صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ حاملین وحی معصوم و حجت هستند.
خداوند متعال وحی را نسبت به شایستگان خودش قرار داده، در پرتوئه اینها میتوانیم هدایت بیابیم
و این ها را مجهز کرده به سلاح عصمت، معصومشان هم قرار داده که اشتباه نکنند، اگر چنانچه به انبیاء وحی میداد، شیطان هم میتوانست القاء بکند
و نمیتوانستند تشخیص بدهند، عصمت نمیداد این اشکال بود چون به همان اندازه ممکن بود اشتباه بکنند مردم را به اعوجاج برسانند.
اینها را به عنوان حجج خود، حجت قرار داد
حجت در زمین، میزان قرار داده!
لذا؛ وقتی ما نگاه میکنم، روایات هم در این زمینه فراوان، مثلا فرض بکنیم که روایت معروفی که در مرآه العقول آمده، در بحار آمده، در جاهای مختلف آمدهکه؛ تعبیر این است که؛
بله، حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام فرمودند به هشام، یا هشام؛ «إنَّ للّه ِِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّهً ظاهِرَهً، و حُجَّهً باطِنَهً، فأمّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّهُ علیهمالسلام ، و أمّا الباطِنَهُ فَالعُقولُ».
میگه؛حجت دو تا حجت است!
یا ظاهر است یا باطن،
ظاهر چیست؟ رسل، انبیاء، ائمه
اگر وحی برای ما بود ، و ما!
چرا ما را نیاورده، حجت چون وحی به اینها قرار داده،
اینها معصوم هستند!
اینها میزان هستند!
و حجت باطنی چیست؟عقول
عقل را برای ما قرار داده، بله
اما نگفته که حجت ظاهری شما هم هستید!
غیر معصوم هم هست، اگر وحی به همه نازل میشد، همه میشدند حجت ظاهری!
چرا گفته فقط؛ «فأمّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّهُ».
چرا چنین گفته!؟ عقل را داده به عنوان حجت باطنی که ما مِیز بدهیم که این حجت از ناحیهی خدا آمده یا نه از ناحیهی خدا نیامده!
لذا؛ حضرت رضا علیهالسلام فرمودند که؛ از امام رضا علیهالسلام سؤال میکنند«فَمَا اَلْحُجَّهُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْیَوْمَ» چیه بر خلق حجت اکنون؟«فَقَالَ اَلرِّضَا عَلَیْهِالسَّلاَمُ اَلْعَقْلُ تَعْرِفُ بِهِ اَلصَّادِقَ عَلَی اَللَّهِ فَتُصَدِّقُهُ وَ اَلْکَاذِبَ عَلَی اَللَّهِ فَتُکَذِّبُهُ».
می فرمایند: عقل که با آن شخصی را که از طرف خدا ادعایی راستین دارد میشناسی.
یعنی که از ناحیهی خدا آمده را تو با عقل میشناسی، پس تصدیقش میکنی و شخصی را که از طرف خدا ادعایی دروغین دارد با همین عقل میشناسی
پس تکذیبش میکنی
عقل را داده که تو بتوانی نبی را بشناسی،
نبی را که بشناسی وحی را از طریق نبی میگیری، از طریق رسل میگیری ،از طریق اهل البیت علیهمالسلام میگیری، اگه نیاز بود هر کسی وحی را از طریق خودش بگیرد که چه لزومی داشت به اینها، ما میتوانیم خوابی داشته باشیم، بله خواب داشته باشیم، کشف داشته باشیم، اما همین مِیز رحمانی و شیطانی دارد، اینها همه هست اما مؤید، فقط در تأیید است خوابهایی ببینیم که تعارض با وحی نداشته باشد، کشفی داشته باشیم تعارض با کشف نداشته باشد فقط تأیید است، فقط انگیزه است، یقینت را بیشتر میکند
تذکر است، این اشکال ندارد، اما تا جایی که در تعارض نباشد، پس میزان شد چی؟
شد همان وحی، خواب به عنوان تأیید است، چرا؟
نمیتوانیم خواب را بهش اعتماد بکنیم یا کشف را
به خاطر این که معلوم نیست این رحمانی است یا شیطانی.
دکتر باقرپور کاشانی