نقدی بر صحبت‌های استاد پناهیان در خصوص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امیر‌المومنین علیه‌السلام.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  نقدی بر صحبت‌های استاد پناهیان در خصوص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امیر‌المومنین علیه‌السلام. ↓📋 › ؛

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی محمد و آله الطاهرین

عرض سلام و احترام دارم خدمت تمام بینندگان محترم.
در این کلیپ، پیرامون صحبت‌هایی که چند روز گذشته جناب استاد پناهیان در صدا و سیما داشتند، وظیفهٔ خودم دانستم که نکاتی را عرض کنم.
در سخنرانی‌ که ایشان داشتند مسائلی مطرح فرمودند، از جمله تشبیه کردند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام روحیه‌ای داشتند که گوشت‌تلخ بودند! تعبیر ایشان این بود که امیرالمؤمنین در مقام خلافت، گوشت‌تلخی می‌کردند! به تعبیری که حضرت یک رفیق برای خودشان نگذاشتند! با هیچ‌کس کنار نمی‌آمدند! حتی بحثی را مطرح می‌کنند نسبت به پیامبر که رسول خدا نه یک رفیق برای خودش و نه برای علی نگه داشت! لذا سیزده سال طول کشید که اسلام گسترش پیدا کرد، به‌خاطر همین گوشت‌تلخی نبی مکرم اسلام بود!
ما می‌دانیم که واژه‌ها بالاخره معانی خودشان را دارند. شما کلمهٔ گوشت‌تلخ را در فرهنگ‌های فارسی وقتی نگاه کنید، معنی خاص خودش را دارد. به فرهنگ معین نگاه کردیم، دیدیم گوشت‌تلخی یعنی بداخلاقی؛ فردی که بدمعاشرت باشد می‌گویند گوشت‌تلخ هست! به فرهنگ دهخدا نگاه کردیم، به فردی که گوشت‌تلخ باشد تعبیر کردند فرد نچسب، فرد بد عنق، فرد بدخلق.
وقتی واژهٔ گوشت‌تلخی استفاده می‌کنیم، با توجه به معانی‌ای که در کتاب لغت شده، این‌گونه تبادر به ذهن می‌کند که جناب استاد پناهیان می‌فرمایند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به تعبیری یک آدم بدعنق بوده! یا پیامبر هم این‌گونه بوده! هرچند که در جلسهٔ بعد ایشان فرمودند تمام این عبارت‌هایی که من به‌کار بردم، از جانب حسودانی بود که نسبت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام حسادت داشتند و نمی‌توانستند بپذیرند ولایت حضرت امیر و سختگیری‌های ایشان را. ولی در آن جلسهٔ ابتدایی، این‌گونه با صراحت ایشان بیان کرده که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مقام خلافت گوشت‌تلخ بودند! امیرالمؤمنین علیه‌السلام یک رفیق برای خودش نگه نداشت! حتی پیامبر اکرم، نه یک رفیق برای خودش نگه داشت نه برای علی! و علت اینکه اسلام این‌قدر دیر گسترش پیدا کرد، در سیزده سال طول کشید، به‌خاطر این روحیهٔ گوشت‌تلخی نبی مکرم اسلام یا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بود!
حالا من یک نکاتی را این‌جا پیرامون آیات قرآن و فرمایشات معصومین علیهم‌السلام عرض بکنم که این تعبیرات بسیار اشتباه هست!
در سورهٔ مبارکهٔ آل عمران، آیهٔ ۱۵۹، خداوند متعال می‌فرماید:
﴿فَبِمَا رَحۡمَهٖ مِّنَ ٱللَّهِ لِنتَ لَهُمۡ وَلَوۡ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلۡقَلۡبِ لَٱنفَضُّواْ مِنۡ حَوۡلِکَ فَٱعۡفُ عَنۡهُمۡ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لَهُمۡ وَشَاوِرۡهُمۡ فِی ٱلۡأَمۡرِ فَإِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَکَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلۡمُتَوَکِّلِینَ﴾
خداوند متعال می‌فرماید:
به رحمت الهی در برابر آن‌ها نرم شدی، در برابر آن‌ها مهربان شدی، و اگر پیامبر! تو خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند!
یعنی علت اینکه اطراف نبی مکرم اسلام آمدند، این نرمی و خوش‌خویی و خوش‌اخلاقی پیامبر هست! این دقیقاً مقابل این هست که بگوییم پیامبر به تعبیری گوشت‌تلخ بود! در ادامه ترجمهٔ آیه:
«پس آن‌ها را ببخش و برای آن‌ها آمرزش بطلب، در کارها با آن‌ها مشورت کن، اما هنگامی که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، خداوند متوکلان را دوست دارد».
