وضوی انس بن مالک (خادم پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم)

ifo158rxjszrhgf6g83y
وضوی انس بن مالک (خادم پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم) :

در زمانی که انس، در کوفه زندگى مى کرد. به وى خبر دادند که حجاج مى گوید : « فاغسِلوا بطونَهما و ظهورَهما »
« ظاهر و باطن، پاها را بشویند » وقتى انس این جمله را شنید، سخت عصبانی شد و گفت : « صَدَق اللّهُ و کَذِبَ الحجّاجُ »
خداوند راست میگوید و حجاج دروغگو است خداوند متعال میفرماید : در وضو باید پاهارو مسح کرد .

ابن کثیر در تفسیرش به نقل از انس ابن مالک می نویسد :

فَقَالَ أَنَسٌ: صَدَقَ اللَّهُ، وَکَذَبَ الْحَجَّاجُ، قَالَ الله تعالى: { وَامْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ } قَالَ: وَکَانَ أَنَسٌ إِذَا مَسَحَ قَدَمَیْهِ بَلَّهُمَا، إِسْنَادٌ صَحِیحٌ إِلَیْهِ.
وَقَالَ ابْنُ جَرِیرٍ: حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ سَهْل، حَدَّثَنَا مُؤَمَّل، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، حَدَّثَنَا عَاصِمٌ الْأَحْوَلُ، عَنْ أَنَسٍ قَالَ: نَزَلَ الْقُرْآنُ بِالْمَسْحِ، وَالسُّنَّهُ الْغَسْلُ وَهَذَا أَیْضًا إِسْنَادٌ صَحِیحٌ.
وَقَالَ ابْنُ جَرِیرٍ: حَدَّثَنَا أَبُو کُرَیْب، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ قَیْس الْخُرَاسَانِیُّ، عَنِ ابْنِ جُرَیْج، عَنْ عَمْرِو بْنِ دِینَارٍ، عَنْ عِکرِمه، عَنِ ابن عباس قَالَ: الْوُضُوءُ غَسْلتَان وَمَسْحَتَانِ.

انس بن مالک نیز بر پایش مسح می کشید و همچنین می گفت : وحى الهى بر مسح بر پا نازل شده و سنت بر شستن!!
و در رواتی از عکرمه از ابن عباس روایت شده که گفت : وضوء دارای دو شستن(صورت و دستها) و دو مسح است .

تفسیر ابن کثیر، ج ۳ ، ص ۵۲ .
طبری نیز در تفسیرش جامع البیان فی تأویل القرآن، ج ۱۰ ، ص ۵۸ آورده است .

و همچنین در صفحه ۵۳ همین جلد آمده که جبرئیل (در باره وضو) مسح بر پا ها را آورد .
فسیر ابن کثیر، ج ۳ ، ص ۵۳٫

==========================================

تفسیر طبری به نقل از انس بن مالک :
۱۱۴۷۶ – حدثنا علی بن سهل قال، حدثنا مؤمل قال، حدثنا حماد قال، حدثنا عاصم الأحول، عن أنس قال: نزل القرآن بالمسح، والسنه الغسلُ.
عاصم احول از انس نقل مى کند : قرآن به مسح نازل شده و سنت به شستن، و سند این حدیث صحیح است.
جامع البیان فی تأویل القرآن، ج ۱۰ ، ص ۵۸ ،
المحقق: أحمد محمد شاکر، الناشر: مؤسسه الرساله .

۱۱۴۷۴ – حدثنا أبو کریب قال، حدثنا محمد بن قیس الخراسانی، عن ابن جریج، عن عمرو بن دینار، عن عکرمه، عن ابن عباس قال: الوضوء غَسْلتان ومَسْحتان.
عبداللّه بن عباس، پیوسته مى گفت : انّ الوضوء غسلتان و مسحتان.
جامع البیان فی تأویل القرآن، ج ۱۰ ، ص ۵۸

===================================

سوال از عزیزان اهل سنت :

وقتی صحابه از آیه مسح را فهمیدند شما چرا باید به دنبال توجیه آیه باشید؟!!
یعنى أنس بن مالک که بیش از ده سال خادم رسول اللّه صلى الله علیه و سلم بود هنگامیکه مى گوید : مسح پا واجب است او اصرار بر اشتباه دارد؟
حضرت على(ع) که سى سال همراه پیامبر اکرم بود (و مصاحبتش با پیامبر (ص) از همه صحابه بیشتر بود، اصرار بر اشتباه دارد؟؟؟!!!
و چنانکه علمای مذهب شما مثل ابن حزم و فخر رازى و دیگران به این موضوع اشاره کرده اند که مسح پا صحیح است نه شستن پا.

پیشنهاد ما به شما

نظرات مراجع تقلید شیعه بر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها.

نظرات مراجع تقلید شیعه بر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها. دانلود متن با کلیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green