صوت ســـخنرانی:
سخنرانی: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛شرح آیهی ابلاغ.
مائده آخرین سورهای بود که بر نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم نازل شد.
آیهی ۶۷ مائده:
﴿یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس﴾
میگه ای پیغمبر! ابلاغ کن اونچه که به سوی تو از جانب پروردگارت نازل شده. اون چیزی که بهت نازل کردم رو برو ابلاغ کن برسون؛ و اگر انجام ندی پس رسالتی که از طرف خداوند به آن مأمور شدی، انجام ندادی!
بیست و سه سال تلاش کردی، اگه چنانچه این رو نرسونی، کأن لم یکن انگار هیچ کار نکردی!
خیلی مسئلهی مهمیه ها!
و خداوند تو را از مردم حفظ میکند.
این چه امریه؟
شیعه و سنی، جمعی از مفسرین اهل تسنن و اکثریت مفسرین شیعه گفتن این در ارتباط با غدیر خم بود!
این مسئله، مسئلهی خیلی مهمیه که اگه همین یک مسئله رو نگی، کأن هیچ کارت رو انجام ندادی!
این چه کاریه؟
گاهیاوقات گفتن که خب این قطعاً اموری مثل نماز و زکات و حج و روزه و اینها نیست، بهخاطر اینکه اولاً اینها همه رو ذکر کرده پیامبر؛ بعد هم اگه این رو نگی هیچ کاری نکردی؟!
این چه کاریه؟! این چه امر مهمیه؟!
نکتهی دیگه، پیامبر ترس داشته!
﴿وَاللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ﴾
و خداوند حفظ خواهد کرد تو را از مردم. پس فرمودند کراهتی بوده، ترس و اضطرابی در ارتباط با پیامبر بوده!
خب حالا اینها مسلمون بودن، حج هم اومدن، با پیامبر حج هم زندگیشون رو ول کردن اومدن، این چه چیزی هست که گفتنش پیامبر هراس داشته؟!
پس این گفتنش اولاً برای مشرکین نبوده، به خاطر اینکه در اوج حکومت اسلامی بوده، مشرکین و کفار و اهل کتاب، اینها در انزوا بودن!
اینکه هیچی!
ترس از کی بوده؟ از مسلمین بوده!
این چه چیزی بوده که اگر چنانچه پیامبر میگفته، بالاخره یک کراهتی بوده، یک اختلافی میخواسته به وجود بیاد!
و اگه چنانچه این رو نمیگفته، کأن لم یکن انگار هیچ کاری پیامبر نکرده!
در خصوص غدیر خم وقتی نگاه بکنیم حالا اشاره بکنم، ۸۹ حدیث از عامه در ارتباط با حدیث شریف غدیر خم نازل شده که در خصوص این آیه گفتن شأن نزولش در ارتباط با امیرالمؤمنین علی علیهالسلام هست؛
که ماجرایی که باید این رو بگی
«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ»
این رو باید بگی!
این آیه در این خصوص هست. ۸۹ حدیث از اهل تسنن اومده!
الدرّ المنثور سیوطی نقل کرده؛
یَنابیعُ المَوَدّه شیخ سلیمان بلخی حنفی نقل کرده؛
فخر رازی در تفسیر کبیر نقل کرده؛
آلوسی در روحالمعانی نقل کرده؛
احمد ثعلبی در تفسیر الکشف والبیان؛ و خیلی از مفسرین این مسائل رو نقل کردن.
خب این موقعیت میشه و حضرت تصریح میکنن به ولایت امیرالمؤمنین؛ هر که من مولای او هستم این علی مولای اوست! گاهیوقتها میگن مولا برای دوست هست! میگه آقا قبل حدیث رو بخون! میفهمی دوست هست یا نیست!
اولاً بالذات «ولی» به معنای اولیٰ به تصرفه!
ثانیاً بالعرض با قرینه به معنای دوست هست! گیر هم اصلاً متشابه باشه؛ میگه که در ابتدای بیان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم این جمله رو گفتن:
﴿أَلَسْتُ أوْلَى بِأنْفُسِکُمْ مِنْکُم﴾
گفتن:
﴿قالُوا بَلی﴾
آیا من سزاوارتر و صاحباختیارتر از خود شما به شما نیستم؟ گفتن بله!
بعد گفتن:
«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ»
این داره نشون میده که! پس صاحب اختیار!
بعد فرمودند که پس هر که من مولای او هستم علی مولای اوست!
بعد هم این خیلی مسخره هست که اولاً پیامبر کلام متشابه بگه!
۱۲٠ هزار نفر جمع بکنه یک چیزی بگه خودش هم نفهمه!
بعدش هم اون همه آدم رو جمع بکنه بگه هر که با ما دوسته با علی دوسته!
بالاتر از دوست که هیچی، قرآن میاد میگه که شما مؤمنین با همدیگه برادرید!
برادری از دوست بالاتره!
اون همه آدم رو جمع میکنی میگی ما با دوستیم؟! دوستیم دیگه!
حالا مسلمونیم با هم دوست باید باشیم دیگه! خب این هم یک مسئله که حالا این هم فقط اشاره بکنم؛
خدا رحمت کنه علامهی امینی، در الغدیر، ایشون در مقام بررسی سند حدیث غدیر از ۱۱٠ صحابی، ۸۴ تابعی با ذکر مدارک مربوطه یاد میکنه؛
۳۶٠ نفر از ائمه و حفاظ حدیث که ناقل این خبر هستند و ۲۶ تألیف رو در خصوص غدیر از اهل تسنن معرفی میکنه.
دکتر وحید باقرپور کاشانی