محرومیت از فرج موقت بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛محرومیت از فرج موقت بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام.

ابی بصیر میاد از امام علیه‌السلام سؤال می‌کنه در اون شرایطی که امام صادق علیه السلام بوده آیا یک زمانی هست که ما راحتی پیدا بکنیم؟
بالاخره از زمانی که ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام بودن طاغوت‌ها هم بودن، بعد از پیامبر نگاه می‌کنی آقا امیرالمؤمنین مدت‌ها خانه نشین بودند، در زمان قلیلی که حکومت کردند سه تا جنگ تحمیل شد.
حضرت مجتبی را مجبورشون کردند آقا صلح بکنن. سیدالشهداء به وسیله‌ی بنی امیه به شهادت رسیدند، بعد از سیدالشهداء، حضرت سجاد در خفقان بودند و حضرت باقر، حضرت صادق، بالاخره در زمان‌های یا بنی امیه بودند یا بن العباس بودن، این طاغوت نمی‌ذاشتن که کار خودشون را انجام بدن.
این ابی بصیر می‌گه: آقا ما دیگه تحت فشاریم، مشکلاتی اومده، راهی داریم ما چکار باید بکنیم؟ می‌تونیم نجاتی پیدا بکنیم؟ یا به تعبیری راحت باشیم؟ «حضرت می فرمایند: بله ولاکن افشا کردی پس خداوند وقت اون را زیاد فرمود.» می‌گه: بنا بر این بوده که شما بعد از این مشکلاتی که بر سر شما شیعه‌ها آوردن و سختی‌هایی که در ارتباط با ما ائمه‌ی اطهار بوده، یک زمانی یک فرصتی داده بشه که شیعه بتونه به راحتی حرف خودش رو بزنه، و شیعه بتونه تبلیغ بکنه، اما این یک سِرّی بوده، شما این سرّ را و ما به شما گفتیم این سرّ هست، شما این را فاش کردید، به خاطر این‌که سرّ را فاش کردید خداوند این راحتی را از شما گرفت.
این روایت چیه؟
آیا این نسبت به فرج آقا امام زمان هست؟
یا یک فرج مقطعی هست؟
در این روایت در مورد امام زمان حرف نزده!
گفته چی؟
«عَن أَبی بَصیر قال قُلْتُ لَهُ هذالأَمْرْ»
این امر، چه امری؟
پس این روایت مبهمه فعلاً این را یک گوشه‌ی ذهنتون بذارین بریم روایت بعدی.
روایت بعدی از وجود نازنین حضرت باقر علیه‌السلام در صفحه‌ی ۸۹۱، که راوی می‌گه: به حضرت باقر عرض کردم که علی علیه السلام می‌فرمود؛ بلا تا ۷۰ سال هست، بعد از بلا، رخاء هست، رخاء یعنی فراخی، فراخی، توانگری، فراخی یعنی آسایش، این‌که بالاخره تحت فشار و بایکوت نبودن! حضرت فرمودند: تا ۷۰ سال بلا هست، بعد رخاء هست، و هفتاد گذشت.
به حضرت می‌گه؛ حضرت امیر فرمودند؛ اون موقع ۷۰، هفتاد گذشت رخائی ما نیافتیم، فراخی نیافتیم، این چیه؟
آیا حضرت امیر یک حرفی زده که نادرست در آمده؟
امام باقر فرمودند: «خداوند متعال امر را معین فرموده بود در ۷۰.» یعنی از وقتی که وجود نازنین امیرالمؤمنین فرمودند، ۷۰ سال تو سختی هست بعد از اون گشایش هست. پس از آن‌که حسین علیه‌السلام کشته شد، غضب خداوند بر اهل زمین شدید گردید، به تأخیر انداخت، تا یک‌صد و چهل سال، یعنی دو برابر شد، هفتاد سال تموم شد هفتاد سال دیگه اضافه شد!
خب ببینید این را ما چه کار باید بکنیم، این روایت‌ها را؟ خوب دقت بکنید خیلی این‌ها را به فرج امام زمان گرفتن، گفتن شهادت امام حسین فرج امام زمان را طولانی کرد! خب ما اگه ۷۰ در نظر بگیریم، یعنی ۷۰ فرج ولی‌عصر باشه، امام زمان چه سالی به دنیا آمدن؟
۲۵۵ یا ۲۵۶، اگه ۷۰ بخوام در نظر بگیریم اصلاً حضرت به دنیا نیامده که بخواد فرجی صورت بگیره!
و باز در روایات ما یک به یک پیامبر نام ائمه را نام برده آخری را گفته مهدی، گفته ایشان غیبتی طولانی خواهند کرد و ایشان فرج خواهد داشت.
