مؤیدات وجود حضرت رقیه

aksgif.ir-roghayyeh gif -تصاویر متحرک -حضرت رقیه گیف.793

الف: کتابهایی اشاره به قبر شریف ایشان دارد که به آنها اشاره میکنیم، وجود چنین قبری منسوب به ایشان شاهد عینی بر وجود آن حضرت است:
۱)کتاب تسلیۀ المجالس تألیف محمد بن ابیطالب حائری کرکی که از علمای قرن دهم است آورده است:
در شهر دمشق شام در بخش شرقی مسجد اعظم شهر خرابهای را دیدم که در گذشته مسجد بوده و بر سنگ نوشته ای در آن نام های پیامبر و خاندانش و امامان دوازده گانه نوشته شده بود و پس از آن چنین نوشته شده بود «این قبر خانم ملکه دختر حسین بن امیرالمؤمنین است».(۱)

پس طبق این سند قبر ایشان حدود ۵۰۰ سال پیش شناخته شده بوده است.
۲)علامه حائری در معالی السبطین با یک واسطه از کتاب (المنن)، تألیف (عبدالوهاب شعرانی شافعی)(۲) نقل میکند که در باب ۱۰ این کتاب آمده است:

نزدیک مسجد دمشق مرقدی است که معروف است به مرقد رقیه دختر حسین در درگاه بقعه سنگی بود که روی آن نوشته بود:” هذه البیت البقعه شرفت بآل النبی و بنت الحسین الشهید رقیه”(۳)
نظیر این مطلب در نور الأبصار شبلنجی(۴)آمده که:
برخی شامیها به من خبر دادند که برای خانم رقیه دختر امام علی کرم الله وجهه در دمشق شام آرامگاهی هست که زمانی به دیوارهای قبرش آسیب وارد شد شامیها قصد داشتند که جنازه را از داخل قبر بیرون بیاورند تا آن را بازسازی کنند. اما کسی به خاطر هیبت آن خانم جرئت نکرد وارد قبر شود تا اینکه شخصی از خاندان اهل البیت به نام سید بن مرتضی وارد قبر شد و پارچه ای روی آن انداخت و جنازه را در پارچه پیچید و آن را بیرون آورد و همگان دیدند که دختر کوچک نابالغ است
این مطلب را به یکی از بزرگان گفتم او نیز به نقل از برخی مشایخ خود آن را برایم روایت کرد(۵).
در این نقل، شبلنجی به وجود این قبر اشاره کرده و گفته است که قبر متعلق به رقیه بنت علی است؛ ولی باید متذکر شد که ایشان در نام صاحب قبر اشتباه کرده و این رقیه نمیتواند فرزند علی باشد، بلکه رقیه بنت الحسین است، چرا که برای امیرالمؤمنین دو دختر بنام رقیه ذکرشده که این کودک مدفون در شام نمیتواند هیچ یک از آنها باشد.یکی از دو رقیه ای که به عنوان فرزند حضرت امیرالمؤمنین ذکرشده، مادرش فاطمه زهرا است (که این دختر مشهور نیست و فقط ابن جوزی آن را از قول لیث آورده و گفته که در کودکی از دنیا رفته)(۶) هیچ دلیلی نیست که ایشان از مدینه خارج شده باشد و دیگری رقیه ای است که مادرش الصهباء التغلبیۀ است که با مسلم بن عقیل رضوان الله علیه ازدواج کرد(۷) و سه فرزند آورد که فرزندش عبدالله در کربلا به شهادت رسید(۸). اینکه این رقیه در کربلا بوده یا نه دلیلی در دست نیست، بله از اینکه فرزندان کوچکش در کربلا بوده اند و پدرشان هم در ماجرای مربوط به کربلا شهید شده است پس حتماً این رقیه در کربلا با فرزندان کوچکش بوده است. نکته مهم اینجاست که دلیلی بر اینکه ایشان در شام رحلت کرده باشد وجود ندارد بلکه یاقوت حموی که معاصر ابن فندق است در معجم البلدان تصریح میکند که قبرش در مصر است(۹). اگر حرف معجم البلدان را نپذیریم طبعاً ایشان در مدینه رحلت کرده است. گذشته از این، شبلنجی مینویسد که از درون قبر، بدن مطهر دختر بچه ای بیرون آورده شد، درحالیکه رقیه بنت علی در روز عاشورا دختر بچه نیست و باید حداقل ۲۵ ساله باشد چرا که از طرفی پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین ۲۷ سال است که به شهادت رسیده و از طرفی هم پسرش عبدالله در کربلا به شهادت رسیده است.نتیجه بحث اینکه، سخن نور الأبصار که گفته (دختر کوچک نابالغی را از قبر بیرون آوردند) با رقیه بنت الحسین سازگار است نه بنت علی و نقل نور الأبصار هم مؤیدی میشود بر اصل وجود رقیه
یک جواب دیگر هم میشود داد و آن اینکه در زبان عربی رسم است که نوه و نتیجه و. . . را به جد اعلی نسبت میدهند و نام پدرِ بلافصل را ذکر نمیکنند و لو پدرش انسان مشهوری باشد. مثل اینکه به مرحوم صدوق، ابن بابویه میگویند
درحالیکه نام او: محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه است. پس اگر به دختر امام حسین ، گفته شود که بنت امیرالمؤمنین درست است.

