳ . ابن حجر الهیثمی (متوفای۹۷۴هـ) : د ، اسناد این حدیث فراوان است و شانزده تن از اصحاب آن را روایت کرده اندبیشتر سندهای این حدیث صحیح و حسن است و سخن کسی که بر سند آن بخواهد ایراد می‌گیرد ، ارزش توجه ندارد .

.۴_ جلال الدین سیوطی (متوفای ۹۱۱هـ) :راویان این حدیث مورد اعتماد هستند ؛ بلکه مؤلف (سیوطی) گفته است که این حدیث متواتر است .

۵ . أبو حامد غزالی (متوفای۵۰۵هـ) : از خطبه‌های رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) خطبه غدیر خم است که همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند

۶ . ملا علی قاری (متوفای۱۰۱۴هـ) : حدیث غدیر بدون شک صحیح است ؛ بلکه بعضی از حافظان آن را متواتر دانسته اندسی تن از اصحاب شهادت دادند که آن را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیده اند.

۷ . علامه شمس الدین الجزری الشافعی (متوفای۸۳۳هـ) : د: این حدیث از این جهت حسن واز جهات زیادی صحیح و از جهت امیر المؤمنین علی و رسول خدا متواتر است،سخن کسانی که بدون آگاهی از دانش حدیث آن را ضعیف دانسته اند ارزشی ندارد ونباید به آن اعتنا کرد.

۸ . سبط بن جوزی (متوفای ۶۵۴هـ) : ، در این روایت با صراحت نه با کنایه و اشاره رسول خدا صلی الله علیه وآله علی را پیشوا قرار داد.‌‌

۹ . علامه اسماعیل بن محمد العجلونی الجراحی (متوفای ۱۱۶۲هـ) : حدیث: «من کنت مولاه فعلی مولاه» را طبرانی و احمد وضیاء در کتابش المختاره، از زید بن ارقم وعلی و سی نفر از صحابه نقل کرده اند، پس حدیث متواتر و مشهور است.

. ۱۰_محمد بن اسماعیل صنعانی (متوفای۱۱۸۲هـ) :برخی از پیشوایان آن را از احادیث متواتر شمرده اند .

. ۱۱_محمد بن جعفر الکتانی (متوفای۱۳۴۵هـ) :سی نفر از اصحاب رسول خدا برای علی شهادت دادند که حدیث غدیر را از زبان پیامبر شنیده اند ، و از کسانی که تصریح به تواتر آن دارد مناوی است که آن را از سیوطی نقل کرده است .

۱۲ . محمد ناصر البانی (۱۳۳۲هـ . ۱۹۱۴م ؛ ۱۴۲۰هـ – ۱۹۹۹م) : که هر دو قسمت این روایت [من کنت مولاه فعلی مولاه ؛ اللهم وال من والاه ] صحیح هستند ؛ بلکه قسمت اول آن به صورت متواتر از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده است … .

۱۳ . شعیب الأرنؤوط (معاصر) :حدیث: من کنت مولاه فعلی مولاه ، شواهد بسیاری دارد که آن به مرحله تواتر می‌رساند .

سیر أعلام النبلاء ، ج ۱۴ ، ص ۲۷۷ ،
فتح الباری شرح صحیح البخاری ، ج ۷ ، ص ۷۴
تهذیب التهذیب ، ج ۷ ، ص ۲۹۷
الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه ، ج ۱ ، ص ۱۰۶ـ ۱۰۷
، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر ، ج ۶   ص ۲۱۸
د  ، سر العالمین وکشف ما فی الدارین ، ج ۱ ، ص ۱۸ ، باب فی ترتیب الخلافه والمملک
، مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح ، ج ۱۱ ، ص ۲۴۸
، أسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن أبی طالب کرم الله وجهه ، ص۴۸ ،
تذکره الخواص ، ص ۳۷
کشف الخفاء ومزیل الإلباس عما اشتهر من الأحادیث على ألسنه الناس ، ج ۲ ، ص ۳۶۱
توضیح الأفکار لمعانی تنقیح الأنظار ، ج ۱ ، ص ۲۴۳
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر ، ج ۱ ، ص ۱۹۵
السلسله الصحیحه ، ج ۴ ، ص ۲۴۹ ،
مسند أحمد بن حنبل ، (الأحادیث مذیله بأحکام شعیب الأرنؤوط علیها) ج ۱ ، ص ۳۳۰ ، ذیل حدیث ۳۰۶۲

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت زهرا ‹علیها‌السلام› پشت در آمد؟!

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green