پس این ۷۰ سال چه ۷۰ سالی هست که به خاطر شهادت امام حسین این هتاکی که به ساحت مقدس امام حسین داشتن این ۷۰ سال دو برابر شد، شد ۱۴۰ سال. این هم یک روایت.
بعد فرمودند؛ «پس از آن وقتی نزد ما قرار نداده خداوند آنچه را بخواهد محو و آنچه را بخواهد اثبات می‌کند.»
دیگه جد ما امیرالمؤمنین فرمودند بعد از۷۰ سال که بلا هست بعد رخاء هست، اما دیگه ما نمی‌تونیم مشخص بکنیم کی رخاء هست، کی آرامش هست، کی  آسودگیه، کی امنیته! ما نمی‌تونیم مشخص بکنیم.
ریشه و اصل تصرف در ما سوا نزد خداوند هست، اون چیزی که خداوند متعال اون چیزی که مقدر بدونه دست خداوند هست، اما اون چیزی که در لوح محفوظ نوشته شده بعد از ۷۰ سال بلا باید رخاء باشه.
راوی می‌گه که؛ همین مطلب را خدمت حضرت صادق عرض کردم، یعنی ایشون اومده از امام باقر شنیده، دوباره همون مطلبی که امام باقر گفته را میاد پیش امام صادق بعدها از امام صادق می‌پرسه، امام صادق مطرح می‌کنه.
بعد مرحوم آقا شیخ می فرمایند؛ در این روایت مبارکه کلمه‌ای که دلالت بر ظهور حضرت حجت علیه‌السلام داشته باشد نیست. این‌که فرج اون رخاء در ارتباط با امام زمان است، چیزی نیست و بیان علی علیه‌السلام مربوط به ملاحم بود! پیشگویی‌هایی نسبت به آینده بود و اخباری از اموری است که واقع شود که تا ۷۰ سال شیعه در شدت، سپس در رخاء واقع شود.
تنها چیزی که موجب شده که توهم کردند که این روایت مربوط به ظهور و فرج کلی است کلمه‌ی «هٰذَالْأمْر» هست «هٰذَالْأمْر» این امر، خب چه امری؟
«هٰذَالْأمْر» که فرج نیست یک امر هست، ممکنه که «هٰذَالْأمْر» فرج آقا امام زمان باشه، ممکنه یک فرج موقتی باشه، یک گشایش و رخاء موقتی باشه.
و حال آن‌که این کلمه راجع به ظهور و فرج و کلی نیست، فرج کلی داریم!
فرج موقتی و جزئی داریم، فرج کلی نسبت به امام زمان هست.
مرحوم آقا شیخ می‌گه از این «هٰذَالْأمْر» چیزی استفاده نمی‌شه. از این روایت بعدی هم چیزی استفاده نمی‌شه هر دو آورده «کَانَ وَقَّتَ هَذَا اَلْأَمْرَفِی اَلسَّبْعِینَ هَذَا اَلْأَمْرَ» و حال آنکه این کلمه راجع به ظهور و فرج کلی نیست، بلکه از اخبار ‏آل عصمت ظاهر می‌شود که بین زمان علی و غصب خلافت و غیبت کبری، فرج موقتی برای شیعه و ضعف خلفای بنی امیه و بن العباس خواهد بود و شیعه که در شکنجه‌ی شدید خلفا بودن منتظر آن امر بوده و از امام سؤال می‌کردند، لذا علت تأخیر را قتل سیدالشهداء فرمودند. و علت تأخیر دوم را افشای حدیث فرمودند.
بنا بوده در یک زمانی اون چیزی که در لوح محفوظ بوده، بعد از این همه سختی‌هایی که شیعه داشته بعد از هفتاد سال، یک فرج و گشایشی بشه نیروی باطل، طاغوت ضعیف بشه، شیعه بتونه امنیت و آسایشی پیدا بکنه. اما به خاطر این‌که شیعیان رعایت نکردن این سرّی که امیرالمؤمنین به عنوان سرّ بین شیعه‌ها قرار داد، این را فاش کردن یک.
و به خاطر این‌که مردم وجود نازنین سیدالشهداء را به شهادت رسانیدند، ظلم به امام حسین کردند دو.
باعث شد که اون فرج بعد از ۷۰ سال تحقق پیدا نکنه.
تا اینجا ببینید با توجه به دو تا روایتی که گفتیم چون روایت اول بود افشای سر کردند، روایت دوم فرمودند که چی؟ چرا اتفاق نیفتاده اون بعد از ۷۰ سال؟
گفتن به خاطر شهادت امام حسین علیه‌السلام، تا این دوتا.
از روایت اول نیز همین امر مراد است لذا راوی سوال می‌کند می‌شود وقتی بیاید که بدن‌های ما در راحتی باشد و ما به آن وقت برسیم؟
و علت تأخیر را افشای خبر فرمودند شاهد بر این مطلب که گفتیم روایات علائم فرج است که در آخر کتاب در جمع بین اخبار بیان کردیم.