۳)مرحوم میرزا محمد هاشم خراسانی (م ۱۳۵۲ ق) در کتاب منتخب التواریخ مزار را متعلق به رقیه بنت الحسین میداندو گزارش خواندی و مشروحی در باره معجزات و کرامات آن ارائه می کند(۱۰)
۴) مولف کتاب معجزات آقای سید هادی خراسانی نیز ضمن تایید اینکه این قبر برای حضرت رقیه بن الحسین علیهما السلام است معجزاتی برای آن ارائه می کند(۱۱)
۵)محمد ادیب آل تقی در کتاب “منتخبات التواریخ” نقل میکند که حضرت رقیه دختر خردسال سیدالشهدا در باب الفرادیس مدفون است.(۱۲)

۱)تسلیۀ المجالس: ج ۲ ص ۹۳
۲)عبد الوهاب بن احمد الشعرانی الشافعی )م ۹۷۳)
۳) یعنی: این اتاق بقعه ای است که به آل پیامبر: و دختر حسین شهید رقیه شرافت پیدا کرده است؛ معالی السبطین ج ۲ ص ۱۷۱
۴)سید مؤمن بن حسن شافعی مدنی معروف به شبلنجی متوفای قرن ۱۴ که کتابش را در سال ۱۲۹۰ قمری به پایان رسانده.
۵)نور الأبصار: ص۱۹۵
۶)تذکره الخواص ص ۲۸۹
۷) انساب الاشراف ج ۲ص ۴۱۳ و المعارف لابن قتیبه ص ۲۰۴ و اعلام الوریج ۱ ص ۳۹۷
۸)المناقب ابن شهر آشوبج ۴ ص ۱۰۵
۹) معجم البلدان ج ۵ ص ۱۴۲
۱۰) منتخب التواریخ ص ۳۸۸
۱۱) معجزات سید هادی خراسانی ص ۹
۱۲)منتخبات التواریخ: ص ۴۵ ؛ باب الفرادیس صد و پنجاه متری مسجد اموی شهر دمشق است این در یکی از دروازه های مشهور دمشق است و بسیار قدیمی است که ملک اسماعیل پسر ملک ابی بکر بن ایوب ( ۶۳۹ ه) آن را مجدداً ساخت. (تحقیق و پژوهشی پیرامون حضرت رقیه ۳ص ۲۴۸)

♥♥♥ صلی الله علیک یا رقیه بن الحسین♥♥♥

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

⌜◍⃟﷽˼  • :صوت گفتگو دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:هفدهم‌اسفندماه‌۱۴۰۲. ❋جلسه‌‌چهل‌و‌نهم. ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋امکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green