شرح خطبه‌ی غدیر (قسمت چهارم)

⇠ قسمت چهارم:

⇠#شرح‌خطبه‌ی‌غدیر
⇠#دکتر‌باقر‌پورکاشانی

═══════┅┄‌

|↫ فراز دوم: وَ دَنَا فِی‏ تَفَرُّدِهِ‌‏.

|↫ معنی ریشه‌ایِ واژه‌ی دَنَا در ذات الله.

|↫ افاضه‌ی کمالات، علم، قدرت و حیات، آن‌به‌آن از جانب خدا به موجودات.

|↫ واحد بودن ذات ربوبیّت بر خلاف واحد بودن انسان، دارای حجاب و حد و حصر نیست.

متن تایپی سخنان دکتر باقرپور کاشانی در فراز چهارم:

وَ دَنَا فِی تَفَرُّدِهِ. در دومین فراز از خطبه‌ی غدیر نبی اکرم در معرفی خداوند متعال می‌فرمایند “وَ دَنَا فِی تَفَرُّدِهِ” اول فرمودند: الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی عَلَا فِی‏ تَوَحُّدِهِ‏؛ یعنی ستایش برای خداوند بلند مرتبه در یگانگی‌اش، سپس وَ دَنَا فِی تَفَرُّدِه. دنا از دنو گرفته می‌شود؛ دنا یعنی نزدیک. فی تفرده یعنی در یکتایی، در تنهایی. در فرد بودنش خداوند متعال نزدیک است. یعنی در این‌که یک حقیقت هست و کثرت در او راه ندارد ولیکن به تمام موجودات از خودشان به خودشان نزدیک‌تر است. نزدیک در یکتایی و یگانگی‌اش. یعنی بُعد مکانی نزدیکی بودن در خصوص او نیست. فرض بکنید که در این اتاقی که هست ده نفر هستند و هر کدام یک قسمت از اتاق ایستاده‌اند، خب من به یک نفر که نزدیک می‌شوم از دیگری دور می‌شوم و به آن کسی که نزدیک می‌شوم از نفر قبلی دور می‌شوم. اما خداوند متعال در حین این‌که یکتا و واحد است، این یکتایی و واحدی‌اش هیچ‌گونه دوری‌ای نسبت به هیچ کدام از مخلوقات ندارد. تعبیر این‌که در قران آمده که از رگ گردن نزدیک‌تر از خود انسان و از خود موجودات به خودشان است. اصلا موجودیت موجودات به اراده‌ی اوست و عالم مخلوق اوست و هر قدرتی که دارند آن به آن از ناحیه‌ی او افاضه می‌شود. هر کمالی که در ارتباط با مخلوقات است آن به آن به واسطه‌ی او افاضه می‌شود. یعنی حتی من همین اندازه که می‌فهمم که هستم، موجودی هستم، این‌که من می‌یابم هستم آن به آن باید از ناحیه‌ی او به من افاضه شود. نعمت حیات، نعمت علم دانستن که من بیابم که من هستم. لذا او از خود موجودات به خودشان نزدیک‌تر است و این‌که خداوند واحد است این وحدانیت او سبب نمی‌شود که بعید باشد، حجاب باشد نسبت به موجودات‌. مثل این می‌ماند که ما واحد هستیم ولی گاهی‌اوقات توجه‌مان که به یک شی دوشی سه شی می‌شود، دیگر نمی‌توانیم توجه نسبت به شی چهارم داشته باشیم. حالا می‌گویند خانم‌ها قابلیت این را دارند که در آن واحد توجه‌شان به امور متعددی باشد، اما همان هم محدودیت دارد. مردها هم می‌توانند مثلا در حین این‌که رانندگی هم می‌کنند درس تخصصی خود را گوش بده و رانندگی هم بکند و بعضا تلفن هم جواب بدهد، اما آیا دو یا سه یا چهارتا بشود می‌تواند هم‌چنان توجه داشته باشد؟ می‌تواند اشراف داشته باشد؟ خیر اما ذات ربوبیت این‌گونه هست که در عین این‌که یک حقیقت واحد هست و کثرات و موجودات به نحوی‌اند که به گفته‌ی خودش در قرآن قابل احصاء و قابل شمارش نیست، و در حین این‌که خداوند متعال واحد است، این نزدیکی، این قرب، این توجه، این احاطه، این اشراف، این احاطه‌ی قیّومیت بر تمام موجودات عالم موجودیت هست. لذا نبی اکرم فرمودند: “وَ دَنَا فِی تَفَرُّدِهِ”.

پیشنهاد ما به شما

حسن و قبح عقلی و شرعی.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green