ببینین اگه می‌گه که این واقعاً بنابر فرج بوده، اولاً ۷۰ سال در زمانی که حضرت امیر گفتن بعد از ۷۰ سال هنوز امام زمانی به دنیا نیامده باشه، بعد تازه گیرم امام زمان هم به دنیا آمده باشه یک علائمی مطرح کردن به عنوان علائمی که باید تحقق پیدا بکنه علائم حتمی، خب اصلاً هیچ کدوم از این علائم حتمی تحقق نمی‌تونسته پیدا بکنه، چون تمام این علائم هم در مورد حضرت صاحب هست.
به علاوه اینکه امام زمان هنوز به دنیا نیومدن، پس این مورد یک فرج، فرج امام زمان نبوده، چون می‌دونین چرا این روایت رو چکار می‌کنن؟
می‌گن آقا شما تو روایت‌ها می‌گی که؛ هر کسی برای امام زمان، ظهور امام زمان، زمان مشخص بکنه، می‌گه گفته کذابه! درسته؟! می‌گه خود حضرت امیر مشخص کرد، گفت ۷۰ سال بعد.
خب پس زمان مشخص شده، پس شما نگین که هرکسی زمان مشخص بکنه کذابه، خود امیرالمؤمنین مشخص کرد. ائمه‌ی بعدی هم ضمناً این رو پذیرفتن، پس چرا می‌گی اون روایت‌هایی که می‌گه زمان… این یا تعارض داره یا اون روایت‌ها باطل هست، بالاخره زمان مشخص شده.
این‌جا جوابی که می‌خوایم بدیم اینه که؛ تو تعارض بین روایات، بگیم آقا این «هٰذاالْأَمْر» که داره می‌گه در مورد فرج امام زمان نیست، این یک فرج موقتی بوده، که بنا بوده ۷۰ سال که بگذره شیعه در انزوا و فشار و بایکوت باشه، یک فراخی پیدا بکنه، یک آسودگی پیدا بکنه که به خاطر دو امر؛ یکی این‌که شما شیعیان این سرّ را فاش کردید،
دوم این‌که پشت کردید به امام حسین علیه‌السلام، این جنایت را انجام دادید.
حالا بالاخره می‌گه آقاجون این جنایت را رو شیعه‌ها انجام… بالاخره نمی‌گم شیعه امام حسین را کشته، چون بعضی وقتا می‌گن که آقا می‌گن که امام حسین را منتظرینش کشتن، لذا امام زمان هم که بیاد منتظرینش می‌کشن!
اون کسایی که دم دمی مزاج بودن، شیعه بودنشون هم مسجّل نبوده، در هر حال یک چیزی که بوده پشت کردن به امام حسین جمعی.
شما ببینید که جمعیتی که تو کربلا اومدن شب عاشورا، وقتی آقا گفتند که مشعل‌ها را خاموش بکنید جمعی فرار کردند، خیلی‌ها بودن که امام حسین رو می‌خواستن بگن اصلاً نرو، همراهی نمی‌کردن، شیعه ۱۳۵ نفر ۱۴۵ نفر یا ۷۲ نفر نبوده که، این‌همه آدم بودن بالاخره، بی‌توجهی کردن.
یعنی اگر تمام شیعه‌ها بود یعنی وقتی که در کربلا کشته شدن کسی باقی نموند؟
شیعه‌ای نبود؟
پس بی‌توجهی کردیم بالاخره.
لذا این فراغت و این آسودگی را به خاطر حمایت نکردن از سیدالشهداء از شما برداشتیم، و این‌که فاش کردین این سرّ را.
بعد فرمودند: و دلیل قطعی بر این موضوع این‌ست که روایات صادره از ائمه علیهم‌السلام در موضوع حضرت حجت و فرج کلی از حد احسان خارج است که تعیین اسم و اسم پدر و بیان غیبت طولانی و علائم خاصه‌ی حتمیه‌ی ظهور و غیر آن‌ها را فرمودند.
می‌گه این همه روایات داریم که امام زمان اسمش هم مشخص شده، میم ها میم دال هم اسم نبی اکرم هست، فرزند کیه؟
امام حسن عسکریه.
غیبتی طولانیه، علائمش چنینه، علائم حتمی داره، این‌ها اون همه روایات هست، در کنار این روایت بوده پس این‌ها می‌گن نسبت به این ظهور حضرت نیست، نسبت به فرج حضرت نیست بعد ۷۰ سال.
که بعداً بگه حضرت امیر ۷۰ سال زمان مشخص کرد در صورتی که شما می‌گین که برای فرج امام زمان نباید زمان مشخص بکنیم.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

آیا خدا می‌تواند خودش را نابود کند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green