نبی مکرم حقیقتی که دنیای اخلاق، اقیانوس مهربانی، اقیانوس نرمی! تا جایی که نبی مکرم که حقیقتی هست که علم اول و آخر که در بطن و کتمش خداوند قرار داده، این نبی مکرم مشورت می‌کند! مهربانی نسبت به اصحاب خودش دارد! شخصیتی که برای انسانیت به‌عنوان یک الگو، یک اسوهٔ حسنه در نظر گرفتند.
در سورهٔ مبارکهٔ توبه آیهٔ ۱۲۸ می‌خوانیم که:
﴿لَقَدۡ جَآءَکُمۡ رَسُولٞ مِّنۡ أَنفُسِکُمۡ عَزِیزٌ عَلَیۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِیصٌ عَلَیۡکُم بِٱلۡمُؤۡمِنِینَ رَءُوفٞ رَّحِیم﴾
فرمودند که:
فرستادیم به سوی تو، ﴿رَسُولٞ مِّنۡ أَنفُسِکُمۡ﴾، پیامبری از خود شما، ﴿عَزِیزٌ عَلَیۡهِ﴾،بزرگ بر او، ﴿مَا عَنِتُّمۡ﴾ رنج‌های شما، برای او سنگین‌ هست، بزرگ هست، ﴿حَرِیصٌ عَلَیۡکُم﴾، پیامبر، حریص در هدایت شماست.
چطور پیامبری که حریص در عبادت هست این پیامبر را تعبیر به گوشت‌تلخی بکنیم! ﴿بِٱلۡمُؤۡمِنِینَ رَءُوفٞ رَّحِیم﴾، نسبت به مؤمنین رئوف هست، نسبت به مؤمنین مهربان هست.در تاریخ آوردند که نبی مکرم اسلام به یک روستایی به‌خاطر ارشاد مردم حرکت می‌کنند. اهالی روستا می‌فهمند و به بچه‌ها دستور می‌دهند که سنگ‌ها را حاضر کنند،
وقتی پیامبر آمد اجازهٔ تبلیغ ندهند! همین‌طور هم می‌شود! پیامبر وقتی وارد می‌شوند، شروع می‌کنند به ارشاد؛ این بچه‌ها پیامبر را سنگباران می‌کنند! پیامبر زخمی می‌شود! بدن پیامبر خون‌آلود می‌شود! وقتی که از این روستا می‌خواهند عبور کنند خارج شوند، با یک پیرمردی برخورد می‌کنند و اسلام را عرضه می‌کنند بر این پیرمرد؛ این پیرمرد که سوادی هم نداشته مسلمان می‌شود و پس از یک مدتی هم این پیرمرد از دنیا می‌رود.
لذا پیامبری که علم غیب داشته، برای یک پیرمرد بی‌سواد بلند می‌شود از نقطهٔ دوری می‌آید در یک روستایی، تحمل سنگ و ناخوشی را می‌چشد، برای هدایت یک فرد! مهربانی در این سطح! بعد تعبیر اینکه پیامبر گوشت‌تلخ بوده و یک رفیق برای خودش باقی نگذاشت، اتفاقاً جهت اینکه نبی مکرم اسلام که در اوج جهالت و شرک مشرکین در کعبه در مکه بود توانست اسلام را کم‌کم گسترش بدهد، آن افراد و صحابه را به سمت خودش جمع کند، ادب و مهربانی نبی مکرم اسلام بود! آن اخلاق عظیمی که پیامبر داشت، در سورهٔ مبارکهٔ قلم آیهٔ ۴ می‌خوانیم:
﴿وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٖ﴾، «و خداوند به تو یک اخلاق عظیمی داده».
در سورهٔ مبارکهٔ احزاب، آیهٔ ۲۱ می‌خوانیم:
﴿لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَهٌ حَسَنَهٞ لِّمَن کَانَ یَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡیَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرا﴾، «به تحقیق برای شما در رسول خدا، اسوه و الگوی نیکو قرار داد».
همچنان‌که خیلی زشت هست به یک نفر بگوییم که این فرد گوشت‌تلخ هست، بعد حالا کسی که اسوهٔ ما هست، کسی که الگوی ما هست، چنین خصوصیت و ویژگی‌هایی بخواهد داشته باشد! اساساً نبی مکرم اسلام در روایتی که شیعه و سنی نقل کردند در مدارک عامه هم هست، در کتاب السنن الکبری بیهقی، جلد ۱۰ صفحهٔ ۳۲۳، پیامبر فرمودند:
«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»، من اساساً مبعوث شدم برای کامل‌کردن شرافت‌ها و خوبی‌های اخلاق.
