آیا شرافتی که از اول به ائمه علیهم‌السلام اعطا شده تبعیض نیست؟!

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

🌱-_آیا شرافتی که از اول به ائمه علیهم السلام اعطا شده تبعیض نیست؟!

ببینید خداوند متعال عالمی را خلق نکرد،‌ قبل از این که عالم را خلق بکند با علم بلا معلوم، معلومی که نبوده، می‌دانسته که در شرایط مساوی اگر افراد باشند، کدام بهتر عمل می‌کنند! با اختیار خودشان بهتر عمل می‌کنند.
خداوند متعال علم بلا معلوم دارد،‌ خداوند علم غیب دارد،
قبل از این که معلومی خلق بخواهد بکند، خداوند علم دارد علم خداوند به نحوی است که حتی می‌داند این عبد چه فعلی را اراده می‌کند! چون علم دارد آن فرد اراده‌ی خیر و شر نمی‌کند، او علم دارد که عبد فاعل مختار چه اراده‌ای می‌کند، خب با توجه به چنین چیزی که هست
خداوند متعال، می‌دانسته که کدام بهتر عمل می‌کنند با اراده و‌ اختیار خودشان در شرایط مساوی از اول آمده این مقام را اعطاء کرده به جمع خاصی که آن‌ها  بهترین می‌توانستند
عمل بکنند.
لذا در زیارت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌گوییم که ای کسی که قبل از این که خلق بشوی خدا تو را امتحان کرد! یعنی چی؟
قبل از این که خلق  بشوی تو را امتحان کرد!  یعنی می‌دانست.
می‌دانست که تو در شرایطی که قرار بدهیم، تو بهترین را عمل می‌کنی، لذا از اول تو را حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قرار داد که به تعبیری بالاترین بانوی نظام آفرینش قرار داد، ‌در بین خانم‌ها از همه بالاتر تو را قرار داد.
در مورد ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام این گونه است.
یعنی در مورد حضرت عیسی ما می‌بینیم که وقتی که حضرت مریم، حضرت عیسی را آورد، در گهواره گذاشت، یک وقت حضرت عیسی در همان ایامی که تازه متولد شده بود گفت؛ من نبی هستم، به من کتاب داده شده، من را خداوند نبی قرار داده.
تمام انبیاء چنین جایگاهی داشتند.
حالا در ادامه‌ی روند بحث اگر برسیم به بحث نبوت این را مطرح می کنیم که عصمت این گونه نیست که وقتی فرد مبعوث می‌شود، خداوند این را معصوم قرار بدهد، نه!
قبل از این که به دنیا بیاید، معصوم بوده،
نه در این عالم معصوم بوده!
در عوالم قبل هم معصوم بوده ،
در عالم ذر هم معصوم بوده،
در عالم ارواح هم معصوم بوده،
اما این عصمت برایش جبر آور نیست.
این که عمل نکرده این عصمت سبب نشده که
جبر بیاورد که نتواند عمل بکند، چرا می‌توانسته! می‌توانسته خلاف شرع هم انجام بدهد، یک مقام نورانی است.
حتی جمعی گفته‌اند عصمت علم است،‌ به نظر من عصمت با علم فرق می‌کند.
یادمه چند سال پیش تتبعی که تو روایات داشتیم، خب این نگاهی است که عصمت علم است، نه، یک مقام نورانی افاضه شده‌ی به نفس انسان است که حالا در جای خودش.
پس این که راه وحی باز باشد و هر کسی بتواند به این جا برسد و حتی بتواند به‌مقام نبی برسد، نه چنین چیزی نیست، هر کاری بکنی شما به مقام نبی نمی‌رسی،
به مقام وصی هم‌ نمی‌رسی.
این‌ها جبر آور هست اما جبری که با توجه به علم بلا‌معلوم خداوند که می‌دانسته در شرایط مساوی چگونه عمل می‌کنند با توجه به آن، به جبر، افرادی را انتخاب کرده، حتی با خودشان هم مشورت نکرده و آن‌ها را معصوم قرار داده.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

تفسیر سوره‌ مبارکه‌ی فلق و توحید./علامه سید جعفر سیدان

تفسیر سوره‌ مبارکه‌ی فلق و توحید. علامه سید جعفر سیدان •┈┈••۰❀🌿❀۰••┈┈• صوت جلسه‌ی اول: دانلــــود📥 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green