چنین جایگاهی! چنین مسأله‌ای! و این‌گونه بود که جمعیت، به‌خاطر ادب، محبت پیامبر، و دلسوزی‌ای که نسبت به پیامبر حتی نسبت به حضرت امیر بودند، افراد جذب نبی مکرم اسلام می‌شدند! چقدر فراوان در تاریخ و روایات ما آمده به‌خاطر برخوردهای تندی که جمعی از مخالفین پیامبر می‌کردند، در مقابل، برخورد مهربانی، خلاف گوشت‌تلخی! برخورد مهربانی‌ای که پیامبر می‌کردند، این‌ها به خودشان می‌آمدند! ادب پیامبر این‌ها را به سمت اسلام کشید! اتقان و اصول محکم نبی مکرم اسلام این‌ها را به‌سوی خودشان کشید!
فرمودند حالا سیزده سال طول کشید به‌خاطر گوشت تلخی پیامبر بود! نه! شرایط آن‌گونه بود که در همان سیزده سال هم پیامبر خیلی مؤفق بودند!
شما ببینید که در مورد حضرت نوح علیه‌السلام، نهصدوپنجاه سال بین قومش تبلیغ کرد، صریح آیهٔ قرآن هست، در روایات آوردند هفتاد نفر نهایت به ایشان ایمان آوردند؛ آیا حضرت نوح هم گوشت‌تلخ بوده؟!
وسوسه‌های شیطان، تعصب جاهلیت، تقلید کورکورانه، لجاجت، تمام این مسائلی که جمع شده بود در مشرکین کعبه، پیامبر با این اخلاق با این روش، مردم را به سمت اسلام کشیدند، به سمت اسلام هدایت کردند.
پس لذا به تعبیری مناسب نیست که چنین عبارتی را بخواهیم نسبت به نبی مکرم به‌کار ببریم! نبی‌ای که به قدری دلسوز بود بر مؤمنین، به‌قدری رئوف و مهربان بود بر مؤمنین، تا جایی که خدا می‌گوید که پیامبر تو داری خودت را به هلاکت می‌‌اندازی! تو داری جان خودت را برای این مردم برای هدایت این مردم می‌دهی!
در سورهٔ مبارکهٔ کهف آیهٔ ششم:
﴿فَلَعَلَّکَ بَٰخِعٞ نَّفۡسَکَ عَلَىٰٓ ءَاثَٰرِهِمۡ إِن لَّمۡ یُؤۡمِنُواْ بِهَٰذَا ٱلۡحَدِیثِ أَسَفًا﴾«گویی می‌خواهی به‌خاطر اعمال این مردم خودت را از غم و اندوه هلاک کنی، اگر به این گفتار ایمان نیاورند».
این‌قدر پیغمبر حریص، این‌قدر پیغمبر متواضع، این‌قدر پیغمبر رئوف و نرم نسبت به افراد و تودهٔ مردم بود، که به‌وسیلهٔ همین توانست که مردم را جذب کند!
لذا مناسب هست که ما ارادتی که نسبت به جناب استاد پناهیان داریم ایشان در عبارت‌ها دقت بکنند! ببینید ایشان بعداً گفتند که شاید مراد من چیز دیگری باشد. آن جلسهٔ سخنرانی که من نگاه کردم یک قسمت را تقطیع کرده بودند گفتم من قضاوت نمی‌کنم باید کل سخنرانی را ببینم! قبل و بعدش را با دقت دیدم! نه یک بار سه بار دیدم بررسی کردم! دیدم عبارت‌ها عبارت‌هایی که رهزن هست! و چنین مسأله‌ای تبادر به ذهن می‌کند!
لذا من با کمال تشکری که از جناب استاد پناهیان دارم، اتفاقاً حدود سه چهار روز پیش ایشان را در مسجد گوهرشاد حرم حضرت رضا ما دیدیم و خداوند ایشان را حفظ کند، کسانی که به هرحال در هر سطحی تبلیغ معارف اهل بیت می‌کنند را حفظ بکند، اما باید توجه داشته باشیم که این مسائل، مسائل دقیقی هست!
و گاهی‌اوقات یک الفاظی را که معانی خاصی دارد! می‌گویید آقا گوشت‌تلخی! پیامبر هیچ‌کس برای خودش نگذاشت! پیامبر تنها بود علی هم تنها نگه داشت! علی چنین بود چنان!
گوشت‌تلخی یعنی بدعنقی! بدخلقی! کجا پیامبر یک رفیق برای خودش نگذاشت؟! این شخصیت‌های ارزنده‌ای که جان‌شان را در ارتباط با نبی مکرم اسلام دادند! کسانی که در همان مکه به حضرت ملحق شده بودند، این‌ها رفیق پیامبر نبودند؟! همین‌ها ماندند در کنار امیرالمؤمنین! آیا این‌ها رفیق امیرالمؤمنین نبودند؟! تابع اسلام و تابع روش پیامبر و امیرالمؤمنین نبودند؟!
ان‌شاءالله که مؤفق باشید و آرزو داریم که خداوند به حق امام عصر علیه‌السلام، تعجیل در فرج ایشان هرچه زودتر بنماید.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

خوشبختی، سابجکتیو است یا آبجکتیو؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green